als een ongeleid projectiel alleen maar rechtdoor gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 21:05

Ja hoor, het is weer zo ver. Joop heeft de kolder in zijn kop gekregen. Vandaag is hij serieus waar de hele bosrit aan het versnellen geweest, en bochtjes waren toch echt iets te moeilijk (we vlógen met z'n tweetjes regelmatig de bocht uit). In de bak is het een schijnheilig boontje en zou hij nooit zo idioot gaan hangen (dat komt er ook nog bij ja), en al helemaal niet zó knoerdhard drammen en sjezen.
Het vervelende is dat ik nu het idee/gevoel heb dat hij morgen ook in de bak niet meer met een zachte hand te rijden is, en dat hij waarschijnlijk helemaal niet meer te rijden is, alleen maar een beetje hobbelen. Het ging zo hard, dat ik echt bang ben dat hij binnenkort wéér kreupel is. De l*l!
Vraag is dus: hoe krijg ik hem óók in het bos netjes aan de teugelhulpen. Hij hoeft niet met zijn kin op de borst te lopen (wat hij op een gegeven moment wel deed, en wat NIET werkte), maar een beetje een normaal tempo mag van mij wel hoor! Hij kende maar één tempo: superturbo. En hij moet iets gedacht hebben als: there ain't no stoppin' me. Want hij ging overal doorheen, overheen langs en trok zich van niets of niemand iets aan. Heel vervelend, vooral omdat we een RUSTIGE lange buitenrit zouden doen. IK heb de blaren in mijn handen staan, en hij hopelijk in zijn bek, want dat zou hij op z'n minst verdiend hebben.
Ik vind hem superschattig, en heel leuk, maar als hij zo als een idioot door t bos moet speren met die hoeven van hem (klasse 3 hoefkatrol), dan heb ik liever een of ander hobbelpaard. Heb echt de hele tijd schietgebedjes gezegd (laat m niet vallen, laat m niet kreupel worden, laat m aub eindelijk eens rustig worden), maar hij heeft het gepresteerd om echt de hele rit als een idioot te draven en te galopperen. Onder het motto: snel sneller snelst. Echt, ik zou een moord doen voor een NORMAAL paard! Boos!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 23:41

Hmm. Apart zeg.
Ik heb dit ook wel, in het begin. Dan springt ze van ALLES weg, is superdribbelig, irri, nou ja, je weet dus hoe dat voelt....dan gaan we altijd gewoon een stukje draven en een béétje galopperen, dan is ze nog steeds irri, maar na een half uurtje ongeveer laat ze het in eens los, dan is het tempo van mij en is ze superbraaf en schrikt lang niet zo vaak meer.
Ik heb dus altijd maar geduld en wacht tot ze klaar is met vliegen......maargoed, hier heb jij dus net niks aan. Beetje een nutteloos bericht.....
Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:41

Ik denk dat je hem duidelijker moet maken dat hij MOET gehoorzamen als jij hem terugwilt nemen. Ik zou niet direct voor een bit kiezen dat scherper is in de mond, maar een kinkettinkje zou kunnen helpen. DAarmee maak je een snelle ophouding (kort en fel dus). Hiermee ga je al in de bak eerst oefenen, zodat hij weet wat hem te doen staat. En nu moet je heel consequent zijn, want anders snapt hij het straks niet. Je maakt een paar overgangen of schakelt een paar keer en bij een kleine ophouding MOET hij meteen terugkomen. Doet hij het niet, moet je wat harder inkomen. het mag gerust even zeer doen, maar het is voor jouw en zijn bestwil dat de rem goed werkt. Als je dit in de bak goed voor elkaar krijgt, dan kun je ook eens buiten zo gaan rijden. Het kan zijn dat als je zo 5x buiten hebt gereden en het werkt, dat je dat kinkettinkje later weer kunt verwijderen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 16:41

Mijn paard is ook best snel maar valt nog wel in te houden. En als hij in draf en galop te hard gaat gaan we in het bos gewoon stappen en heel langzaam draven. We galopperen dan lateer inde bak wel weer.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:13

mijn schatje deed dat in het begin ook, ik heb inderdaad ook eerst veel gestapt, maar dat hielp niet veel, wat ik deed was als hij ervandoor ging en hij wilde stoppen met rennen, heb ik hem nog eens flink door laten rennen, nog een heuvel op en doorgaan. Vond ie niet leuk , en dat was niet de bedoeling van hem, hij heeft het twee keer gedaan, daarna nooit meer...
nouja, nu gaat ie soms nog weleens, maar luisterd goed als ik hem terugneem

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 20:25

Het gekke is dat hij ehct niet moe te krijgen is, met cooling down worden de anderen (ervaring?) rustiger, en hij blijft maar stampen en sjezen. In de zomer is hij soms lui, en laatst op t strand was hij ook niet vooruit te branden, maar nu heeft hij al een paar weken dat gerace. En het maakt niet uit wat ik doe, hij blijft maar knoerdhard lopen.
Het is niet zo dat hij ervandoor gaat, hij is zelfs heel braaf en is nergens bang van. Maar dat tempo van hem is moordend. Het moet allemaal gestrekt en met enorme sprongen/passen. En een rustiger tempo kan gewoon niet, ik heb geen handen meer over en hij gaat na 1 pas terug alweer knoerdhard verder. Ik dacht ook dat het na een drafje, of een galopje wel op zou houden, maar hij blijft maar doorgaan. Onvermoeibaar.
Het vervelende is dat hij zich zo dus echt doodloopt. Ik denk ook dat dit de reden is van zijn hoefkatrol, en dus ook dat het gewoon het paard is. Hij is nou eenmaal zo'n uitslover die altijd maar meer harder etc wil. Ik vind het op zich niet zo erg, maar de angst dat hij weer kreupel staat, en dat hij weer niet mag.... Naja, dat heb ik al eerder meegemaakt en dat was een echte hel. Ik ging stappen met hem, maar hij wilde persé ervandoor en maar blijven gaan. Ik ben omgedraaid en met tranen in mijn ogen zijn we naar huis gegaan, want daar wassie rustig, we waren toen ook gelijk helemaal terug bij af en ik baalde als een gek. Nu heeft hij nauwelijks conditie, is het bos super zwaar en hij gaat maar en hij gaat maar. De eerste keer is het leuk, maar op een gegeven moment wordt ik er gewoon zenuwachtig van (wannéér issie kreupel?). Ik rijd m nu met een dubbelgebroken watertrens en ik heb nog een correctie stang liggen, maar dat betekent dat ik nu definitief met dat bit moet gaan rijden (voor langere tijd, en niet alleen voor t bosritje), omdat het anders geen nut heeft. Als hij dit weekend nog zo getikt is, dan moet dat dan maar. Anders ben ik echt al mijn werk van de afgelopen maanden kwijt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:39

tsja, durf het bijna niet te zeggen Haha! maar wat bij Iwaldo heel goed werkte toen hij een peesblessure had en alleen maar rechtuit mocht stappen over de weg (en ik dus bijna gelanceerd werd en hij alles zou doen om lekker te galoperen) was rijden met slofteugel. Daar heb je meer mee te vertellen, zonder dat je alleen maar ruk en trekwerk hebt.
Wieweet is het iets.
Verder: als Waldo in het bos goed tempo te pakken heeft en de wind onder de staart (zonder peesblessure dus) en mijn ophoudingen niet meer werken, kan ik meestal beter ontspannen. Op de een of andere manier gaat ie van mijn ophoudingen alleen maar terugtrekken en harder lopen Haha! Ook als ik in het bos contact zoek met de mon,d gata ie direct harder lopen en met de beus omhoog. Als in 'zolang je me met rust laat is het goed maar als je het waagt om me aan de teugel te rijden of terug te nemen... doe ik er nog een schepje bovenop!'
Succes Lachen

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:22

Jah, lastig. Als Spot iets te overenthousiast is in het bos, wat de laatste tijd erg regelmatig voorkomt, ga ik veel overgangen rijden tussen draf en stap, in de galop lukt dat niet echt omdat het dan alleen maar hard,hard en nog eens hard is. Ik merk wel dat ze veel beter aan de hulpen komt daardoor, ze leert nu dat ze ook in het bos gewoon moet luisteren. Of dat bij jou ook zou werken weet ik niet, denk ik toch een heeel ander paard, maar je kan het proberen. Succes!