aanleren schouderbinnenwaarts en traver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

aanleren schouderbinnenwaarts en traver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 18:44

Hoe hebben jullie je paard/pony schouderbinnenwaarts en traver aangeleerd?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:09

Door les te nemen en te zorgen dat ie goed aan de hulpen staat en netjes voor het been wijkt/op zij gaat! Ik zou gewoon les nemen als ik jou was, want hier vanaf de pc is het niet uit te leggen en weet je nooit of je het goed doet!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:17

YvonneS schreef:
Door les te nemen en te zorgen dat ie goed aan de hulpen staat en netjes voor het been wijkt/op zij gaat! Ik zou gewoon les nemen als ik jou was, want hier vanaf de pc is het niet uit te leggen en weet je nooit of je het goed doet!

OK dan!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 19:19

dank je voor het advies maar ik krijg allang les en mijn paard kan deze oefening ook super.
ik ben alleen benieuwd hoe jullie je paard of pony dit aanleren

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:38

o, dat had je ermisschien ff bij kunnen vermelden?? Klein detail!? Ik ben begonnen met wijken, voltes openen sluiten, dan in stap achterhand beetje naar binnen, paar pasjes. Voorhand naar binnen, paar pasjes en zo langzaamaan langere stukken in draf en uiteindelijk in galop!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:15

schouder binnenwaarts,moesten we bij e of b een volte van tien meter rijden,dan met stelling door over de hoefslag rijden.

wijken,heb ik ook geleerd met een volte sluiten en weer openen enz.
en erna helemaal voorbij a afwenden,zodat ik op de tweede hoefslag kwam,en dan naar de hoefslag,waren wel maar twee pasjes,maar zo leerde we het Lachen

verdre kun je het beter onder je les aan je instructeur vragen Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:37

Waarom gaan jullie nou gelijk in de aanval? Het is imo toch een heel normale vraag, zeker nadat is toegelicht dat ze zeer zeker al les heeft.

Okay, terug naar het onderwerp....
Ik begin altijd vrij jong met een paard te leren wijken voor druk van 1 been. Gewoon in stap even een paar passen in de hoek met wat extra druk van het binnenbeen naar buiten duwen.
Als ze dat een beetje snappen ga ik op een grote volte een beetje aan het klooien met een beetje schoudervoor rijden en heel iets de achterhand naar binnen zetten.(in stap en draf, in galop wat schoudervoor)
Dat bouw ik dan vervolgens weer uit naar een schoudervoor die vooraf wordt gegaan door een kleine volte. Wijken kan ie dan inmiddels ook wel.
Dat bouw ik weer uit naar een schouderbinnenwaarts en een travers, nog steeds vaak vooraf gegaan door een kleine volte. Op een gegeven moment laat ik de volte weg en zet hem dus gelijk in de schouderbinnenwaarts/travers vanuit de wending.
Schouderbinnenwaarts bouw ik weer uit naar een paar passen appuyeren en vervolgens weer rechtuit....
Of eerst schouderbinnenwaarts en dan vertrekken naar een midden/uitgestrekte draf.
Overigens moet je uitkijken dat het paard niet teveel aanleuning gaat zoeken bij het schot, dus ook veel gaan rijden op de binnenhoefslag.

Schouderbinnenwaarts/travers is dus geen doel maar een middel om je paard sterker en soepel te maken, te leren gewicht over te nemen op de achterhand en hoe gek het ook klinkt om recht te richten.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 11:06

Wat een leuke reacties krijg je toch als je een vraag stelt.
Neem les!!! vraag het aan je instructie!!!! Lekker makkelijk zo'n antwoord.
Zoals ik al eerder heb aangegeven weten mijn paard en ik hoe we die oefeningen moeten doen dus aan een antwoord van neem les of vraag het aan je instructie heb ik niet zoveel.
Wat ik dus graag wil horen is hoe jij je paard schouderbinnenwaarst en traver heb geleerd.
aan het antwoord van annegti heb ik teminste wat, dus ik hoop dat er nu wat serieusere antwoorden komen.
alvast bedankt.

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:32

ik reed gewoon in draf over de hoefslag dan stelling naar binnen en toen gewoon zelf met mn benen wat dingen geprobeert en toen had ik zo schouderbinnenwaarts,
maar het paard kon het ook al hoor!
ik weet eigenlijk niet hoe je dat moet leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:06

pamba schreef:
Wat een leuke reacties krijg je toch als je een vraag stelt.
Neem les!!! vraag het aan je instructie!!!! Lekker makkelijk zo'n antwoord.


Pamba, als je wat beter bekend zou zijn op Bokt en mn. RT dan zou je weten dat er wekelijks heel veel van dergelijke vragen verschijnen. Bij een beetje doorvragen blijkt in 9 van de 10 gevallen dat dat topicstarter geen les heeft en via dit forum graag wil leren hoe je de trukken er op rijdt.
Je hebt nog niet heel veel gepost en je profiel is wel ingevuld maar bevat ook geen info over het niveau waar op je rijdt. Als je zelf iets meer info had gegeven toen je het topic begon had je veel van dergelijke kritiek kunnen voorkomen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 12:15

annegti schreef:
Waarom gaan jullie nou gelijk in de aanval? Het is imo toch een heel normale vraag, zeker nadat is toegelicht dat ze zeer zeker al les heeft.


Welke aanval?? In de vraag zelf was niet terug te vinden dat ze het al kon en dat ze les had. Toen zij dat vertelde heb ik gewoon verteld hoe ik dat deed! Net als degene na mij! Jullie voelen je wel snel aangevallen zeg???

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:52

ik heb het me paardgeleerd door eerst met me paard te kunnen schakelen in alle gangen (goed aan 2 benen zijn) daarna volte openen en sluiten (reageren op 1 been) daarna in stap na A of C afwenden en paar pasjes op zij zetten. en dat uitbouwen naar meer en in de draf. toen ze wijken naar beide kanten goed onder de knie had. probeerde ik een keer het schouderbinnenwaarts in te zetten.door net te doen of je een volte wou maken en dan verder over de hoefslag mee te nemen. ze kan het nu aardig maar loopt niet altijd op 3 sporen meestal gaat het een paar pasjes goed.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 18:38

Jippie, ik weet dat er veel mensen zijn die via bokt dingen proberen zonder dat ze les hebben maar ik zeg altijd 2 zien er meer dan 1, maar goed ik weet ook dat het niet niet erg duidelijk is geweest maar ik vind niet dat je er meteen vanuit moet gaan dat men geen les krijgt.
Het gaat mij er dus om hoe je een paard deze oefening aanleert en ik weet zeker dat iedereen wel zijn eigen manier heeft om te doen en ben daar dus erg nieuwsgierig naar.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:36

pamba schreef:
Wat een leuke reacties krijg je toch als je een vraag stelt.
Neem les!!! vraag het aan je instructie!!!! Lekker makkelijk zo'n antwoord.
Zoals ik al eerder heb aangegeven weten mijn paard en ik hoe we die oefeningen moeten doen dus aan een antwoord van neem les of vraag het aan je instructie heb ik niet zoveel.
Wat ik dus graag wil horen is hoe jij je paard schouderbinnenwaarst en traver heb geleerd.
aan het antwoord van annegti heb ik teminste wat, dus ik hoop dat er nu wat serieusere antwoorden komen.
alvast bedankt.



nadat jij je laatse reactie gaf,kreeg je van twee mensen normaal antwoord,van mij en van yvonnes,erna komt annegti even voor je op,en begin je ook meteen mee te bleren dat we alleen rara antwoord geven?

ik heb gewoon normaal getypt hoe ik het doe Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:50

Me too! Haha!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 15:01

Oke laten we er over ophouden!!! Ben het een beetje zat dit gekibbel.
in ieder geval dan nog wel bedankt voor jullie latere reacties

Irismeid

Berichten: 25
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:40

Ik ben gisteren naar een dressuurclinic geweest en daar werden 2 methodes uitgelegd voor het schouderbinnenwaarts rijden aan te leren:

* de eerste was zoals hier al gezegd: op een volte halve baan maken en daarna verder vanuit die stelling over de hoefslag rijden

* bij de tweede methode wendt men af over de middellijn, wijken naar de hoefslag en op de tweede hoefslag wordt de achterhand verder naar de hoefslag gedrukt en de voorhand op de tweede hoefslag gehouden

Het zag er erg netjes en simpel uit, maar het waren dan ook heel goede ruiters en de paarden konden al, ze lieten enkel zien hoe het aangeleerd wordt.