fries die onder me uitloopt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:59

ik denk dat ze gewoon ongehoorzaam is. Jij geeft zithulpen met de bedoeling dat ze terugkomt, maar ze reageert niet. WAarschijnlijk ook omdat ze ze niet voelt: want een paard dat loperig is, gebruikt de rug niet goed, is niet ontspannen, voelt dus ook niet wat de ruiter doet.

waarschijnlijk maken je teugelhulpen geen indruk (meer). Ik zou in de stap al beginnen met haar te leren wachten. Dus iedere keer je buitenhand sluiten en reactie eisen. DAt doe je door de hulp kort te laten duren, maar WEL zodanig dat het effect heeft. Dus als je hard in moet komen, dan moet dat maar. Maar hou het kort. En ALLEEN buitenteugel, dan kan ze zich er niet op vast zetten.

STeeds als ze daar op reageert belonen met stem, herhalen als ze weer onder je uit gaat lopen, snel voelen ook als dat weer gebeurt en niet pas reageren als ze alweer weg is (ook al is dat maar in stap). Steeds herhalen herhalen, totdat ze leert los te laten in het lijf en gaat ontspannen. Dan ga je over in draf en doe je het zelfde.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:23

runningkawa schreef:
Met je eens.
Juist door hem je hand op te laten zoeken.
En hoe zoekt je paard je hand op, juist door hem van achter naar voor te rijden.

DAt is toch moeilijker gezegd dan gedaan hoor. Ik kan alleen van achter naar voren rijden, als er tempocontrole is. Als ik er met mijn been aan kan komen, dus dat ze voorwaarts reageert en er NIET voor wegloopt of vlucht. Vandaar dat ik dan dus eerst aan de tempocontrole ga werken, dus onder het tempo ga rijden, zoals phia eerder aangaf bij een loperig paard, en als het paard dan uit zichzelf bij me blijft, ZONDER dat ik herhaaldelijk hulpen moet geven om haar terug te laten komen, zodat ze ook los gaat laten in haar lijf, dan pas kan ik er met mijn been aan komen, en kan ik haar naar mijn handen toe rijden.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:47

DAt klopt. Ik ben ook van mening dat je een fries niet anders moet rijden dan een kwpn-er of zelfs een fjord. HEt gaat om een rug waar je op zit, die jou moet dragen, en de benen die bij elk ras op dezelfde plaats zitten. Ze moeten gewoon gehoorzaam zijn aan de hulpen en de motor zit altijd aan de achterkant. DAt moeten mensen inderdaad wel beseffen.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers