ik zit onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

ik zit onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:22

hoi, ik heb een probleem.
als ik aan het paardrijden ben, zit ik heel erg onregelmatig. ik probeer er al zoveel mogelijk aan te doen zoals veel zonder zadel rijden om aan het ritme te wennen en als ik met zadel rij gewoon heel goed te letten op haar ritme maar het lukt me gewoon niet... Boos! . hebben jullie nog tips? ohjah het is een fries paard waar ik mee rij.
ik hoop snel wat te horen want zo rijden is voor ons allebei niet prettig.
groetjes marijke

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:20

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, bedoel je dat je moeilijk doorzit in draf??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:21

wat je kan doen is je ogen dicht doen en het ritme gaan voelen.........

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:22

moet es, je beugels afdoen, teugels loslaten (ev. aan longe)
handen in je nek, ellebogen zo wijd mogelijk open, en ogen dicht, en zo proberen het ritma aan te voelen
ook balkjes laten lopen, veel doorzitten, zonder beugels/zadel rijden

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:33

wat heel tegenstrijdig lijkt is, gewoon in verlichte zit alles te doen(je voelt de passen goed en je maakt het je paard wat prettiger terwijl jij oefent), dan gewoon alle passen tellen, en ook vooruit denken, bijvoorbeeld als je nog in stap bent al sneller te gaan tellen voor de draf, ff aandrijven en dan kijken of je tellen uitkomt met de drafpassen van je paardje.. als je dat al kan, dan beginnen met veel draven, en passen tellen en misschien ook gewoon denken aan staan -zit- staan- zit. .. dan indd de beugels eraf halen en vooral tempowisselingen rijden MAAR je wel goed voorbereiden en weer vooruittellen(zo kan je je beter voorbereiden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:20

Hoe zit het met jou motorische ontwikkeling? Paardrijden vraagt heel wat van je motoriek. Als dat onderdeel bij jou niet zo sterk ontwikkeld is wordt ht erg moeilijk.
Ben je zelf wel echt ontspannen? Als je van nature een redelijk goede balans hebt en je houdt je lilchaam slap dan kun je meedeinen met de beweging van het paard. Maar daarvoor moet je wel een goede natuurlijke balans hebben. Anders ga je verkrampen om je evenwicht te bewaren.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 18:06

Jippie schreef:
Hoe zit het met jou motorische ontwikkeling? Paardrijden vraagt heel wat van je motoriek. Als dat onderdeel bij jou niet zo sterk ontwikkeld is wordt ht erg moeilijk.
Ben je zelf wel echt ontspannen? Als je van nature een redelijk goede balans hebt en je houdt je lilchaam slap dan kun je meedeinen met de beweging van het paard. Maar daarvoor moet je wel een goede natuurlijke balans hebben. Anders ga je verkrampen om je evenwicht te bewaren.


nou aan mijn balans twijfel ik niet aan, jah sorry dat ik het ff zo zeg, ik zit namelijk nu voor mijn 12e jaar op turnen, veel wedstrijden en altijd hoge cijfers op de balk... maarjah das weer een ander soort evenwicht. maar bedankt voor je reactie!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:22

Zet muziek erbij aan en ga mee met het ritme van de muziek, je moet dan dus ook het tempo aanpassen aan de muziek. Is een goeie oefening ook voor tekt en regelmaat. Idd je ogen dicht en dan mee gaan tellen is ook een goeie. gewoon 1,2,1,2,1,2, enzz Dan hou je ritme

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:32

hoi, ik had ook geen balans, en wat ze ook zeiden, passen tellen, met de beweging van het paard meegaan, enz.enz. hielp niet.

Degene waar ik les van heb gekregen zei, je moet je voeten "zwaar maken", en aan je heupen denken en verder niet te krampachtig denken dat je geen balans hebt, dat heeft bij mij geholpen.
Zonder zadel op je paard in stap/draf/galop en bewegingen met je armen maken, terwijl iemand anders je paard aan de longeerlijn heeft kan ook helpen.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:42

Wat mij altijd goed helpt is idd tellen, maar dan 1,2,3,4, 1,2,3,4! Omdat mijn bijrijdpaard een stijf achterbeen heeft en een lange en een korte pas maakt, helpt 1,2,1,2 niet voldoende. Dan blijf je nog steeds een beetje langer hangen op 2 als op 1. (Of andersom) En ook zingen helpt, neem dan een liedje wat lekker bij je paard zijn passen past. Hoeft niet uit volle borst, mompelen helpt ook, maar dan kan je paard niet meegenieten Haha! Succes! Het is al heel wat dat je het zelf doorhebt. Je zou ze de kost moeten geven die zo onregelmatig lichtrijden dat hun paard niet lekker meer loopt! "Snap er niks van; aan de longe zie je er niks van Verward "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:47

Ga lekker zitlessen nemen bij je instructeur! Is hartstikke leuk en leerzaam! (En dat zouden meer ruiters moeten doen, inclusief ikzelf!)

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:36

ok allemaal, heel erg bedankt ik denk wel dat ik nu ff verder kan. heb gistern weer gereden en ging al weer een stuk beter ging ondertussen mee tellen met gewoon 1,2.... van me instructrice zei gelijk dat ik rustiger zat terwijl zij niet wist dat ik in me zelf mee zat te tellen!!!