Waarom doet hij zo? en wat kan ik eraan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 23:35

Sinds twee weken is er geen land met bram te bezeilen. Hij vergeet alles, behalve wat de letters van de bak betekenen E van eng, B van bang of bokken , A van Angst,C van Casper het spookje, H van op Hol slaan, F van Fratsen,M van Mongool en K van klooien. Hij springt voor elke poep en scheet opzij, als er iemand niest zit hij in het plafon.Hij staakt om de zoveel meter en als je hem dan een oplawaai met de zweep geeft krijg je een rotbok na. Hij heeft er tegenwoordig ook een handje van om knoerthoog te steigeren. En echt eng op een rotmanier. Als ik de slof eraan doe, ontspant hij na 10 minuten en ik ook , dan hangt de slof los en hij knabbelt rustig op zijn bitje.Als ik hem er dan afhaal is het weer precies hetzelfde verhaal, etteren. Die draak weet dondersgoed dat hij met slof niks kan uithalen. Hij kan zo schijnheilig doen dan. Op het moment dat hij zijn hoofd omhoog dondert heb ik niks meer te vertellen en dat weet hij. Met slof kan hij dat niet, en als hij 3x geprobeert heeft om het plafon met zijn neus te schilderen geeft hij het op. Ik heb al van alles geprobeert, als hij staakt hem met losse teugels vooruit jagen met mijn benen en zweep. Als hij op hol slaat net zo hard door laten galoperen op mijn hulpen. Als hij zijn hoofd omhoog gooit, benen eraan en opdrijven, dan zakt ie vanzelf. Maar als ik dan het tempo weer laat zakken doet ie alles weer opnieuw. Ik kan toch niet OF als een gek door de bak racen Of altijd met slof ( of andere hulpteugel) eraan rijden Verward Frusty Iemand een bruikbare tip voor mijn probleem?

_________________
<FONT COLOR="PURPLE">Als je mij niet snapt, heb JIJ een probleem!!! </font>


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-12-04 22:38 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:41

Uhm... zal ie het koud hebben? Of fris zijn door het weer? Zelfs mijn onverwoestbaar lieve slome Waldo krijgt bij koou af en toe neiging tot bokken. Mischien een uitrijdeken? Of direct gaan draven zodat ie warm kan lopen. Longeren voor het rijden? Of losgooien zodat ie leuk gek kan doen zonder jou erop?
Ik roep maar wat hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 00:13

Hij probeert echt overduidelijk onder het werk uit te komen! Dat kan 2 oorzaken hebben: rottigheid of iets lichamelijks. Probeer daar eerst eens achter te komen.
Slof is een oplossing op korte termijn, niet op lange termijn.
Las net bij medisch dat hij last heeft van z'n ogen, lijkt me een hele goede verklaring voor het snel schrikken. Zou daar maar eens snel naar laten kijken!
_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-12-04 23:25 ]</font>

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:02

Is het een jong paard? Jonge paarden hebben nog wel eens de neiging om een periode te "puberen". Mijn paard dacht vorig jaar (toen 3) ook ineens dat ie zich wel ff om kon draaien als ie zogenaamd een monster zag bij E }> En dan nog omhoog komen ook, natuurlijk. We hebben een keertje een fikse ruzie gehad en daarna was het over.
Misschien is het gewoon uitproberen, dan zou ik voorlopig lekker even met die slof rijden. Als hij toch los hangt als hij nageeft, is er niks aan de hand. Scheelt een hoop ergernis aan beide kanten Haha!
Maar het kan ook frissigheid zijn. Dan zou je eens moeten proberen hem eerst te longeren. Hij kan dan zijn ei ff kwijt.
Gewoon een beetje uitproberen wat het beste werkt. Die slof zou ik er even aanhouden, want waarschijnlijk is het gewoon een tijdelijk probleem.
Succes.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:13

Nope bram is niet jong maar zelf een van de oudere paaden onder de bokkers.

Ik denk idd dat hij misschien last van zijn ogen heeft Scheve mond\ .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:10

Wordt Bram soms te hard gevoerd? Komt hij te weinig uit de stal of zo? Misschien moet je hem meer beweging geven en minder hard voeren, minder krachtvoer bijvoorbeeld.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:12

Ik ken het probleem,ik heb zn hele lieve eigenwijze slome fjord maar daar is nu niets meer van te merken.
Ja van dat eigenwijze,ze schiet overal voor weg bokt als een gek,en vergeet wat de hulpen zijn Frusty
Ik denk dat het gewoon door het weer komt,ze is gewoon erg fris Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:42

Zoals je misschien bij medische hebt gelezen hebben wij ook te maken gehad met een paard met staar, deze deed dus precies dezelfde dingen die jij in dit mailtje beschijft, je moet er rekening mee houden dat hij waarschijnlijk niet zo best meer ziet en dat hij nu dus echt volledig op jou moet vertrouwen, bij ons is dat ook gelukt.
Het heeft zeker nadelen maar is niet onmogelijk, tenzij ze het zicht uit twee ogen verliezen natuurlijk.
Sterkte en Suc6 ermee.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:03

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:54

Als je zeker weet dat hij nix heeft en hij gewoon aan het poedersuikerten is zou ik hem juist naar voren schoppen en hem in het voorwaartse aan het werk zetten. En veel schakelen en veel wendingen en figuren rijden.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 18:16

laura: Hij heeft het zeker koud, maar dan gaat ie meestal dribbelen, en dat valt wel mee nu.

Magreet: Ik zat zelf ook al te denken aan zijn ogen,

pava: Bram is 19 jaar, word in maart 20, dus een jonkie is ie zeker niet meer Haha!

Desiree: Neej, bram krijgt elke dag voldoende ( tot veel) beweging. Komt er elke dag uit en loopt minstens een uur Of onder het zadel, of longeren of in het bos. Meestal na het rijden is het nog aan de hand wandelen en wat grazen. Ben elke dag wel zo'n 3 uur met hem bezig.
Neej, hij is niet overgevoert. Hij krijgt per dag aangepast aan zijn werk. Loopt ie een uur te sukkelen krijgt ie uiteraard minder dan wanneer hij een uur intensief werkt.
Hij krijgt muesli, pavo slobber, maismeel, bix en hooi. Natuurlijk niet allemaal tegelijk, en de slobber maar 2 x in de week. Hij krijgt per dag zo'n 3/4 kilo voer. Exclusief hooi. Qua beweging is dit goed.
Allemaal bedankt voor de reactie's.


_________________
<FONT COLOR="PURPLE">Als je mij niet snapt, heb JIJ een probleem!!! </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-12-05 20:03 ]</font>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:21

Denk dat het ook aan het weer ligt. Joop is gek, Amaretto doet raar en Bram nu ook al (zie alle andere topics). Had nooit durven dromen dat die van mij nog braaf zou kunnen zijn, maar vandaag heeft hij zich als een engel gedragen. Al was het wat stijfjes, maar goed.

Ik heb besloten dat ik me er niet al te kwaad om ga maken, hij gaat 5 uur naar buiten in principe, dus een beetje longere, beetje boshobbelen en nog wat gymnastiserend werk moet maar genoeg zijn. 't Wordt vanzelf weer mooier weer, en dan begin ik wel weer opnieuw. Hier krijg ik namelijk echt een vreselijk humeur van!

Ik denk dat in jouw geval alle factoren bij elkaar opgeteld het alleen maar erger maken. Succes!