Groen paard van 14 jaar (!!??)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 11:24

Ik rijd dus op een paard dat 14 jaar is, maar nog hartstikke groen.
Hoe kan dat, zul je denken.
Ze is op 4 jarige leeftijd ingereden en toen helemaal niet meer bereden. Zo'n 10 jaar dus.
Het is echt net een heel jong paard dat net is ingereden. Uitproberen, evenwicht kwijt, enz.
Hebben jullie tips?????

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:29

probeer haar gewoon hetzelfde te rijden zoals je een jong paard rijden zou
maar een 'ouder' groen paard pikt alles meestal wel langzamer op, en heeft vaak een sterkere eigen wil

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:31

Doorzetten!
Dat is de enige tip die ik kan geven...... ik rijd op een negenjarige merrie die ik op achtjarige leeftijd heb ingereden. Ze is altijd als fokmerrie gebruikt, als vierjarige naar de keuring geweest en een maand keuringsklaar gemaakt en dagelijks in en uit het weiland/buitenbak gekomen.
Ze had er eerst best wel moeite mee, was wat stijf. Maar het wordt een heel ander paard! Vrolijker, soepeler en haar gangen zijn ook een stuk beter geworden. Heel erg leuk om dat mee te maken!
Iedereen zegt altijd dat een ouder paard inrijden veel moeilijker zou zijn omdat het karakter al te gevormd is, maar hier heb ik helemaal geen last mee. Zodra ik erop zit is het helemaal goed, aan de hand is ze wel nogal eens ietsje lomp.
In de trailer zetten is nooit een probleem, maar ergens anders is ze wel vrij overstuur. Dit wordt gaandeweg beter.
Wel heb ik er gewoon heel veel tijd voor uitgetrokken, ik rijd vanaf het begin ook minimaal vijf keer in de week. Mijn ervaring is dat je een jonger paard gemakkelijk wat minder vaak kan rijden (wel los laten!), deze merrie wordt anders wat stijf. Vandaar dat ik heel veel tijd heb besteed aan het voorwaarts neerwaarts en kort rijden. Gewoon op het moment dat ze de hals liet vallen (hals strekken) nog eventjes doorrijden, belonen en dan stoppen. En dit gaandeweg opbouwen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:15

Gewoon rijden zoals je een jong paard ook zou rijden. Dat lijkt me het meest voor de hand liggend.

Kim

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:51

Yep, rijden zoals je een jong paard ook zou doen, ik heb zelf een 14- jarige fokmerrie gehad en die was zo gek als een deur, en er was alleen mee gefokt, ze was wel zadelmak en braaf enzo, maar veel kon ze niet.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 19:05

Dat is met haar ook zo. Ze is ingereden en toen alleen maar voor de fok en voor de show gebruikt. Ze hoefde dus alleen maar mooi te zijn.
Je kan ook echt merken dat ze het niet gewend is. Constant wegsprinten, bokken, slingeren, enz.
Het wordt nog een hele klus, maar het is wel een hele leuke uitdaging.