galop omhoog ipv met sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

galop omhoog ipv met sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:39

Ik heb met mijn merrie met de galop nogal moeite. Sinds januari zijn weer weer begonnen met trainen na 2 veulens en een kreupelheid, we waren echt helemaal bij af. Ze pakt het allemaal best goed op en zet zich ook 100% in, alleen wil de galop niet helemaal vlotten. Vooral rechtsom komt ze meer omhoog dan dat ze voorwaarts met sprong galloppeerd. Ik merk dat ze er echt veel moeite mee heeft en het echt kracht kost. Het gaat al wel wat beter maar toch....wie heeft er tips voor mij. Doe ik soms teveel met mijn binnenhand of misschien te weinig?

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:25

zorg dat je weinig druk hebt op de teugels en veel schakelen in de galop (harder, zachter, middengalop "verzamelde" galop)wil wel eens helpen, het kan even duren maar ik denk als je dit volhoudt dat het wel goed komt. succes

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:33

Je paard moet leren galloperen op eigen benen. Dus in verlichte zit, teugels in een boogje, handen ver naar voren kilometers maken. Daarin veer schakelen, voorwaarts en weer terug. Veel draf galop overgangen in verlichte zit met boogje in de teugels. Dat zal in het begin heel moeilijk zijn, maar je zult zien dat het voor je paard zijn/ haar balans enorm helpt (ook voor je eigen btw).

Pas wanneer je paard lekker met neusje op boeghoogte rond kan galoperen, met voldoende lengte in de hals en daarin kan schakelen kun je rustig aan hem/ haar meer bij elkaar gaan rijden.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:08

ben het met de rest eens.
en galop balken neerlegen en daarover heen galoperen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:10

sharonaollie schreef:
ben het met de rest eens.
en galop balken neerlegen en daarover heen galoperen


Nee, met die balken onderbreek je de sprong (las ik eens van J. Hinneman). Daar doe je dus meer fout dan goed mee.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:16

Inderdaad héél veel schakelen, ook kun je aan de longeerlijn de galop oefenen. Er zijn voor en tegenstanders van. Maar ik moet zeggen dat wij, vooral bij de jonge paarden, er alleen voordeel aan hebben gehad altijd!
Aan de longeerlijn vaak aan laten galoperen, schakelen en veel overgangen, stap - draf - galop - middengalop - arbeidsgalop (steeds wat langzamer laten gaan en als je merkt dat ze uit de galop wilt vallen weer naar voren laten gaan) - middengalop - arbeidsgalop - draf etc. Als je dit om de dag afwisselt met rijden bijvoorbeeld zal het vast beter gaan. Zolang je je maar de tijd ervoor neemt. Onder het zadel kun je op de tweede hoefslag haar laten galoperen zonder haar in de mond te storen en haar dan vooral voorwaarts! houden. Als ze haar rug en hals langer gaat maken vanzelf, dus ontspant en haar passen ruimer worden kun je nog altijd aan verzameling ed. gaan werken. Het is nu de bedoeling dat ze haar rugspieren soepel maakt en ruim! vanuit de achterhand doorgalopeerd. succes!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:23

Piaffe"]
[quote="sharonaollie schreef:
ben het met de rest eens.
en galop balken neerlegen en daarover heen galoperen


Nee, met die balken onderbreek je de sprong (las ik eens van J. Hinneman). Daar doe je dus meer fout dan goed mee.
[/quote]
onbreek.daar wil ik meer van weten Haha! .
hij veruimt dan toch over de balken Verward en dan krijg je meer sprong naar voren Lachen
en wat bedoel je met onbreek dan?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:25

Stond laatst in de strengen. Hoe het precies zit, weet ik ook niet. Maar ging om het zweefmoment, dat je die onderbreekt waardoor de galopsprong in 2en is.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:45

dat kan toch niet want hij springt over een balk en dan heb je de zweefmoment komt op de grond en springt weer over de balk.dan heb je meer sprong.maargoed ik doe dat meestal wel en ook over balkjes draven en heb er nog nooit last van gehad hij gaat er alleen maar super van lopen