hoemeer sprong in de galop krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

hoemeer sprong in de galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 14:13

mijn paard galopeert opwaarts. nou zei mijn instructrice daar toevallig gister wat van.. ik moest hem flink bijdrijven, zodat hij meer voorwaarts ging en dus minder omhoog..

ik doe het dus al ruim een jaar verkeerd en ik zelf zie het niet zo goed(of misschien doet hij het wel niet) met longeren, dus daarbij kan ik hem dan niet corrigeren.

op mijn protocollen heb ik wel standaard een 6 of een 5 voor mijn galop en dat punt is altijd al moeilijk geweest.
ik zelf vind zijn galop ook heel erg moeilijk, want je moet echt bij iedere sprong je been er bij houden en laten merken dat je je spoortje nog wel hebt.. hij doet zelden lekker voorwaarts uit zichzelf galoperen(behalve alstie jolig is)

daarbij loopt hij ook nog nageeflijk, rechtsom heeft hij altijd flink uitmekaar gelopen, dat is nu al wat minder en linksom is zijn lastige kant daar is hij echt ontzettend langzaam. en omdat ik zelf een scheve heup hemkan ik hem op links niet zo goed bijdrijven.

mijn benen wiebelen dus ook lekker heen en weer met de galop Haha!

maar iemand tips hoe je meer sprong kunt verkrijgen? bijvoorbeeld aan de longe.. of tijdens de les? iets wat ik zelf kan oefenen, oefeningen of iets..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:21

Gut, je kon wel op een Fries rijden Knipoog

Meer sprong krijg je door te schakelen in de galop. Ook door veelvuldig aan te springen.
Voor een betere galop moet je de lendenspieren sterker laten worden, daar gaat gewoon tijd over heen.
Longeren met pessoa-teugel wil helpen. Onder het zadel over balken een heen wil helpen.

En je eigen scheefheid als de bliksem aanpakken. als jij scheef zit kan hij het nooit goed doen...

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:16

aangezien jij ook moeite hebt met deze kant is het misschien handig als iemand die losser is op rechts (of was het links) hem een tijdje er bij rijd (zelf ook blijven rijden) en heel veel oefenen aan de longe.
aangezien je zegt dat ie zelf naar meneden loopt is dat dan aan of achter de teugel??????????
liefs mij

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 15:48

ik ben al bezig omezelf recht te krijgen.. tisniet dat ik er scheef op zit, ik kan dat been gewoon af en toe wat minder gebruiken.

hij loopt niet zelf nageeflijk, moet ik hem wel bijhelpen Haha! hij liep eerder altijd te diep, maar dat is nu een stuk verbeterd, hij draagt zijn hoofd zelf nu
maar er is nooitiets van gezegd door de instructie. hij doet het ookniet altijd.
en hij doet het zowel oplinks als rechts en bij hem is het per dag verschillend of hijbesluit rechts lekker te lopenof links(dan zit hij aan 1 kant gewoon wat vaster)

longeren met de pessoa heb ik eenpoosje gedaan, nu doe ik het met een slof, maar kan de pessoa er wel weer omdoen, heb daar zijnrug ookmee versterkt.

veel aanspringen doe ik regelmatig, maar als ik wil aanspringen komt hij dus eerst omhoog met die voorbenen en dan gaatie pas weg.

een bijrijder heb ik het nie zo op.. hij is manegepaard geweest en heeft mij heellang geduurd al die truukjes er uit te rijden. hij kon ookniet goed tegen dat werk, hij zette zijn rug meteen vast. en dat flikt hij dus ook als er een ander op rijd. en ik wil niet weer een paard met rugproblemen. dus ik doe het liever zelf, maar ik denk dat ikbeter even priveles daarin kan gaan nemen dan.

maar tnx voor de tips, ik gamorgen meteen de pessoa weer gebruiken

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:26

Vanuit een vlot tempo in draf aanspringen, lekker blijven lichtrijden en een onmiddelijke reactie eisen. dus niet na 1-2 passen maar direct als jij de hulp geeft. Als hij dan nog te terug houdend is, direct naar voren zetten, niet reargeren is gelijk een tik. Wel voor zorgen dat je voldoende teugel geeft. Dat dat de eerste keren niet zo netjes gaat is helemaal niet erg, het gaat er om dat hij leert gehoorzaam te zijn op je been. Pas als dat in orde is zou ik me weer druk gaan maken om de rest.

Ook zelf goed zorgen dat je je paard niet stoort als hij in galop aanspringt: voor je uitkijken en meegaan met de beweging.

Heeft bij mij aardig gewerkt, die van mij springt het liefst met weggedrukte rug en zo kort mogelijk in galop. Voor het beter maken van de galop zelf idd veel overgangen rijden en zorgen dat je hem recht krijgt. Wat schoudervoor zetten in galop is dan een hele goede oefening.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 18:32

dat ga ik straks meteen ff uitproberen, heb springles dus dan moet je toch veel galoperen Haha!
schoudervoor heb ik wel eens gedaan ja, is wel moeilijk, maar het lukt wel Haha!
ik ga het allemaal proberen Haha! tnx

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:37

balken neerleggen en erover heen gaan galoperen Haha!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:40

weet je ik moet juist andersom, mijn pony springt heel voorwaarts en moet meer opwaarts> ook moeilijk!!!!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:12

bij elke sprong als ware met je bekken naar voren duwen. Probeer maar, voorstellen is moeilijker

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:27

Licor heeft ook te weinig sprong in galop, het liefst sukkelt hij in een lekker traag galopje verder. Maar hij kàn het wel, en dat voelt zo veel beter aan. Ik ben er ook op aan het trainen.

Wat hier al gezegd is helpt idd erg veel. Lange zijdes middengalop, volte maken zonder impuls te verliezen, verzameld galopperen, weer enkele passen voruit laten spingen, weer terugnemen enz. Veel schakelen dus.

Schoudervoor in galop is ook een prima oefening, omdat hij zo zijn achterhand beter onderbrengt, en dan komt die sprong vanzelf.
Ik moet hem idd ook meer met mijn zit voorstuwen, dat helpt ook. Niet te zuinig zijn met mijn zithulpen, zegt mijn instructeur dan.

Succes!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:34

Mijn paard heeft een beetje hetzelfde probleem, hij maakt ook zijn sprongen te hoog, daardoor kan ik hem heel moeilijk uitzitten.
Ik moet hem nu zoiezo vlotter laten galopperen (dus arbeidstempo hoger leggen) en daarnaast heel veel tempo wisseling.
Sinds ik hiermee bezig ben kon ik eigenlijk al vrij snel hem uitzitten, ook is zijn sprong tegenwoordig lager waardoor ik hem ook makkelijk in tempowisseling kan rijden, dus echt middengalop- arbeidsgalop- verzamelde galop- middengalop- verzamelde galop- arbeidsgalop.

Ik ben hier nogsteeds heel erg mee bezig met Cin, maar binnen een week merkte ik al onwijs verschil, probeer het eens Knipoog

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:44

probeer eens veel tempowisselingen in de galop te maken en wat fanatieker op je been

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 16:52

gister in de springles kon ik niet zo veel(hij was vervelend en wilde nix Boos! )
vandaag heb ik hem losgegooit, dus morgen magtie gelijk weer aan het werk.
ik vind zijn galop zelf heel moeilijk, omdat je echt bij elke pas bij moet drijven, anders stoptie gewoon. maar ik ga veel schakelingen proberen. (zuurstoftank meenemens Haha! )
maar ik ga het allemaal proberen Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:18

gekke_koei schreef:
ik vind zijn galop zelf heel moeilijk, omdat je echt bij elke pas bij moet drijven, anders stoptie gewoon. maar ik ga veel schakelingen proberen. (zuurstoftank meenemens Haha! )
maar ik ga het allemaal proberen Haha!


Ik denk dat daar je hele probleem zit: je paard moet gewoon gehoorzamer worden. Dus niet meer gaan drijven, maar reactie eisen op een lichte hulp: een keer drijven is reargeren, zo niet = een tik.

het paard moet zich in het zweet werken, jij niet Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:24

veel tempowisselingen
en vanaf nu regelmatig galoptraining in het bos gaan doen, 10 minuten draf, 10 minuten gewone galop, 5 minuten middengalop ( om mee te beginnen )
dan weer 10 minuten gewone galop en weer 10 - 20 minuten draven

en dit zo opbouwen naar een steeds wat hardere galop ( heel langzaam opbouwen, elke week een beetje )
en op een gegeven moment ben je dan ongeveer 3 kwartier aan het galoperen ... van verzamelde tot voluit .
zorg wel dat je op goede rechte paden rijd...
wedden dat hij zo leert galoperen ?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 21:58

Citaat:
Ik denk dat daar je hele probleem zit: je paard moet gewoon gehoorzamer worden. Dus niet meer gaan drijven, maar reactie eisen op een lichte hulp: een keer drijven is reargeren, zo niet = een tik.

het paard moet zich in het zweet werken, jij niet




Haha! dat weet ik, ben er ook al ruim een jaar mee aan het werk. maar ik heb gewoon vaakniet genoeg been om hem bij te drijven. tis een tank van 1.78 en daarbij heb ik wiebelbenen, zodat ik hem niet goed kan ondersteunen.
hij is ruim 8 jaar manegepaard geweest.. dus dat was een hele klus om er uit te rijden. en sinds ze de instructrice hebben ontslagen waar ik altijd priveles bij nam, heb ik nog geen priveles meer gehad, omdat de rest van de instructeurs me niet liggen en mogen er geen 1 zelf mee nemen en naar een ander gaan is ook geen optie(wil nie in de trailer)

maar je hebt er helemaal gelijk in dat hij met een lichte hulp ookmoet reageren. er is nog zoveel waar ik aanmoet sleutelen dat ik vaak dat soort dingen wel eens vergeet Bloos

Citaat:
veel tempowisselingen
en vanaf nu regelmatig galoptraining in het bos gaan doen, 10 minuten draf, 10 minuten gewone galop, 5 minuten middengalop ( om mee te beginnen )
dan weer 10 minuten gewone galop en weer 10 - 20 minuten draven

en dit zo opbouwen naar een steeds wat hardere galop ( heel langzaam opbouwen, elke week een beetje )
en op een gegeven moment ben je dan ongeveer 3 kwartier aan het galoperen ... van verzamelde tot voluit .
zorg wel dat je op goede rechte paden rijd...
wedden dat hij zo leert galoperen ?


dat zou ik echt waar geweldig vinden, buiten is hij namelijk een stuk vlotter Haha! maar ik heb mijn paard inhartje rotterdam staan.. lekker veel weg.. en geen boompje te vinden.. ja een park waar je eigenlijk niet in mag komen, maar dat is verder ookgeen optie.. die bekering is me te duur Knipoog


maar ik ga als het goed is eind mei naar een andere stal, waar ze wel ruiterpaden hebben, en andere instructie, dus dan kan ik v eelmakkleijker hier aan werken. op de manege waar ik nu sta heb je gewoon teveel beperkingen, ook kwa niveau. de enige instructrice die tot het z gaat(daar ook in jureert enzo) mag ik absoluut niet. dus dat werkt ook niet..