Galop verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 12:04

Mijn pony heeft niet zo'n hele beste galop, ze duikt flink, ook wanneer ze in draf etc gewoon goed loopt, lekker aan het been, licht in de hand, en aardig op de achterhand. Die galop blijft een punt.
Ik doe al (hele) korte stukjes heuvelop galoperen, zo nu en dan in-uitjes om haar balans/techniek te verbeteren, balkjes, schakelen, en haal les.
Iemand verder nog tips?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:08

Je pony moet op eeigen benen leren galoperen. Dat moet je niet met balkjes doen. Stond tijdje geleden in stukje van J. Hinneman dat je daarmee de galopsprong onderbreekt en dat is zeker niet de bedoeling.

Verder lekker veel galoperen met lange teugel (boogje in teugel) en neus op boeghoogte. Zelf even de beugels een gaatje korter en in verlichte zit rondgaan. Hierin vooral veel schakelen, lekker voorwaarts, paar pasjes terug etc. Dit is goed voor haar balans en leert ze niet in de hand te duiken. Als ze eenmaal zo fijn rond kan galoperen (en neem daar maar een hele lange periode voor) kun je haar rustig aan iets meer op gaan pakken. Maar ze moet eerst op eigen benen en zonder steun (dus hand) kunnen galoperen.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:07

volgens mij is dat naar voren gooien van het gewicht ook een teken dat je pony in de galop nog niet sterk genoeg is in de achterhand om te gaan "zitten" hij moet dus meer bespiering kweken, dan zal het probleem als het goed is vanzelf wel weggaan. Stap-galop-stap-galop pvergangen zijn hiervoor goed geschikt. Zowieso overganger terug rijden in de galop: middengalop terug naar arbeids (verzameld kan hij dus nog niet) zijn goed

succes

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 22:40

Ik heb gister een lange buitenrit met haar gemaakt, en ze zijn er een x flink vandoor gegaan, heeft dus behoorlijk dr benen onder dr lijf vandaan gelopen. Vandaag had ze heel iets vocht in de benen, heb haar wel gereden, en ze liep écht geweldig! Ook die galop, véél meer bergopwaarts. Racen is de boodschap dus schijnbaar Haha! Clown