Ik scheef, paard scheef...???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 18:56

Mijn rug zit helemaal vast en ik heb ontstoken achillespezen... Frusty en nu loopt mijn paard als ik het goed begrepen heb ook scheef, neem aan dat het door mezelf komt, maar ja, kan er zo direct weinig aan doen...grmbl...iemand goede tips hoe ik dit voor ons kan proberen op te lossen??? Ik heb zelf al fysiotherapie en zit te overwegen om nu (hellup!!!) misschien maar te proberen om zonder beugels te gaan rijden (uhoh!!!!) in de hoop dat ik dan wel recht moet zitten om niet van Escaal af te kukelen...of zijn er sowieso nog andere dingen die ik kan doen om mijn paard weer recht te laten lopen...anders dan haar door een ander te laten rijden bij voorkeur... Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:17

gewoon een tijdje longeren of losgooien. Dan kan ze ook niet scheef lopen. Kan je geen buitenritten maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:51

Je hoeft je niet zo heel schuldig te voelen hoor, paarden zijn net als mensen van nature scheef. Zowel paarden als mensen hebben een voorkeurskant voor zaken, let maar eens op als iemand je roept, dat je meestal dezelfde kant op draait als je je om moet draaien. Dat heeft ook te maken met je rechts- en linkshandigheid.

Als je zelf niet helemaal recht bent, help je je paard niet echt, dat klopt wel. Daarom is het dus zo belangrijk dat zowel ruiters als paarden leren om zich tweezijdig te ontwikkelen en zodoende steeds rechter te worden. Wij ruiters moeten dus aanleren dat we links en rechts evenveel drijven en ophoudingen maken. Een paard moet zich onder ons gaan rechtrichten. Wij helpen het paard ermee door de oefeningen die we met hem doen, daar zijn boeken vol over geschreven. Meestal kun je met doordachte "dressuurmatige" training je paard al een heel eind helpen, soms heb je een fysiotherapeut nodig.
Om een beter beeld te krijgen van het scheefgaan en rechtrichten kan ik "in het rechte spoor" van Jos Pronk wel aanraden, ik weet zeker dat je iets kunt met de info en de oefeningen die erin staan.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 21:50

Tijdje los gooien en alleen longeren is niet echt een optie...loop zelf nl al 4 maanden met pees (en rug) klachten... Frusty en Escala is drachtig, dus ik wil haar wel graag blijven rijden om haar in conditie te houden voor de bevalling. Party!! Buiten rijden kan alleen als we met de wagen op pad zouden gaan en Scaal is niet zo'n makkelijke lader (lees: kan nogal gestressed raken op de trailer) dus dat wil ik nu met haar dracht ook niet doen...ik ga iig eens kijken voor dat boek van Jos Pronk en toch maar mijn best doen om zelf wat minder scheef als een hoepel te gaan zitten...hoop ik...

Dainese

Berichten: 91
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 23:53

Hoi ,

Fysiotherapie voor jou EN je paard mischien een optie?? Een goede dier-fysiotherapeut kijkt niet alleen naar hoe het paard loopt maar ook naar jou in combinatie met je paard....En dus ook hoe je een eventuele scheefheid kan corrigeren.

Heel veel sterkte en succes ermee!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dainese op 2001-12-11 23:35 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 10:33

Is Jarco Dun misschien een optie? Die is fysiotherapeut en helpt de ruiter tevens met rijden. Ik hoor goede verhalen over hem. Misschien heeft een andere bokker een telefoonnummer van hem?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 10:52

Hmmm, dat is misschien idd wel eens een goed idee Dainese en Mieke...iemand het telefoonnummer van die Jarco Dun misschien???????? Of van een ander die hetzelfde doet natuurlijk...liefst een fysiotherapeut uit Noord Holland denk ik...of Zuid Holland kan ook...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 12:46

Tja, ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb al mijn enkelbanden van m'n rechtervoet gescheurd gehad, 4 x vlak achter elkaar.
Het gevolg is dat ik met m'n rechtervoet vrijwel niets meer kan. Ik heb er geen kracht meer in en ik kan hem ook niet zo netjes als eerst meer houden. M'n paardje werd er heel scheef van na een tijdje.

Dit was een tijd terug. sindsdien ben ik gewoon gestopt met het echte dressuurwerk, om deze reden en nog een aantal andere redenen. Maar goed, nu (een jaar later) gaat het weer een stuk beter en ik wil binnenkort ook het dressuurwerk weer wat gaan oppakken.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:29

Hmm ken het probleem, ik heb zelf een hernia en loop bij een ghiropracter, as vrijdag mag ik weer en het is nodig, ik merk bij het rijden dat ik niet meer de goed gewichtshulpen kan geven omdat ik bijna niet kan doorzitten op dit moment.
maar ik ga idd ook scheef zitten en daar reageert mijn paard gelijk op.
Idd Fysio/giropractie o.i.d. voor jou zal niet slecht zijn, je voelt je ook lekkerder hoor daarna.
Mijn paard heeft ook een tijdlang Fysiotherapie gehad maar dat kwam door een ontsteking op zijn rug veroorzaakt door iets in zijn (oude)zadel.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:13

ik heb weer iets anders.
Mijn paard zit gigantisch vast, rechts, dus hij valt ook echt naar binnen.... automatisch hang ik mijn gewicht op links. NIET GOED ! maar ja, dat doe ik autom. en ik betrap me er elke keer op dus, ik corrigeer het wel, maar goed is het niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:27

veel mensen en paarden zijn van nature scheef. daar moet je gewoon goed bij jezelf op letten. een paard moet je door training recht maken.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 19:54

Er was vandaag een fysiotherapeute op stal en toen ik hoorde wat het meisje van het betreffende paard moest betalen voor een consult en behandeling heb ik gelijk een afspraak gemaakt. Haha! Na eerst de fysiotherapeute nog even uitgehoord te hebben natuurlijk...ze doet namelijk ook "combinatiewerk" zeg maar, dus kijken hoe de ruiter het paard eventueel in de weg zit en dan tips geven...ik ben echt reuze benieuwd!!! Maar de 1e keer zal ze denk ik alleen het paard aan de longe bekijekn en mij vertellen waar de lastige punten van Scaal zitten...want we hadden het er over dat er eigenlijk aan iedere paard wel iets te behandelen is...alleen niet altijd in extreme mate natuurlijk, maar ik denk dat ieder levend wezen wel ergens vast kan zitten en als het beter kan...jullie horen het wel als ze geweest is! En als het even kan probeer ik ook een afspraak met haar te maken dat ik een keer ga rijden en zij dan bekijkt wat ik anders kan doen om het paard minder in de weg te zitten indien nodig...