huppeltje in galop!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

huppeltje in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 17:35

Yus die had een tijd geleden een soort huppeltje in galop. Het was eignelijk ineens weer weg moet ik zeggen, maar nu kreeg ik net een email van Setje (zij is nu de bijrijdster van Yus) en hij doet het weer!

Ik heb al advies gevraagd aan Twinkelbel, maar ik ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden. Het lijkt wel of hij op de een of andere manier belemmerd wordt in zijn passen (alleen linkergalop) En het voelt aan als een huppeltje (zo ziet het er ook uit) of alsof hij ineens extreem verzameld gaat lopen Verward

Wanneer ik hem goed voorwaarts rijd en kleinere voltes maak dan doet hij het niet (heeft hij dan ook de tijd en ruimte niet voor)

het kan best zijn dat het een puur rijtechnisch probleem is (zal ook wel) maar ik ben toch bang dat het iets anders is. (in zijn hoeven of spieren ofzo)

Wie heeft dit ook meegemaakt?Of wie weet wat het kan zijn?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:19

Probeer eens goed te kijken wat hij precies doet, hoe hij zijn (achter?) benen precies neerzet..
Blijft hij voor galopperen, maar valt hij achter in draf? (= een huppeltje) of
galoppeert hij voor wel gewoon, maar achter soms met twee benen tegelijk?
of iets ander? Probeer eens goed te kijken naar wat hij doet.. Ook naar zijn orenspel en staart, zo kun je goed zien of het paard er ook hinder van ondervindt...

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:29

dat heeft mijn pony ook, maar dat komt omdat het een arabier is.
In de galop goed voorwaards rijden en neit aan de voorkant zitten. Gewoon het gevoel hebben dat je middengalop rijd, dan raakt hij vanzelf het huppeltje kwijt. Na 9,5 maanden heeft mijn pony geen huppeltje meer, maar gebruikt zijn achterhand goed actief en heeft heel veel sprong.

Ik hoop dat het helpt

Succes!!!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:36

Ben het met MacavityL eens. Bekijk hem goed tijdens de galop hoe hij reageert enzo. Kan je nou geen dingen vinden dat aangeeft dat hij ergens pijn/hinder heeft dan doet hij het misschien wel expres. Dan goed voorwaarts wat Assiej al zegt.

Maar kijk gewoon heel goed hoe het bij hem is!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:29

oke dank jullie wel!
Ik ga vd week wel even kijken als Setje aan het rijden is!!
Ik houd jullie op de hoogte.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:32

Nadhir schreef:
Ben het met MacavityL eens. Bekijk hem goed tijdens de galop hoe hij reageert enzo. Kan je nou geen dingen vinden dat aangeeft dat hij ergens pijn/hinder heeft dan doet hij het misschien wel expres.


Met mij eens zijn is prima, maar wees het dan eens met wat ik ook daadwerkelijk zeg Knipoog Ik heb nergens gezegd dat wanneer het paard geen oor/staart uittingen geeft er geen hinder aan heeft en het gedrag 'express' vertoond. De oren en staart kunnen een indicator voor hinder zijn, maar bij afwezigheid kan dit er nog steeds wel zijn, alleen wordt dit misschien anders geuit (door alleen dat huppeltje)..

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:44

nee ik ben je het met je eens hoor en dat deel dat jij dikker hebt gemaakt is wat ik er van denk. Ik kon namelijk ook zo'n paard en daar hebben ze dagen op zitten turen en niks aan de hand DA erbij helemaal binnestebuiten geplozen dat paard maar niks te vinden, bleek dus dat ze de eigenaar aan het uitproberen was in de galop

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:38

amber maakt een raar huppeltje als ik aanspring in de galop. bij haar is het dan meer dat ze omhoog gaat ipv naar voren. ik moet dan dus goed voorwaarts zijn. verder heb ik eigelijk geen idee.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:07

het kan ook zijn dat hij dat heel moeilijk vind!
mijn pony gallopeert soms ook raar dan zijn haar achterbenen nog in draf! maar dat voel je niet echt je kan het wel zien ze vind galop best moeilijk

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:11

We gaan eens wat uitproberen en vooral ook goed opletten. Misschien dat hij me nog aan het uitproberen is, maar voor hetzelfde geld ligt het wel aan zijn rug.
Het voelde in ieder geval heel onregelmatig: gewone galopspasje, minipasje, gewone pas en zo af en toe juist een hele hoge Verward

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:36

Ik denk dat Yus gewoon blokkeert in zijn rug. Als je je binnenhand naar voren steekt en naar voren rijdt is het over. Misschien moet je de ligging van het zadel ook eens laten controleren, ga ik ook met Tos haar zadel doen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:06

wij hadden ook een paard op stal die een huppeltje had. zij deed het alleen las je haar niet genoeg ruimte gaf. ze deed het ook in draf. misschien moet ze iets minder stug zijn met haar hand? het is moeilijk zoiets te zeggen als je diegene niet ziet rijden maar meestal is het belemmering door de hand.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:09

Eh dat huppeltje deed mijn paard ook toen ik haar pas had (ik heb haar zelfs twee weken op stal gezet omdat ik dacht dat ze kreupel was)...

Het probleem zit volgens mij in onvoldoende voorwaarts rijden met een combinatie van teveel teugeldruk.

Probeer eens met loslaten/lange teugel wegrijden en met meer been: voorwaarts houden. Het hielp bij mij.. Lanna hield bijna gelijk op met het huppeltje. Aan de longeerlijn deed ze het niet en dat zette mij aan het denken. Sommige mensen noemen dit teugelkreupel, maar ik geloof zelf niet dat dit de goede term is.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 12:24

We gaan vanmiddag of morgenmiddag even kijken!

Een combinatie van te weinig voorwaarts rijden en iets te veel teugeldruk lijkt me een logische verklaring.
Jullie horen nog van me!

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:28

Yus doet het alleen in de galop en alleen op de linkerhand. Jullie geven hier allemaal de rijtechnische oplossing: voorwaarts rijden en meer binnenteugel geven, maar wat is eigenlijk de oorzaak?

Ligt het aan stijfheid, het zadel, de rug of achterhand???? Ik vind het namelijk niet logisch dat hij het op de linkerhand wel doet en op de andere hand niet.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:09

meestal is het niets lichamelijks maar zoals gezegt teveel druk op de teugels. waarschijnlijk hou je hem dus in de ene galop korter dan in de andere of heb je standaard meer druk op de ene teugel. dan kan hij de ene kant op wel gewoon galopperen maar de andere niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:19

Of je zit zelf scheef of iets dergelijks.....

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:21

Anya schreef:
Eh dat huppeltje deed mijn paard ook toen ik haar pas had (ik heb haar zelfs twee weken op stal gezet omdat ik dacht dat ze kreupel was)...

Het probleem zit volgens mij in onvoldoende voorwaarts rijden met een combinatie van teveel teugeldruk.

Probeer eens met loslaten/lange teugel wegrijden en met meer been: voorwaarts houden. Het hielp bij mij.. Lanna hield bijna gelijk op met het huppeltje. Aan de longeerlijn deed ze het niet en dat zette mij aan het denken. Sommige mensen noemen dit teugelkreupel, maar ik geloof zelf niet dat dit de goede term is.


Dit is precies wat ik nu verkeerd doe, en ik was er niet achteer maar nu ik jou reactie lees, snap ik het direct

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:33

ik denk niet dat het het zadel is. Dan zou hij het op allebei de kanten wel doen, misschien op de ene hand wat meer als de ander, maar lijkt me niet erg logisch als het aan de ene kant wel zo is en aan de andere kant niet. Ik denk toch dat je hem eens goed voorwaards moet laten lopen, niet aan de voorkant zitten, en je neit focussen op aan de teugel rijden, als je je daar op concentreerd of iig er mee bezig ben treiter je het paard alleen maar in de mond... ik hoop dat je er wat aan heb...

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:40

Destiny heeft nu ok zo'n periode dat ze huppelt als een konijn.
Het enige wat helpt is om dr vanvoor los te laten en haar ruim de ruimte te geven en haar flink naar voren rijden.
Gewoon rechtdoor,geen ingewikkelde volte's enzo.
Op het moment is het huppeltje al weer bijna verdwenen bij Dest Haha!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 17:42

We hebben daarnet even gekeken en voor de zekerheid het zadel iets naar achter geschoven. Dit hielp wel een piep klein beetje. Aan de teugeldruk kan het haast niet liggen want met lange teugel doet hij het nog.
Na goed voorwaarts te gaan en op het goede moment drijven gaat het al een stuk beter zag ik. Het moment van drijven is denk ik erg belangrijk in dit geval,want hij maakt zijn sprong niet af.

Op de volte doet hij het haast niet...Het zijn de lange zijdes waarop hij het doet...

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:15

Bij mij deed Yus het juist in de bochten als ik iets te veel aan mijn binnenteugel zat. De reden dat ik het zadel noemde is dat het volgens mij scheef ligt naar links (kan ook aan mijn houding liggen). Dat zou verklaren waarom hij het alleen links om doet.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:28

moossie schreef:
We hebben daarnet even gekeken en voor de zekerheid het zadel iets naar achter geschoven. Dit hielp wel een piep klein beetje. Aan de teugeldruk kan het haast niet liggen want met lange teugel doet hij het nog.
Na goed voorwaarts te gaan en op het goede moment drijven gaat het al een stuk beter zag ik. Het moment van drijven is denk ik erg belangrijk in dit geval,want hij maakt zijn sprong niet af.

Op de volte doet hij het haast niet...Het zijn de lange zijdes waarop hij het doet...

wel een beetje raar zo'n huppeltje op de lange zijdes!
weet niemand die ernaar heeft gekeken wat het kan zijn?

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 23:57

Twinklebel schreef:
Bij mij deed Yus het juist in de bochten als ik iets te veel aan mijn binnenteugel zat. De reden dat ik het zadel noemde is dat het volgens mij scheef ligt naar links (kan ook aan mijn houding liggen). Dat zou verklaren waarom hij het alleen links om doet.


hahaha Twinkelbel je bent scheef Haha!
Of yus zijn rug is niet helemaal recht kan ook! We kijken het nog even aan en anders gaan we verder kijken.
Ik heb Tos even verwend met een peentje vandaag, geeft niet toch? Bloos

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:44

moossie schreef:
Ik heb Tos even verwend met een peentje vandaag, geeft niet toch? Bloos


Nee hoor, Tos wordt graag verwend, ze voelt zich toch wel erg zielig.