Sterrekijker en neusriemprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Sterrekijker en neusriemprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:48

Vraag:

Ik heb een heel helder paard, dus alles wat er maar beweegt daar reageerd ze op. Niet altijd even handig.
Het probleem is dat (vooral in het bos, maar ook in de bak) ze haar hoofd in de lucht gooit als ze het ergens niet mee eens is. In het bos als ze bijv hard wil galoperen, gooit ze dr kop de lucht in, en weg is je stuur, en in de bak als ze ergens geen zin in heeft of echt vervelend is gooit ze dr hoofd de lucht in.
Nou rij ik in het bos met slof, zodat ik haar beter kan houden als ze er in galop vandoor wil, maar aangezien de buitenbak de laatste tijd verschrikkelijk is en de binnenbak niet altijd beschikbaar is, gaan we veel het bos in, en ik vind het niet fijn om elke keer met slof te moeten rijden. Te veel teugels in 1 hand, een onderhalf kweken, noem maar op.

Nou was mijn vraag, waar is dit nog meer mee te 'verhelpen' ik zat te denken aan een martingaal, of een bepaalde neusriem die iets sterker inwerkt, (heb er nu een gecombineerde aanzitten)
Wie heeft hier een idee over?

En mn tweede vraag,
heb dus een gecombineerde neusriem, nou gaat deze, waar de neusriem en sperriem in elkaar 'overlopen' schuren.. het vel op dr neus komt gewoon tussen de 2 riempjes in te zitten, en dit gaat dan opzetten..
Zit er dus wel over te denken om een andere neusriem aan te schaffen, maar welke?

Dus wie weet?

FAiRY_LOvE
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:01

als je paardje met zijn hoof schud doet hij dit dan met zijn oren naar voren??
als jij met hem/ haar in het bos rijd kan het ook een teken zijn dat hij het leuk vind daar... met slof zou ik zeker niet gaan rijden, als hij er vandoor gaat en jij wilt ophoudingen maken of trekt per ongeluk aan de verkeerde teugels kan je paardje omklappen. zelf ben ik meer een voorstander voor een gogue die wel losjes zit maar ook weer zo dat hij niet steeds met zijn hoofd ver omhoog kan komen (stel dat hij zichzelf even niet onder controle heeft en iets te ver gaat met zijn hoofd kan hij bv. jou raken)
ik weet niet of dat bij jou paardje ook zo is, de mijne gaat met een gogue ook ontspannender lopen , gebruikt meer zijn achterhand enz. enz.

en voor je problem met de neusriem, probeer anders de sperriem eraf te halen en kijk wat er dan gebeurt...

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:28

Ze vind het prachtig in het bos, maar in de bak flikt ze het net zo hard, om eronderuit te komen, (denk eens aan een onverwachte beweging die je voor een paard maakt waar het paard van schrikt, zo doet ze dr hoofd omhoog)
Ik heb altijd een slof erom, ik vind het nl wel super werken, heb hem er alleen met het galoperen bij, maar gewoon weg teveel teugel en wil haar natuurlijk het liefst zonder hulpteugels rijden

ALs ik de sperriem van de neusriem haal, doet ze dr mond open met rijden.. dus word ook geen optie Scheve mond heb nu een neusbontje om het te verzachten, maar staat ook niet al te beeldig Knipoog

FAiRY_LOvE
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:38

ja maar ik bedoelde eigenlijk met die slof dit.
je hebt een hulpteugel werkt hetzelfde als een slof inprincipe. het is een gogue/ nog iets. (kan ff niet op de naam komen)
die doe je om, daar rijd je mee. en langzaam aan ga je het afbouwen. ik snap wat je bedoelt mijn pony deed dit ook erg vaak.

ik heb het zo opgelost:
gewoon met losse teugel rijden, als hij dan al veel minder met zijn hoofd omhoog komt blijf je zo rijden en naarmate de week of halve week pak je je teugels wat op.

gaat je paardje nog steeds met zijn hoofd omhoog?:
elke keer als hij zijn hoofd omhoog doet geef jij met je knop van de zweep (maar echt niet hard en absoluut GEEN tik) een klein tikje tussen zijn oren. dit heeft een effect van: het paard komt omhoog denkt dat hij zijn hoofd stoot en gaat weer met zijn hoofd naar beneden. hou dit lang genoeg vol en je paardje begrijpt dat hij niet met zijn hoofd omhoog 'kan'.)
hij zal dan al minder omhoog komen met zijn hoofd.

werkt dit ook niet?:
word dan echt kwaad op hem, hij lijkt dan wel erg met je te dollen en probeert je vreselijk uit.... hij moet echt weten wie de baas is. misschien als hij omhoog komt met zijn hoofd geef jij een kleine ophouding met de teugels, dit doe je dan elke keer en anders word het tijd om echt boos op hem te worden..
als dat allemaal ook niet werkt zou ik gaan denken of hij misschien haken op zijn kiezen heeft of misschien vind hij het bit niet fijn.

met je neusriem weet ik het ook niet? probeer anders eens een lage neuriem die je misschien even van iemand kunt lenen.. het is zonde om er een te kopen als het niet werkt.

FAiRY_LOvE
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:39

en dat het niet al te beldig staat, maakt inprincipe ook niet veel uit toch?
als je het beste wilt voor je paardje kijk je daar wel doorheen Knipoog

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:59

Met losse teugel rijden, met contact bedoel je denk k? of echt helemaal los?
Dan is ze namelijk niet te rijden, ze heeft nl nogal erg de neiging om dr voorbenen gigantisch naar voren te slaan hele grote passen nemen enz.. dan is het heel moeilijk om te blijven zitten want ze gaat echt onregelmatig lopen dan, maar tikjes met zweep kan ik wel eens proberen..

Citaat:
werkt dit ook niet?:
word dan echt kwaad op hem, hij lijkt dan wel erg met je te dollen en probeert je vreselijk uit.... hij moet echt weten wie de baas is. misschien als hij omhoog komt met zijn hoofd geef jij een kleine ophouding met de teugels, dit doe je dan elke keer en anders word het tijd om echt boos op hem te worden..


ja maar dan heb ik dus het probleem dat ze dr hoofd echt rechtop de lucht in steekt, echt verticaal, en dan is het stuur ver te zoeken.. Maar zal eens opzoek gaan naar iemand met een gogue, het is natuurlijk altijd te proberen..

haha wat betreft dr neusbontje.. Nagelbijten / Gniffelen het is belachelijk, maar ja dr neusje blijft wel heel, lage neusriem vind ik echt geen porem. en deze werkt denk ik ook te scherp voor haar.. Scheve mond lastig

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:11

Welke pony is het. Het fjordje of die andere.

Ik krijg namelijk het idee dat ze/hij pijn heeft. En dat voornamelijk in de rug.
Ik zou zelf beginnen met grondwerk. Om zo hem wat meer op de achterhand te laten lopen. Dan gaat hij meteen beter zijn rug gebruiken. En dan pas er op. En dan voorwaarts neerwaarts rijden met veel stuwing van achteren. Dus hij moet al wel goed op de hulpen zijn. Het gaat er namelijk om dat hij zijn achterhand onderzet. En het gewicht op de achterhand neemt en omhoog stuwd. De meeste paarden moet je de rug extra trainen voordat je lekker kunt gaan rijden.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 22:16

Het kwpnertje,

Ik denk dat er bij jouw ook nog wel wat van klopt Josien, als je haar int begin ziet lopen (als ik er net op zit, en ze nogniet echt losgewerkt is) dan loopt ze van achter heel typisch
zet het achterbeen er niet onder en tilt m vaag op, vind het beetje lastig uit te leggen, moet je eigenlijk zien.. maar komt erop neer dat ze nog wel zwak is in de achterhand, in de bak er ook wel doorzakken enz..

Maar je raad nou aan om haar eerst aan de longe aan het werk te zetten?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 22:48

Ik heb de foto's bekeken van je profiel. Ze heeft opzich een mooie houding. Maar ik had het idee van een zwakke rug. Ookal had ze een deken op.

Ik werk zelf nooit met hulpmiddelen. Wat ik voornamelijk doe met zulke paarden is het bewust maken van de achterhand en wat er mee te doen. Dit doe ik als het kan los in een vierkante kleine ruimte. Anders gewoon aan het halster met een ligt touwtje. Eerst gewoon los van het touw wat overgangen. Tot snelle abrupte stops en wendingen. Mijn lichaamstaal is dan vooral bepaalend hoe het paard loopt. Want een paard doet die gene na waarvan hij weet dat die het goed kan. Dit betekend dat je je zelf als het waren moet verzamelen en ondermoet moet komen in de overgangen.

Wat ook goed helpt en makkelijk uit te voeren is. De achterbenen omstebeurt onder de massa te zetten. Het paard moet hierbij van voren blijven stil staan en het gewicht op de achterhand brengen. Zet de achterbenen zover naar voren als ze aan kan. En pak dan een voorbeen op. Het paard moet dat been aan je geven. En ze mag niet op jouw hangen/leunen.

Een klein sprongetje los is goed om de achterhand sterker te maken. Hugje op en af enz. Het gaat vooral dan voor het stuwen tijdens het versnellen. En met de achterhand onder de massa om tijdens het terug komen het gewicht van de voorhand te halen.

Wending om de voorhand, lenigheids oefeningetjes enz. Dus hoofd naar schouder, tot kruis aan bijde kanten.

Het aller belangrijkste is GEEN DRUK OP TOUW OF TEUGEL. Pas op het moment dat ze in evenwicht loopt. Kun je zacht contact gaan maken als je dat wil. Doe je dit te snel. Dan valt ze op haar voorhand. Ze moet jouw leren dragen zodat ze in evenwicht is.

Kijk maar is op mijn site voor meer info en oefeningen. Het kost zo wel wat meer tijd en moeite dan met hulp teugels. Maar het resultaat is 10 maal beter. En je krijgt er een vrolijk gezond paard voor terug. Daarbij krijg je zo een relatie met je paard die je mischien niet voor mogelijk houd.

Als ik een foto van haar had zonder deken. Waar ik goed haar bouw kan zien. Dan kan ik er wat meer over zeggen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:11

Staan ook meer foto's (inclusief actie zonder deken) in het topic in Mieke dr onderschrift!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:28

Bedankt Bella.

Het eerste wat me opvalt de aandacht. Die alertheid met een lichte onzekerheid en angst.
Het tweede de hertenhals. Door deze hertenhals brengt ze het gewicht geheel op de voorhand. Op alle foto's is dat te zien. Het hele lichaam heeft een holle boven lijn. Enkel de galop foto's waar ze net haar achterhand er ligt onderzet. Zie je dat ze beter rond maakt. Dit komt omdat ze daar haar achterhand onderzet/gebruikt.

Ga je proberen dit paard naar beneden te krijgen met hulpteugels. Dan valt ze nog sterker op de voorhand met alle gevolgen van dien. De oplossing ligt niet in haar voorhand maar in haar achterhand. Ze moet leren haar achterhand onder de massa te zetten. Waardoor de bovenlijn meer bol word. Want ze heeft geen zwakke rug. Maar de rug loopt wel weg naar de voorhand. Dit versterkt weer het op de voorhand lopen.

Probeer veel heuveltjes te lopen. Eerts gewoon in stap dan draf en galop. Ga niet teveel aan de voorhand zitten. Als de achterhand er onder komt. Is de halshoudings probleem al bijna weg. Door zeer ligt met je handen te vragen. Kun je haar licht naar beneden vragen. Direct als ze kom geef haar dan vrij. Ze moet op zeer ligte druk naar beneden komen. Doet ze dit niet. Ga dan meer voorwaarts rijden en veel overgangen.

Dit is een heel leuk mooi paard. Die mooi sterk is. Enkel het gebruik van de achterhand zou jullie bijde veel helpen.

Daarbij dat kleine beetje onzekerheid en angst moet je weg halen. Dit doet haar waarscheinlijk vluchten als ze iets niet aan kan. Een paard vlucht enkel als het denkt niet begrepen te worden. Wees dus geduldig, maar wel consequent. Als ze er vandoor schiet. Gooi de teugels los en vertel haar dat het niet erg is, dat je haar begrijpt.
Is de angst en onzekerheid weg. Dan zou ze al beter op de achterhand gaan lopen.
Wat ik hier boven het gezegt blijft van kracht. Grondwerk zouden jullie bijde heel erg helpen. Voor haar houding maar ook die angst en onzekerheid.

Je mag blij zijn met z'n paard. Je zult nog veel van haar leren.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 12:15

Heel erg bedankt voor je uitleg en informatie! Nou heb ik iig iets waar ik mee aan de slag kan, zonder hulpteugels enz.. Bedankt!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:10

Nou Miek.....kun je nog betere uitleg krijgen?!!? OK dan! Josien....heb met genoegen zitten lezen en vind het erg leerzaam!! (ga nu dus even je site doornemen....Haha!)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:56

Ik hoop dat je zo de reden begrijpt. Hoe het op te lossen is moeilijker. Maar als je de reden en de weg naar het doel in het oog houd. Dan kom je er vast en zeker.
En laat je niks aan praten door anderen. Jij doet zoals je het zelf wil. Jij kent je paard het beste. De anderen zien vaak enkel de buitenkant.

Dit is wel een heel andere manier van oplossen van een probleem he Bella. Rijtechnisch probleemen oplossen is niet verkeerd. Maar uit eigen ervaringen weet ik als je een goede relatie met je paard heb. En als je elkaar begrijp, zulke problemen niet voor komen.
Ik geef lessen met voornamelijk probleem paarden. Het gekke is dat het probleem opeens geen probleem meer is in mijn lessen. De mensen verbazen zich daar over. Van anders deed hij/zij altijd zo. En nu niet.

Inzicht en gevoel voor het paard. Dan zijn de meeste problemen al opgelost.

Succes.

FAiRY_LOvE
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:17

hey
zo had ik het eigenlijk nooit bekeken, dus als een pony telkens met zijn hoofd schud en omhoog kijkt zou die dus last kunnen hebben van zijn rug??
ik wist niet dat dit ook een oorzaak kon zijn. mijn pony doet dit namelijk ook heel vaak, alles wat ik hierboven heb gezegd heb ik bij mijn pony ook geprobeerd, en dat hielp op zich wel. het schudden word al een heel stuk minder... maar toch blijft ze het nog doen en af en toe komt ze met haar voorbenen nog wel eens van de grond, maar volgens mij heeft ze dat zelf niet eens door..

josien je hebt een hele mooie site...

Citaat:
josien:
En laat je niks aan praten door anderen. Jij doet zoals je het zelf wil. Jij kent je paard het beste. De anderen zien vaak enkel de buitenkant.


mee eens.. Knipoog Lachen

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:00

Ook goed met zithulp blijven rijden en er niet aan gaan hangen oid...Mexicaanse neusriem is ook wel een optie!!werk bij mij super in het parcours!
blijf je met combi rijden dan zou ik sper er om laten!! Ook is met slof rijden beter dan martingaal!!misschien Chambon ook een optie?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:09

fairy-love, Door het verhaal kreeg ik dit het gevoel. Maar er zijn veel meer mogelijkheden waarom het paard zulke dingen gaat doen. Protest op jouw handen of zit. Op het moment dat het paard zijn hals en hoofd omhoog brengt. Maakt hij zijn rug hol. Dit doen veel paarden om de pijn te verminderen. Maar je hebt ook paarden die van nature al hol zijn. En die nooit geleert hebben hoe ze hun lichaam moeten gebruiken. Deze paarden doen dit ook.

Bedankt dat je mijn site mooi vind.

FAiRY_LOvE
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:59

als het paard niet weet hoe die zijn lichaam moet gebruiken, kan je hem dat dan ook nog aanleren??
okee maar nu snap ik het.. dus voor elke 'beweging' zeg maar (schudden met hoofd, schrapen met voet zonder aanleiding, bokken, liggen met zadel.. ) KAN het zijn dat het paard ergens pijn heeft?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:33

Citaat:
Ook is met slof rijden beter dan martingaal!!

Zou je dit even willen uitleggen aub!?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:33

Bella schreef:
Citaat:
Ook is met slof rijden beter dan martingaal!!

Zou je dit even willen uitleggen aub!?


ja dat snap ik ook niet helemaal...

mijn pony is (of was eigenlijk) ook een sterrenkijker...
sinds dat ze gekraakt is, doet ze het eigenlijk bijna niet meer, af en toe nog wel eens maar dat vind ik nogal logisch, als je jaren lang met pijn hebt gelopen en je gaat een houding vinden waardoor het het minst pijn doet of wat dan ook... dan blijft het er natuurlijk wel een beetje inzitten als een soort van 'tik'. (niet dat ik het echt zo wil noemen, maar kon geen beter woord vinden Lachen )

dus wat josien zegt kan kloppen, dat je paardje pijn heeft ergens...
ben benieuwd hoe het gaat aflopen! Knipoog