Mond probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Mond probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 20:50

Mijn merrie loopt op het moment best goed, maar het is haast onmogelijk om op 2 teugels tegelijk druk te hebben, dan gaat ze op slot en ben je dr kwijt, en goed ook.
Volgens m'n instructrice is ze bang in haar mond zeg maar, en reageert ze daarom zo, en is ze eigenlijk verziekt met inrijden (klopt, ik heb na kunnen trekken wie haar zadelmak heeft gemaakt, weet welke mensen erop hebben gereden en das genoeg om te weten dat het nooit goed heeft kunnen gaan).
Het is echt al 100 x beter geworden.
Vrijdag liep ze nogal te stieren, was ze heel hangerig en moeilijk in de mond.
Vandaag heb ik haar eens met een (goed passend) halster met teugels gereden, wel gewoon met zadel. Resultaat: een pony die eigenlijk op je pinken te rijden was, en gewoon lekker nageeflijk was, niet flipte als je druk op 2 teugels had (wat je soms wel moet met een halster omdat het anders scheef trekt) maar dan gewoon een versnelling lager ging. Ze deed alles wat ze met bit ook kan, schouderbinnenwaarts, halthouden, achterwaarts ging zelfs beter, etc.
Wat moet ik hiermee? (buiten mn instr. raadplegen, want dat doe ik al)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:36

Gewoon een tijdje met een extra teugel aan je neusriem gaan rijden en elke dag proberen om mondjesmaat meer druk te krijgen op de teugel aan het bit. Eventueel in combinatie met een ander bit. Maar da's even experimenteren wat het fijnste is voor je paard. (bv. dubbel of enkel gebroken, watertrens of D-trens...)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 22:43

dat bitten-expiriment heb ik al gehad. heb er een gewoon watertrensje met en zonder schijven in gehad, een bustrens in 'appelbit'uitvoering, en ze loopt t best op een dubbelgebroken watertrensje

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:37

Misschien zou je kunnen overwegen haar met een bitloos hoofdstel te gaan rijden. Dat lijkt me - te oordelen naar jouw verhaal - het fijnste voor het paard en daarom ook voor jou.
Natuurlijk zal het in het begin wennen zijn, maar als je het echt wil, zal het onder goede begeleiding vast te proberen zijn!
Succes!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:39

tandarts erbij halen? het klinkt als een tandprobleem namelijk...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:45

Als je zelf geen wedstrijden hoeft te rijden is een bitloos hoofdstel misschien wat. En als het nog niet gecontroleerd is idd even de tandarts er bij laten komen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 23:01

D'r tanden zijn het niet... Is nog niet superlang geleden naar gekeken en dit is echt een rijtechnisch probleem vrees ik.
Wil wel bitloos, maar wil met de tijd ook op concours...

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:50

annegti schreef:
Gewoon een tijdje met een extra teugel aan je neusriem gaan rijden en elke dag proberen om mondjesmaat meer druk te krijgen op de teugel aan het bit.


Daar dacht ik eigenlijk ook direct aan.