Klassieke dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 11:22

Er heerst hier in de Amerikaanse dressuursport echt zo`n hysterie op gebied van laag diep en rond rijden, of soms zelfs al voorwaarts neerwaarts rijden. Dat zou absoluut fout zijn. Ze zijn hier helemaal voor de Klassieke" manier dwz. poll (=de nek net achter de oren) is altijd het hoogste punt. Ik snap dus echt niet hoe je een paard op deze manier kunt trainen, want poll het hoogste punt betekend, of je paard dus optimaal verzameld is of gewoon z`n harses in de lucht steekt. En hoe kun je een jong paard al zo hoog en opgericht rijden en dan tegelijkertijd ook nog het achterbeen erbij krijgen? Ikzelf zie persoonlijk een jong paard liever wat meer naar voorwaarts neerwaarts neigen en/of afentoe een tikkie te diep (diep is nog niet per definitie ook achter de teugel) dan een paard dat koste wat het kost z`n kop omhoog moet houden en zo`n nu en dan totaal van het bit komt(en holle rug).

Ik geloof dat die Zeillinger (van Duitsland) klassiek traint. Hoe doet die het dan? Want er zijn dus weldegelijk mensen succesvol met de klassieke methode. Maar is de klassieke methode dan alleen maar en ten alle tijden "de poll het hoogste punt"? (muv halsstrekken)

Ik rijdt dus niet LDR, maar meer voorwaarts neerwaarts. Of mischien een beetje een kruising tussen die twee. Ik richt hem maar kleine stukjes op, want hij is nog maar 4 en moet gewoon nog veel sterker en vlugger worden met zijn achterbeen om er dan bij te blijven. Als ik hem overvraag met oprichten, houdt ie het niet vol en maakt zijn rug dan hol met als gevolg dat het achterbeen niet meer doorkomt. Zodra dat gebeurt laat ik hem zakken en begint ie weer te kauwen en onder te treden. Hoewel ik de proefjes wel opgericht rijdt, doe ik dat in de training dus veel minder.

Kan iemand me uitleggen wat nou precies "klassiek" rijden is? Werkt het voor jonge paarden? Wie traint er volgens deze methode?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:49

mag ik de vraag dan nog even wat moeilijker maken??? (moddies? toestemming?) Schijnheilig
want dan wil ik wel graag weten wat nu precies "klassiek" is! Extreme duivel

[edit]
en dan bedoel ik dus niet een antwoord van: "het hoofd hoger houden", zoals Pril zlef al aangeeft. De reden van mijn vraag is dat "klassiek" volgens mij namelijk heel veel dingen "zegt", maar niet zo heel erg veel over de hoofd-positie.......
[einde edit]

_________________
[quote ikke] skup dr onder en nie te zunig[/quote]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tender op 2001-12-11 10:52 ]</font>

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:37

Er stond in de Bit een hele discussie hierover. Maar daaruit kreeg ik het idee dat het vw-nw rijden daar onderdeel van is. Zeg maar ter voorbereiding op de oprichting.
Dat lijkt mij persoonlijk ook de 'vriendelijkste' methode voor je paard. Je kan niet verwachten dat hij in één keer opgericht loop. Dan ontstaan er inderdaad problemen als rug hol maken, achterhand niet meer onderbrengen en loskomen van het bit. Er zijn ook paarden die hierdoor van voren verkorten en gaan vluchten. Naar mijn idee is oprichten dus niet mogelijk zonder voorwaarts-neerwaarts rijden.
Beter een goed van achter uit bewegend paard, met een ontspannen rug, dat iets te diep loopt, als één die al wel opgericht is maar zijn achterhand maar laat bungelen en zijn rug hol houdt. Dat diep lopen wordt steeds minder als hij sterker wordt, het wegdrukken van de rug is veel moeilijker op te lossen(zonder vw-nw te rijden)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:17

Volgens mij rijden de "klassieke" ruiters hun paarden wel vwnw maar niet diep en rond. Coby van Baalen traint dacht ik ook op deze manier, maar zeker weten doe ik het niet.

Dus ze rijdt ze wel degelijk over de rug, maar niet zo extreem als bijv. Anky of Isabel dat doen.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:27

Bij 'klassiek' zie ik meteen die plaatjes voor me van groen naar opgeleid, van op de voorhand tot het laatste plaatje opgericht en verzameld.
Dat is dan dus het einddoel, dat je na alle stadia doorlopen te hebben kunt bereiken.

Neemt niet weg, dat velen nooit verder zullen komen dan het tweede plaatje in de reeks (een horizontaal paard), misschien ben ik dan zelfs nog positief...
Ik heb het idee dat het daar ergens misgaat, het gaat niet snel genoeg, in de volgende dressuurklasse wordt opeens verzameling gevraagd, dus het paard moet in de krul.
Einde klassieke africhting, hallo slof (bijvoorbeeld). Paard verzet zich, meer ijzerwerk, leerwerk en instructeurs die zich niet zo zouden mogen noemen, enz.
Paard wordt kreupel of wil niets meer: volgend paard. Maar ik dwaal af, sorry en nee, ik heb de wijsheid niet in pacht, ik zie alleen van alles om me heen dat ik (gelukkig) niet begrijp.

Nog even on-topic, een eerlijke verzameling is heel zwaar voor een paard, zelfs een goed getraind paard. Het is mishandeling om je paard in die houding te dwingen en hem te dwingen deze een uur vol te houden. Aanspanning en ontspanning, waarbij de ontspanning een beloning is en de basis waarvanuit je weer meer vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:45

Het lijkt mij wel duidelijk dat ze (de ruiters waar jij hebt over hebt) het in de States nog niet helemaal hebben begrepen, het paard mag gewoon tijdens de warming up en zijn jonge jaren vooral vw-nw lopen, de nek hoeft dan niet het hoogste punt te zijn inderdaad.

De nek blijft wel altijd het punt waar de energie-lijn zo'n beetje eindigt, dit voel je overigens in de mond. De energie lijn begint in het achterbeen en loopt dus tot de nek, de reden waarom de meeste (jonge) paarden gaan klooien met aanleuning is omdat ze moeite hebben om de druk daar achter het oor te verwerken, ze kunnen dat dus niet lekker afvloeien. Dit los je goed op door even een stapje terug te doen met oprichten en je paard eerst weer te ontspannen voordat je weer naar die oprichting toe werkt.

De meeste ruiters die ooit half (!) gehoord hebben van welke methode dan ook, rommelen zo'n paard dan in een krul. 9 van de 10 keer zul je zien dat het paard een knik in zijn nek legt bij de 3e halswervel. De hals loopt dus omhoog vanaf de schoft en dan vanaf die plek in een rechte lijn naar beneden naar de oren toe. Dit is wat je dus absoluut niet wil, het is het regelrechte bewijs dat een paard van voor naar achteren ipv achteren naar voren is gereden. De hals wordt niet meer gedragen en het hoofd al helemaal niet.

Of je nu volgens de klassieke methode of de moderne africhting rijdt, dit moet je altijd zien te voorkomen. Iemand die serieus begrijpt waar klassiek of lrd over gaat zal ook altijd blijven streven naar die on-onbroken energie stroom vanuit de achterhand naar voren toe. Dit resulteert in een actief gedragen hals en hoofd, met een vloeiende lijn van achteren naar voren.

Trouwens, je ziet hier ook wel paarden op niveau die de nek niet als hoogste punt hebben, jammerlijke zaak vind ik dat.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 17:10

Bij het klassieke rijden gaat het om Lang en Laag, ipv diep en rond. De paarden worden dus nooit altijd bovenin gereden.

Om er echt achter te komen wat nou KLassiek rijden is raad ik je het boek
Ruiters en Rechters

aan. Ik heb het gelezen, en het is te veel en te moeilijk om hier zo uit te leggen. OOk de videobanden van dr Reinier KLimke zijn super.

ik rijd ook op deze manier en het bevalt mij goed. Er zijn gewoon vele wegen die naar Rome leiden.

Al valt mij wel op dat bij het Rond en Diep rijden, veel mensen Anky na willen doen, ten geveolge dat hun paarden vast blijven zitten. Ik weet niet hoe dit met het Klassieke zit.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-01 06:03

Bedankt voor jullie uitleg! Als ik gewoon logisch nadenk kan ik ook wel tot deze conclusies komen, maar als je altijd maar alleen moet werken en dan vervolgens ook nog dit soort kreten als "poll is altijd hoogste punt" etc. hoort, dan word je weleens onzeker of je het zelf wel goed doet. Mijn rijden neigt dan idd meer naar klassiek. Dressuurrijden is dus eigenlijk een never ending proces met als ultimate goal de perfecte verzameling (wat zeg ik dat weer mooi he! Haha! ) Hier denken ze (nou ja, niet iedereen, laat ik niet alles over 1 kam scheren, maar wel veel) dat oprichting en verzameling gewoon een "iets" is dat je ff doet.

Heel erg bedankt voor jullie goede duidelijke uitleg. Aan de hand hiervan heb ik het idee dat ik toch op de goede weg ben. Ik ben een keer in de fout gegaan door met de kluit mee te gaan en ook te proberen met veel meer oprichting te rijden. Nou, dat werkte mooi niet. Perry werd hard in de mond, zijn achterbeen bracht ie niet goed onder en ga zo maar door. Ik ga lekker door op mijn eigen oude vertrouwde manier. Thanks guys Party!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:59

ik ga voor voorwaarts-neerwaarts. mn paarden zouden al de zenuwem krijgen als ik ze zo met de kop in de lucht wil laten lopen.