Is hij gewoon irritant, ligt het aan het weer??? HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 16:53

Mijn hengst is de laatste tijd zo irritant, niet normaal. In de omgang ook wel maar onder het zadel is hij de laatste tijd een echte draak. Bijvoorbeeld: Als hij het bijvoorbeeld ergens niet mee eens is gaat hij heel hard ''nee'' schudden, zo van; ''dat ga ik niet doen!'' Hij doet het bijvoorbeeld niet als we in het bos gaan rijden, monster! Ik weet wel dat hij dressuur niet zo heel veel aan vindt -> verveling, maar ik probeer er al zoveel mogelijk variatie in aan te brengen. Misschien komt het ook wel door het weer -> meer binnen, energiepeil erg hoog! Springen vindt hij bijvoorbeeld geweldig en dan is hij ook de hele tijd fanatiek en oplettend, maar ik spring liever nog niet teveel met hem zolang ik de basis nog niet goed onder controle heb bij hem, dus 90% van de tijd dressuur ik.
Ook is hij de laatste tijd erg gegroeid, zowel in de hoogte als in de breedte. Drie maanden geleden was het nog een iel hengstje met weinig bespiering maar ondertussen is hij al een stuk massaler geworden (heel mooi Lovers ). Natuurlijk is hij daardoor ook een stuk sterker geworden, het enige vervelende is dat hij die kracht soms tegen me gebruikt. Ik weet dan niet precies wat ik moet doen, mijn instructeur is met vakantie en komt pas volgende week terug.
Is dit gewoon uitproberen? Ik weet dat hengsten daar erg goed in zijn. Hij kan super lopen maar zo nu en dan doet hij net of hij van niks meer weet. Niks geen aanleuning meer, maar lekker hangen en racen. Meestal gaat het de volgende dag met rijden een stuk beter of als hij al enkele uren in het land heeft gelopen. Zijn humeur en werklustigheid verschillen elke dag zoveel dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen. De ene dag kan ik bij wijze van zo een proef binnenrijden en de andere dag laat hij me niet zitten, geeft niet na en zou ik nog niet in een manegeles willen rijden (no offence).
Zou dit ''pesten/uitproberen'' zijn of is het een kwestie van niet snappen/verveling. Vraag ik misschien al te veel omdat het zo goed gaat, vind ik best wel gevaarlijk een paard dat alles zo snel oppikt. Want als hij de volgende dag niet luistert dan word je meteen kwaad want hij kon het gisteren ook dus waarom nu niet. EN dat is dus een foute redenering bij een 3,5-jarig paard en toch doe ik het volgens mij onbewust.
Kan iemand me tips geven, iemand met hetzelfde probleem??????? HELP, I need somebody Cool



Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 11:50

Ik zou best wel wat vaker het bos in willen maar ik werk doordeweeks en ik rijd 's avonds en dan is het al donker. Dus dan ben ik al snel aangewezen op de buitenbak aangezien ik geen binnenbak heb.
En dan is het alleen dressuur wat we kunnen doen. om balkjes te lopen/springen e.d. is het te donker. In het weekend probeer ik juist iets totaal anders te doen, dus het bos in enzo, dan in de week. Dan rijd ik juist niet in de bak.
Ik denk inderdaad ook dat hij in een uitprobeerperiode zit en dat ik dat gedrag dan maar moet negeren en hulp vragen zodra mijn instructeur weer terug is. Intussentijd maar in het bos trainen om erge ruzie te voorkomen Boos!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers