van achter naar voren rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

van achter naar voren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 16:40

zoals ik merk zijn er best veel mensen met het probleem dat ze hun paard lastig van voor naar achter kunnen rijden, op de achterhand laten lopen en nageeflijk en goed ruggebruik hebben. Ik denk dat de basisprencipes bij veel instructeurs te weinig aan bod komt.
Het paard moet zijn werk met plezier doen, ontspannen, actief en op z'n eigen benen lopen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je paard zo loopt?
En voor sommige mensen is het zelfs nog de vraag wat dit allemaal inhoud.

Misschien is het wel een slim plan om hier dit onderwerp is aan te snijden, en over dit onderwerp nou is duidelijk te worden. In precipe zijn alle basisonderdelen hetzelfde of niet soms?

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:44

Ben in dat geval heel benieuwd, hoe je nou je paar dop de achetrhadn zet en hoe dat nou voelt als hij daar daadwerkelijk zit, hoe je dat weet

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:58

Ik hoop dat je een schrijffout hebt gemaakt in je berichtje xx-hanneke, zoniet dan ben ik heel benieuwd hoe jij je paard van voor naar achter rijdt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:35

scooby schreef:
Ben in dat geval heel benieuwd, hoe je nou je paar dop de achetrhadn zet en hoe dat nou voelt als hij daar daadwerkelijk zit, hoe je dat weet


Geloof me, de eerste keer dat je je paard zijn achterhand er helemaal onder voelt zetten, lekker ontspannen en voorwaarts is voel je dat Haha!
Heel moeilijk uit te leggen, maar voelt zalig, het lichtrijden gaat makkelijker het doorzitten gaat makkelijker, alles voelt vol energie maar tegelijkertijd hel erg relaxed aan

Mijn instructrice hamert er gelukkig wel op
Zelfde als dat ze er op hamert dat ik ontspannen en duidelijk moet zijn voordat mijn paard het kan zijn.

En hoe je er voor kan zorgen dat het dier zo loopt is voor mij vrij simpel, les nemen, geduld hebben en oefenen.
Dan krijg je soms van die lekkere stukjes ertussen, en die stukjes worden steeds langer en beter, tot je het verschil niet meer weet omdat je paard altijd "goed" loopt Haha!

Ik maak veel foto's van paardje, met mij erop en met andere erop, ik blijf er ook altijd bij staan als er andere mensen op zitten, allemaal heel erg leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:03

xx_hanneke schreef:
zoals ik merk zijn er best veel mensen met het probleem dat ze hun paard lastig van voor naar achter kunnen rijden

Volgens mij is dat nou juist helemaal niet zo moeilijk Haha!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:18

Jippie"]
[quote="xx_hanneke schreef:
zoals ik merk zijn er best veel mensen met het probleem dat ze hun paard lastig van voor naar achter kunnen rijden

Volgens mij is dat nou juist helemaal niet zo moeilijk Haha!
[/quote]

nee volgens mij ook niet Knipoog dat is nou juist een veel gemaakte fout Knipoog

maar goed... ik ben er niet helemaal achter wat je nou met dit topic wilt ...
als je hier op RT eens doorleest merk je dat enorm veel mensen juist antwoorden met rij je paard eerst eens aan je hulpen en denk daarna pas aan de hoofdhouding ...

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 08:42

horselover23 schreef:
Ik hoop dat je een schrijffout hebt gemaakt in je berichtje xx-hanneke, zoniet dan ben ik heel benieuwd hoe jij je paard van voor naar achter rijdt.


Ja het spijt me idd schrijffout Bloos srry

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 08:49

BeNGeL"]
[quote="Jippie"][quote="xx_hanneke schreef:
zoals ik merk zijn er best veel mensen met het probleem dat ze hun paard lastig van voor naar achter kunnen rijden

Volgens mij is dat nou juist helemaal niet zo moeilijk Haha!
[/quote]

nee volgens mij ook niet Knipoog dat is nou juist een veel gemaakte fout Knipoog

maar goed... ik ben er niet helemaal achter wat je nou met dit topic wilt ...
als je hier op RT eens doorleest merk je dat enorm veel mensen juist antwoorden met rij je paard eerst eens aan je hulpen en denk daarna pas aan de hoofdhouding ...
[/quote]

Ja ik denk dat je in die zin ook wel gelijk hebt eeb paard moet ook eerst goed aan je hulpen zijn want met een paard die niet aan het been is begin je niks.
Maar ook als iemand z'n paard redelijk, (ik zeg niet perfect) aan de hulpen heeft zijn er toch mensen die er moeite mee hebben om hun paard negefelijk te rijden, vaak willen ze dan gewoon dan hun paard met de kop in de krul loopt en trekken ze hem maar naar beneden. Maar dit is, zoals de meeste horen te weten niet nagefelijk rijden. Of je hebt ook nog mensen die beginnen te zagen, dit heeft ook geen effect je paard krijgt een harde mond en loopt niet over z'n rug.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:16

Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van de bouw van je paard. Die van mijn heeft een lange rug en vindt het moeilijk om daar in te ontspannen en de achterhand eronder te plaatsen

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 09:35

Maar zoals eigenlijk de bedoeling was met dit topic, is er niemand die tot nu gezegd heeft: Dit moet je doen om het voor elkaar te krijgen. (al kun je dit idd nooit voor ieder paard zeggen) Maar er zijn wel een aantal basisprencipes, ook die heb ik nog niet gezien.

IK weet namelijk wel HOE een paard moet lopen, maar hoe krijg ik 't nou in vredesnaam voor elkaar, je hoort constant je paard moet aan het been zijn, 'nou dat is die van mij.'

En als je dat nou te horen krijgt? wat geef je dan voor advies.

Stel er is een meisje met een paard dat goed aan het been is en die makkelijk te sturen is, maar deze loopt wel met z'n kop, op de plek waar die moeten oppassen geen vliegtuig tegen het hoofd te lopen.
En deze vraagt aan jou, hoe zorg ik nou dat mijn paard nagefelijk gaat lopen? Wat zeg je dan, en we gaan er dan niet vanuit dat deze een bijzonder zachte mond heeft.

Ik zou dan zeggen dat je vanuit een lichte constante druk je paard je hand moet laten opzoeken, daarbij je paard van voren nooit tegen kan houden als je hem er daarbij er niet van achter bijrijd, enz. enz.

Maar ik denk niet dat dat meisje dat zou snappen wel?

Dan vraag ik aan jullie dus of jullie het wel op die manier kunnen uitleggen.

want al die mensen die nog wat minder thuis zijn in al die rijtechnische termen hoe moeten die nou in vredesnaam snappen wat er bedoeld wordt.

Ik bedoel ik vind het een beetje moeilijk om al die basisprencipes voor je neer te leggen en te zeggen, dit moet je nou doen om die basisprencipes uit te voeren. Want, ik zal eerlijk toegeven, bij mij zelf heb ik ook nog lang niet alle basisprencipes onder de knie. (dan heb ik het dus over je paard goed op z'n achterhand laten lopen, juist nageeflijk, geod ruggebruik) Ik ben er druk mee bezig maar heb nog niet alles voor elkaar.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:40

Ik denk ook dat veel mensen veel te makkelijk over het 'aan de teugel' rijden denken. Als je een paard hebt dat lekker aan je been is (en dat is iets anders dan flink voorwaarts ofwel vluchtgedrag of onder je uit lopen) maar een paard dat lekker aan je been is, kun je in principe met je benen overal naartoe sturen. Dat is gewoon een heel belangrijk punt. Als het paard op een gegeven echt aan je been is, dan komt het hoofd van zelf wel en bij het ene paard gaat dat nu eenmaal wat sneller als bij de ander. Maar met veel geduld heb ik er vertrouwen in dat het bij elk paard moet lukken OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:51

Ik rijd mijn paard van achter naar voren door voorwaarts te rijden en te wachten tot zij mijn hand zoekt. Als ze mijn hand begint te zoeken, gan ik proberen met kleine drukjes of ze mijn hand gaat volgen. Zo ja hand ontspannen, zo nee weer meer voorwaarts maken en weer wachten en met kleine drukjes proberen mijn hand te laten volgen. Zo gaat dat eigenlijk de hele tijd door.

Wat er ook gebeurd in ieder geval niet trekken (dan rijd je van voor naar achteren) en goed op je stelling en buiging letten. Prisca vindt het makkelijker je hand te volgen als je uit een volte komt, dan zomaar recht uit.

Ik ben hier zelf heel actief mee bezig, omdat mijn paard verkeerd aangereden is. Heel kort en opgekropt. Altijd van voor naar achteren dus (niet door mij Haha! ) maar krijg het dan maar weer goed, dat is nog niet zo makkelijk. Dus heel bewust drijven en opvangen. En belonen zodra ze alleen maar aanstalte maakt om af te gaan buigen.

Je voelt trouwens ook heel goed dat de achterhand eronder zit als je voorwaarts halt houdt. Dan gaat je paard echt zitten. Ik vind het altijd weer een kick om te voelen dat het lukt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:15

Het goed voor je been zijn en de nageeflijk heid is iets waar je altijd aan blijft werken. Mijn paard geeft goed na maar het kan nog veel beter. Hoe ver je bent geworderd in dat voor het been zijn en de nageeflijkheid heeft met de graad van africhting te maken. Daar hoort ook een lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het paard bij.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:53

xx_hanneke schreef:
Stel er is een meisje met een paard dat goed aan het been is en die makkelijk te sturen is, maar deze loopt wel met z'n kop, op de plek waar die moeten oppassen geen vliegtuig tegen het hoofd te lopen.

Hoe kan je een paard makkelijk sturen als hij met zijn kop een vliegtuigen-file veroorzaakt??

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:06

je heb ook nog benen en een zit waar je mee kan sturen Knipoog