Waar zit de noodrem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Waar zit de noodrem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 23:16

Als een paard er écht tussenuit naait op een buitenrit (bijvoorbeeld omdat een ander ergens van schrikt en loeihard langs hem heen komt crossen) en je écht de rem kwijt bent. Wat doe je dan?
(persoonlijk blijf ik gewoon op m'n knol zitten, en maak ik om de beurten rechts en links flinke ophoudingen, en kom eventueel een x flink met been om m attent te maken dat er ook nog iemand op zn rug zit)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:54

Ligt ana de situatie....op grote stukken waar niets mis kan gaan zou ik hetzelfde doen als jou, blijven zitten en ophoudingen maken.
Heb ik nu ik er aan dnek ook weleens gedaan Haha!

Maar heb het ook weleens gehad in een stukje bos wat eindigde op een weg, en daar vloog ze naartoe.
Toen heb ik gewoon een teugel beetgepakt en het dier 1 kant opgetrokken zo hard als ik kon zo een rondje om haar as....ze stond gelukkig in 1 keer stil, want een paar meter voor ons begon de weg.

Als ik nog eens in zo'n situatie zit zou ik hetzelfde doen, alles beter dan onder een auto.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:55

Ligt aan de situatie als er niks gevaarlijks is laat maar rennen

als er een weg, spoorweg overgang oid aankomt. zelfde als Sily zegt, alles beter dan een ongeluk

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:56

je zou er een extra noodrem op kunnen zetten door middel van de 'one rein stop' laatst in een topic wat over gelezen....

hebben vast mensen meer info over Lachen

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:57

moi!!

bij mijn eigenpaard kan ik jammer genoeg niet de noddrem vinden Verward maar ik ben inmiddels 4 x op ponykamp geweest en op hol geslagen daarbij werkte omtrekken wel.
bij m'n eigen knollie als hij er vandoor gaat op een lang stuk dan laat ik de teugels vrij en drijf hem aan dan zakt hij meestal (na een heel lang eind) weer terug!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:02

ik denk ook hetzelfde als hierboven.. als er echt wat ernstigs zou zijn. zou ik hem op zij trekken.. dan zal ie vanzelf op de rem gaan..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:10

Uitlaten razen zover mogelijk, maar zodra het gevaarlijk wordt zet ik alles in werking; zagen, omtrekken, vol gewicht aan de teugels, gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:36


Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:56

Ik heb de zgn. one-rein stop ook wel eens uitgevoerd, wist alleen niet dat er een naam voor was en dat het met touwhalster moest Knipoog en , waardoor ik het bit finaal door de mond heen trok en het paard alleen nog een bakstuk in de mond had.
Maar: het werkte wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 02:34

De noodrem zit nog weleens in het volledig loslaten aan de voorkant!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:11

Hmmm. dat denk ik niet Piep. Paarden die er echt vandoor gaan zijn blind voor alles wat er om hun heen gebeurt en willen maar 1 ding: vluchten.
Als je die loslaat aan de voorkant gaan ze alleen maar harder en harder.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:17

maar als je het dan weer oppakt krijg je vaak wel reactie, terwijl als je het vast blijft houden er een soort van immuniteit voor de druk ontstaat.

Ik denk dat het eraan ligt. Op het strand laat lekker rennen Haha! en geniet ervan Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:19

Die van mij heeft er ook een handje van om als er iets engs is te schrikken, steigeren, omdraaien halverwege bok en dan bit vast hoofd naar voor en wegwezen Haha! (angsthaasje). Maar ik laat het nooit zover komen dat ze daadwerkelijk aan de kletter gaat. Ik ben nu zover dat als ze schrikt, ze misschien nog maar 5 cm van de grond komt, en als ze dan nog de kans krijgt om te draaien, draai ik haar direct weer terug en rijden we verder. Na een aantal keer krijg je het wel door en weet je precies hoe te rijden als ze weet aan de kletter wil gaan.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:22

Dat van Cassidy bedoelde ik dus Lachen

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:48

gijsenkim schreef:
maar als je het dan weer oppakt krijg je vaak wel reactie, terwijl als je het vast blijft houden er een soort van immuniteit voor de druk ontstaat.



Echt niet, GK, ik had hiervoor een paard dat heel goed aan de kletter kon gaan en die was alleen nog maar te stoppen middels de one-rein stop bij voorkeur tegen een boom Knipoog
Alle andere methodes waren kansloos.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:00

Fitzroy"]
[quote="gijsenkim schreef:
maar als je het dan weer oppakt krijg je vaak wel reactie, terwijl als je het vast blijft houden er een soort van immuniteit voor de druk ontstaat.



Echt niet, GK, ik had hiervoor een paard dat heel goed aan de kletter kon gaan en die was alleen nog maar te stoppen middels de one-rein stop bij voorkeur tegen een boom Knipoog
Alle andere methodes waren kansloos.
[/quote]

ik zeg ook niet dat de alle gewicht op een teugel manier niet werk Haha! Haha!...
Maar bij voorkeur doe ik dat nadat ik het paard eerst de gelegenheid heb gegeven om maar wel op me te reageren......

maargoed het uiteindelijke omtrekken naar een kant is een feilloos stopmiddel, maar wel graag nadat ik eerst de ABS heb geprobeerd

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:28

Sily schreef:

Maar heb het ook weleens gehad in een stukje bos wat eindigde op een weg, en daar vloog ze naartoe.
Toen heb ik gewoon een teugel beetgepakt en het dier 1 kant opgetrokken zo hard als ik kon zo een rondje om haar as....ze stond gelukkig in 1 keer stil, want een paar meter voor ons begon de weg.

Als ik nog eens in zo'n situatie zit zou ik hetzelfde doen, alles beter dan onder een auto.
ben ik echt helemaal mee eens. Als wij naar het bos gaan moeten we eerst een provinciale weg over en daar rijden ze ook niet zachtjes. Er zijn daar al een aantal paarden doodgereden(waaronder 1 die ik ook kon)! dus heeft ie maar ff pijn in zijn mond maar echt niet dat ik onder een auto terecht wil komen!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:33

Als je de ruimte hebt - op een volte trekken en die steeds kleiner maken.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:59

ik probeer ze eerst om te trekken. maar soms lukt ook dat niet. dan probeer ik verlicht te zitten en het paard bij te drijven, sommige vinden het dan namelijk niet meer leuk. als ze echt schrikken werkt ook dit helaas niet. meestal blijf ik dan zitten en ga praten met hem. heel rustig (als dat gaat) werkt meestal het best. en af en toe een aai doet ook wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:11

Bij een paard wat echt schrik en op hol is, werkt er helemaal niks meer.
Dat heb ik 1 keer gehad en het enige is voor de gelovige onder ons een schietgebedje maken Lachen

Maar zelden is een paard echt op hol, maar gewoon te erg enthousiast aan het galloperen. Haha!

Ik probeer ook eerst het abs systeem.
Dus niet blijven hangen, maar loslaten en dan opnieuw een flinke ophouding maken.

En dat werkt , bij de meeste paarden goed.
Blijven hangen is iig geen optie, want daar trekken ze dan alleen maar harder doorheen.

Als dat niet werkt, werkt het idd erg goed om ze aan 1 teugel om te trekken.

Verder lees ik bv hier op bokt heel vaak, mijn paard is wel heet, maar wel te houden in stap en draf, maar in galop naait hij eruit.
Als ik zo'n paard onder me heb, dan stel ik het eerste half jaar de galop in het bos simpelweg uit.
Ik wil eerst al minder mafheid in de stap en draf.
Pas later komt er een handgalopje, op een pad waar ik weet waar die eindigd.
En bouw zo uit.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:24

Toen ik zo slim was om naar het bos te gaan en te gaan galloperen over een lang en breed pad met Luck toen ie in de winter 2 weken op stal had gestaan ben ik er ook vandoor gegaan, idd zoals runningkawa zegt: gewoon enthousiast Tong uitsteken
maar echt niks werkte: geen ophouding, aan 1 stuk door trekken Scheve mond echt niks..en toen ie bijna over een hond heen sprong heb ik 'm omgetrokken tegen een boom Scheve mond

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:36

Bij mijn eerste paard heb ik het ook weleens gehad dat niets meer werkte....zit je dan....

In de bak stopte ze altijd meteen toen ik er naast lag, dus in wanhopie poging haar stil te krijgen, heb ik me laten schijnvallen Haha!
Paard stond meteen stil maar echt verantwoord zal het wel neit zijn he Schijnheilig

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:59

Fitzroy schreef:
Ik heb de zgn. one-rein stop ook wel eens uitgevoerd, wist alleen niet dat er een naam voor was en dat het met touwhalster moest Knipoog en , waardoor ik het bit finaal door de mond heen trok en het paard alleen nog een bakstuk in de mond had.
Maar: het werkte wel!


Volgens mij is het bij een one rein stop juist niet de bedoeling dat je trekt Verward De one rein stop is ervoor bedoeld je paard een reflex aan te leren zodat hij zelf stopt. kijk maar bij de link die ook in dit topic staat.
Ik heb hier zelf geen praktijk ervaring mee, dus kan niet zeggen of het echt werkt, maar er zit wel logica in.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:16

Wat mij ooit verteld is (heb het nooit toegepast)
2 teugels in 1 hand zo hoog mogelijk op de manenkam plaatsen (en zo strak mogelijk dus) met je andere hand het zadel beetpakken.
Dan in 1 korte, heftige ruk de hand met teugels naar de schoft toe.
Dat zou de noodrem zijn, maar heb hem nooit hoeven gebruiken, dus heb geen idee

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 15:34

Die van mij pakt echt helemaal het bit vast, en als ik m dan losgooi pakt ie het nog strakker vast, no way dat ie dan nog reageert als ik ze weer op pak.
Die One-rein-stop is een héle goeie, daar ga ik echt mee aan t trainen!