Actief stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Actief stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 15:01

Ik hoor die term wel vaker voorbij komen, maar wat wordt daar nou precies onder verstaan, of wat verstaan jullie daaronder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:04

Dat je paard niet stilvalt, naar het halthouden toe, dus geen plof, bam boem, ik sta stil Lachen

En dat hij ook allert blijft op wat jij gaat doen.
Dus meteen achterwaarts of voorwaarts gaat bij een kleine hulp.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:05

Dat 'plof, bam boem, ik sta stil Lachen' nog aangevuld op rust gaan staan Haha!.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:02

Ik vat op onder actief stilstaan - actief halthouden ook! Dat je paard halt houdt met de achterhand erbij en met goed ruggebruik. Van daaruit kunnen ze ook gelijk weer goed vertrekken.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:47

Idd, met de achterhand eronder en hem door voorwaarts naar het halthouden toe te rijden staat ie actief stil en klaar voor reactie op jouw hulpen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:47

wat kawa zegt

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:56

als je actief kan halthouden staat je paardje ook makkelijker vierkant....

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:27

hoe houd je dan eigenlijk de aandacht er bij met stilstaan?
Als ik mijn bijrijpaard stilzet staat ie lekker omzich heen te kijken als ik dan even klik concentreerd ie zich weer even, maar hij zakt nogal in met stilstaan en met een beetje been gaat ie lopen...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:52

scooby schreef:
hoe houd je dan eigenlijk de aandacht er bij met stilstaan?
Als ik mijn bijrijpaard stilzet staat ie lekker omzich heen te kijken als ik dan even klik concentreerd ie zich weer even, maar hij zakt nogal in met stilstaan en met een beetje been gaat ie lopen...


Door zelf actief te blijven zitten, je benen d'r niet helemaal vanaf te houden en ingezakt gaan zitten.
Als ze op je handen gaat leunen een beetje been geven, zodat ze weer omhoog komt, als ze opzij kijkt aan de andere kant een beetje knijpen-en-weer-los om de aandacht terug te krijgen.

Net als dat een paard in de stap moet aanvoelen alsof je elk moment in de draf kunt overgaan, moet de halt ook op elk moment direct in stap of draf (of achterwaarts, als je dat al doet) om te zetten zijn (met licht beengebruik).