Hoe laat ik mn paard op MIJ letten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Hoe laat ik mn paard op MIJ letten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 17:41

Ik heb een 5-jarige waarmee pas sinds een ruim half jaar mee wordt gewerkt. Hij is zeer nieuwsgierig en sociaal. Dat is dus een probleem met het rijden. Hij let op alles, behalve op mij Verdrietig . Hoe kan ik dit veranderen? Hoe kan ik zijn aandacht bij mij krijgen??
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:52

Probeer hem lekker bezig te houden door overgangen, tempowisselingen en figuren te rijden.
Als hij ergens naar kijkt gewoon doen alsof je gek bent en gewoon doorrijden zonder aandacht aan hem te besteden.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:58

Dat is bij mijn pony ook vrij lastig, ze is erg kijkerig en let dan dus niet meer op mij. Als ze dat doet moet ik juist flink voorwaarts gaan rijden en haar aan het werk zetten. Veel figuren achter elkaar kan ook helpen, maar vooral voorwaarts zodat je paard geen eens tijd meer heeft om om zich heen te kijken Knipoog

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:38

Ik herken dit probleem ook, daarbij is mijn paard meestal niet echt snel, behalve als hij wat ziet, dan gaat ie ineens hard. En dan ook ineens de andere kant op gaan.. Ik probeer het op te lossen door hem idd bezig te houden, figuren en overgangen.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:56

Idd,heel veel bezig houden,veel overgangen en figuren rijden. Lachen

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:00

ik heb het ook met het paardje dat ik rij... maar het enige wat je dus kunt doen is.. inderdaad.. bezig houden... constant afwenden... overhangen rijden... en veel tempwisselingen.. je moet jezelf voornemen om niet 1 rondje alleen maar op de hoefslag te blijven.. dat is echt het enige wat je kunt doen!! Succes ermee!! Groetjes!!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:06

Zorg dat het paard de omgeving in de bak goed kent. Laat hem er afentoe eens los instaan het beste samen met een ander paard dat niets eng vind. Zo kan hij wennen aan de bak en de geluiden eromheen. Dan heeft hij straks niets meer te kijken en kan hij zich beter op jou concentreren. Ook wandelen in de omgeving kan helpen. Dan krijgt hij meer vertrouwen in jou. Dat als jij iets niet eng vind dat het dan ook niet eng is.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:16

Net zoasl iedereen heb ik geen ander advies dan dat je je paard bezig moet houden, en af en toe gewoon is een porretje met je been geven 'als ie echt met z'n kop over de bakrand heen komt om om de hoek te gaan kijken wat er aan de handf is.'

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 10:28

Bedankt voor al jullie reacties!
Het gekke is dat hij niet bang is, hij wil gewoon alles weten.
Als ik met meerdere paarden in de bak rij is hij veel minder kijkerig, dan wanneer is alleen in de bak rij. Hij wil graag contact met de omgeving.
Maar... ik weet wat me te doen staat.....veel overgangen, veel figuren en veel tempowisselingen!!!
Thanx allemaal!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:35

Rij niet te lang door. Maak het voor jezelf en je paard niet te moeilijk door het uur vol te willen maken.

Rij je paard eerst een beetje warm / los. En ga vervolgens een kwartier heel intensief aan het werk. Wees heel consequent. Zorg dat het tempo van jouw is. Is hij traag, dan wil je doorrijden. Wil jij bij A in stap, dan gebeurd dat ook bij A en niet een halve bak verder. Flink bezig zijn, niet 3 rondjes achter elkaar over de hoefslag en dan maar zien wat er gebeurd.
Heeft hij een kwartiertje fijn gelopen? Dan ben je klaar ga je lekker uitstappen. (en zijn jullie of waarschijnlijk vooral jij ook wel moe)

Na een paar dagen kan je zo misschien 20 minuten doorrijden, later een half uur en zo bouw je dat op.

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:55

IDEM, ben het met Lieke eens

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:53

Met veel afwisseling rijden.

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:29

ja suzan dat is wel waar.
maar doe dit niet alleen in de bak..ook buiten!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:19

Dat probleem heb ik ook. Wij hebben een ontzettende nieuwsgierige merrie die niks wil missen. Ze verliest hierdoor snel haar concentratie. Flink aan het werk zetten en veel afwisseling.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:22

Aan het werk houden, en als ze haar aandacht verliest, wat harder doorvragen.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:52

Fanny schreef:
Ik heb een 5-jarige waarmee pas sinds een ruim half jaar mee wordt gewerkt. Hij is zeer nieuwsgierig en sociaal. Dat is dus een probleem met het rijden. Hij let op alles, behalve op mij Verdrietig . Hoe kan ik dit veranderen? Hoe kan ik zijn aandacht bij mij krijgen??
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips!!!


het klinkt banketstaaf, maar dit vind ik leuk om te zien. Heb namelijk hetzelfde probleem.
mijn Instructrice (die jarenlang bij Anky op stal heeft gewerkt)
die heeft mij iets geleerd. Het is nog leuk om te doen ook. Meeste dingen zijn heel vervelend.
Je kan het zien als een spel.
Je begint op de hoefslag in draf , links om , rechts om wat jij wil.
Bij elke letter ga je wat doen. Dit doe je rustig. In het begin ga je bij A stappen daarna weer aandraven bij b.v. de F halthouden etc. Dit houd je een tijdje vol. Als hij dit goed doet beloon je hem. Als hij dit niet goed doet ga je net zo lang door totdat hij dit wel doet.
Deze oefening een week of zo lang als nodig volhouden. Als je het kan, en zelf leuk vind kun je het en je paardje moeilijker maken. Door ook galop oefeningen tussendoor te doen of achterwaarts.
Per keer als je gaat rijden doe je dit 15/20 min. of zo lang als jij wilt.
Zelf doe ik deze oefening ook. Zelf rijd ik M dressuur. Ik doe dit al een hele tijd en als ik dit 'spel' doe dan doe ik tegenwoordig bij de ene letter een keertwending bij de volgende een wending om de achterhand bij de volgende een galopwissel bij de volgende van galop naar verzamelde stap etc.
probeer het maar eens en succes ermee!!

groetjes,
Naomi

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:46

volgens mij geeft iedereen hetzelfde andwoord en daar ben ik het helemaal mee eens.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:56

idd hoe iedereen hier zegt, flink bezighouden. en als ze soms echt niet oplet, aandacht vragen door een ophouding te maken.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:08

Inderdaad. afwisseling en activiteit.
Zie je iets waar ze in no time naar gaat kijken, wees haar voor en vraag stelling.
Verder heel veel overgangen en ook schijn overgangen dus van draf nét niet terug naar stap maar dan weer wegrijden. Tijdens dit tempowisselen veel figuren rijden.
En als ze dan d'r kop in de lucht steekt. Net doen of je stom bent, niet meekijken, maar vooral gewoon doorrijden.
Succes!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 09:41

Toch mis ik nog een antwoord. Dat is namelijk negeren. Op het moment dat je paard zn hoofd draait of wat dan ook, is bijna elke ruiter geneigd om ook te kijken wat er gebeurd. Als je geconcentreerd blijft op de kant die je opwilt, zonder op of om te kijken en nog steeds dezelfde vraag blijft stellen... zal ieder paard snel meer aandacht geven. Puur omdat jij niet onder de indruk bent van hetgeen wat gebeurd (dus het is niet eng) of omdat het niet werkt (als het om een toneelstukje gaat).

An_J

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:03

Heel goed punt,
mijn vraag? Los je dan het probleem op of vermijd je het dan alleen?
(heb namelijk zo af en toe hetzelfde probleem als de gene van deze topic)

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:45

ik herken dit bij mijn pony ook heel erg..

ik zet hem altijd gelijk aan t werk.. niet de hele tijd op een volte rijden ofzo. heel veel figuren, overgangen, hij/zij zal zn aandacht dan wel bij jou moeten gaan houden...