Teugelhouding, hoe doe jij dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Teugelhouding, hoe doe jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 10:31

Het valt me zo vaak op, dat mensen met open handen rijden. Dus 'lief voor het paard'. Gewoon met een half open hand.
En anderen met een gesloten hand.

En het sluiten van de hand? Hoe doe jij dat? Gewoon 2 handen sluiten, 1 hand, knijpen of melken?
En hoe snel laat jij weer los?

En wat is volgens de kenners hier de juiste oplossing?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:32

Weet je dat ik dat zo niet eens weet te zeggen? *LOL*

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 10:39

Ik rij met gesloten handen. Probeer op 2 handen evenveel druk te krijgen, rij met mijn benen naar mijn handen toe. Als ze daar is waar ik haar wil hebben, dan voer ik de druk op de teugels af, maar geef ze niet helemaal zonder druk, gooi de teugels niet losser en open ook mijn hand niet zodat er lucht in mijn vuisten zit.

Tuurlijk lukt het druk op 2 kanten nog niet perfect, Treasure is immers nog niet helemaal recht en daardoor heb ik vaak meer druk op links en krijg ik moeilijk wat druk op rechts. Maar dan laat ik links wat losser en probeer ik meer druk op rechts te krijgen. Als ze die teugel gaat aannemen, dan ga ik weer op 2 teugels over.

Kneden en melken doe ik niet. Wel af en toe 1 teugel wat extra sluiten (knijpen) om de aandacht iets meer te krijgen, maar dat doe ik alleen in samenspel met extra been. Ze moet ook iets hebben om op meer druk te gaan geven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:47

volgens mij doe je het helemaal correct. Ik moet heel vaak mensen uitleggen dat ze niet met open handen moeten rijden. Ten eerste is het niet liever voor het paard maar juist onaangenamer. Een paard kan geen aanleuning zoeken als de ruiter zn handen open heeft....... daarnaast vind ik het ook een heel slordig gezicht!

Dichte mooi rechtopstaande handen die precies de goede begrenzing bieden waardoor een optimale aanleuning onstaat, das mijn streven........ Maarja gaat tut maar doen he!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 10:53

Ow, rechtopstaan doen mijn handen zeker niet. En ik werk ook nog teveel met mijn handen, ik zal het vaker eerst met mijn been moeten proberen. Mensen gaan al zo snel aan de teugels plukken.

Maar ik snap gewoon dat open handen systeem niet. Want idd, het is niet lief, je kan het paard juist geen steun geven voor de aanleuning. Want ook als het ontspannen en nagevelijk loopt, je moet altijd iets in je handen hebben, zo niet, dan loopt het paard vaak achter de teugel.
En met open hand, kan je paard ook zo de teugels uit handen grissen volgens mij.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:28

ik ben dus een ruiter (ja ja kim leg het me maar eens uit Knipoog ) die met open hand rijdt. uiteraard houd ik voldoende contact en aanleuning. als ik een ophouding wil maken sluit ik mijn hand. zo hoef ik er niet aan te trekken en blijft de hand op z'n plaats. of ik dit met een of beide handen doe ligt eraan wat ik ermee wil bereiken. als ik een overgang wil rijden sluit ik beide, als ik meer nageeflijkheid wil niet. met gesloten hand werkt naar mijn idee het hangen van een paard in de hand. als je niet vasthoud (wat niet betekend dat je geen aanleuning hebt) kan het dier ook niet hangen. zo leert hij op z'n eigen benen lopen en te reageren op lichte teugelhulpen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:31

ik weet niet eens hoe ik het zelf doe... wat moet ik me voorstellen bij een "open hand" ??

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 11:31

Peggel, ik rij ook met gesloten hand. Maar als ik een ophouding wil maken dan trek ik ook niet. Ik sluit mijn hand wat steviger om de teugel. Trekken is naar mijn mening altijd rijtechnisch gezien uit den boze.
Of je paard moet zo knoerthard op een ander paard afstormen, dan kan je hem op het laatst toch eens even omtrekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:36

Ik doe het als Peggel.
Ik rij met half open hand.
Deze kan nog meer open, maar kan ook meer dicht.
ook de rest van de beschrijving klopt bij mij
Scheelt me weer veel type werk Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:40

Ik heb geen idee hoe ik m'n handen hou, zou het echt niet kunnen zeggen.
Zal er eens oplaten letten als ik weer les heb. Zo weet ik ook niet hoe mijn zit is en of ik mijn hakken uitdruk en zo. Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:49

Jongens jongens....... moge toch duidelijk zijn dat je niet met een strak gesloten vuist rijd toch, hoop ik!!.

Ik bedoel met een ontspannen gesloten hand, die is uit zichzelf altijd een beetje open......... waar ik moeite mee heb zijn die ruiters waar de teugel nog net aan het laatste kootje blijft hangen.......dat ziet er A niet uit en B is het niet aangenaam voor het paard.

onder gesloten handen versta ik een vuist die ontspannen gesloten is. Dus geen ik ga je stompen vuist maar meer een vuist die je ook hebt als je een beker koffie vasthoud

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 11:53

Juist... jij beschrijft het wat beter Gijsenkim.
idd geen strakke hand, maar niet de teugels in de kootjes, alsof een kakker thee aan het drinken is, met de pink in de lucht Knipoog

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:30

ik rij met halfopen handen, omdat ik vind dat je met gesloten handen nog kan nageven, maar met open handen begin je dan snel te trekken. (naar mijn ervaring) Lachen

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:32

Ik heb mijn teugels ongeveer op mijn 1e kootje zitten, dus niet helemaal op het topje van mijn vinger, maar ook niet tegen mijn hand aan. Mijn hand houd ik verder zo, dat mijn duim licht gebogen op het 1e kootje van mijn wijsvinger ligt. De rest van mijn vingers loopt dan mee in die lijn, maar ze zijn allemaal 'gesloten'. Daar bedoel ik mee dat mijn vingertoppen mijn hand wel raken.

Voor mijn gevoel kan ik zo de juiste mate van contact bewaren zonder 'hard' in de hand te worden. Als ik mijn hand verder zou sluiten zou ik ook mijn pols vastzetten en ben ik mijn flexibiliteit dus kwijt.

Buiten rijden doe ik niet zoals het hoort, lang teugeltje, 'hangende' hand. Dwz pols een beetje opgetild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:45

Oei ben soms wel een kakker Tong uitsteken

Hier een paar voorbeeldjes, waar ik zonder zwarte handschoenen rij, want daar zie je niks op Lachen

Heel verschillend dus
van heel open, naar half open tot dicht.

Afbeelding

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:50

Ik vind de eerste foto van de tweede rij........... helemaal zo als het boekje voorschrijft Haha!
De eerste foto van de eerste rij.......... was je volgens mij net klaar en ging je net lange teugel geven Haha!

De laatste in de derde rij vind ik ook heel mooi........ en wat de rest betreft, had mijn handen kunnen zijn Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 12:55

Mooie voorbeelden RK. Tnx.
Juist, die eerste foto vind ik niets. Dat mag als je net klaar bent zoals Grijze kim zegt Haha! Knipoog

De tweede foto op de tweede rij vind ik niet mooi. Naar binnengeklapte polsen. Dat zouden helaas mijn handen kunnen zijn. Ik moet er nog goed aan werken, ben ik me goed van bewust, vandaar dus ook dit topic.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:07

Zoals de 1e foto op de 2e rij ( alleen dan niet altijd even rechtop Bloos! ) bedoelde ik in mijn vorige post. Mijn handen willen wel eens wat meer gaan liggen (wat richting pianohandjes).

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:36

Ik rijd volgens mij net als Runningkawa (als ik op de foto's afga). Half gesloten, en doe veel met mijn ringvinger. Mijn hand is dus gesloten, op mijn ringvinger na, die sluit ik helemaal als ik een ophouding geef, en open hem als ik ontspan (niet helemaal natuurlijk). Wel moeilijk uitleggen hoor ! Haha!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:43

De eerste foto op de 2e rij kan ik het wel mee vinden. Van de laatste foto in de derde rij is de handhouding goed, maar het lijkt of er teveel spanning opstaat. Of je met alle geweld je vuisten dichtknijpt. Verder moet je erop letten dat je je handen rechtop houdt. Ze neigen wat naar binnen op sommige foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:32

De 1e foto is idd met uitstappen Lachen Maar wilde hem toch laten zien, want het zijn mijn handjes Tong uitsteken

Ik kan idd mijn handen niet netjes rechtophouden, maar helemaal piano zijn ze ook niet, meestal iets er tussen in
Doe ik het anders, voel ik juist spanning in mijn handen, ook al is het dan volgens het boekje.

De laatste lijkt misschien wat gespannen, maar met de hele foto erbij, valt het wel mee. Maar Ik sluit zeker mijn hand wel eens wat vaster, vind het op dat moment dan ook nodig, maar een pas later kan het dus helemaal anders zijn.

Maar met deze foto's geeft het een beetje een idee dat ik mijn handen niet altijd hetzelfde hou.
dat vind ik juist weer onnatuurlijk en niet ontspannen.
Ik heb regelmatig mijn handen anders, of beter gezegd mijn positie van de vingers.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 01:23

gijsenkim schreef:
volgens mij doe je het helemaal correct. Ik moet heel vaak mensen uitleggen dat ze niet met open handen moeten rijden. Ten eerste is het niet liever voor het paard maar juist onaangenamer. Een paard kan geen aanleuning zoeken als de ruiter zn handen open heeft....... daarnaast vind ik het ook een heel slordig gezicht!

Dichte mooi rechtopstaande handen die precies de goede begrenzing bieden waardoor een optimale aanleuning onstaat, das mijn streven........ Maarja gaat tut maar doen he!




Juist!
Dat is les 1.
Vingers gesloten in de muis van je hand.
Helaas heb ik hier zelf ook nogal eens moeite mee.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:21

Ik weet eigenlijk niet precies, weet wel dat ik in de zomer nog wel met open handen reed, voor het grootste gedeelte iig. Haha!
Ik probeer alleen nu wat aan mijn rijstijl te veranderen, en vooral aan de plaats waar ik m'n armen houd want ik vindt het er een beetje weird uit zien. Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:58

gijsenkim schreef:
Ten eerste is het niet liever voor het paard maar juist onaangenamer. Een paard kan geen aanleuning zoeken als de ruiter zn handen open heeft

Ik zou niet weten waarom een paard dat niet kan als je met een kootje rijdt i.p.v een half-dichte hand. Je contact kan namelijk precies hetzelfde zijn. Beide keren kun je soepel of star zijn. Het is ook niet liever, het maakt gewoon niets uit Lachen
Wat de ruiter met die hand doet, dat maakt uit

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:36

Romkabouter schreef:
Wat de ruiter met die hand doet, dat maakt uit


Idd, hier vat je alles samen.

Op het moment rijd ik met een halfopen hand. De merrie is drachtig en met rijden concentreer ik mij vooral op ontspanning en balans in de lage hoofd halhouding. Verder moet ik zorgen meer met mijn handen ervan af te blijven, dus rijd ik wat overdreven met handen naar voren, extra 'lief' met halfopen handen. Ik moet er zelf op letten om mijn handen recht te houden en de polsen iets naar buiten te draaien. Verder heb ik de teugel ook om mijn pink, dus denk ik dat mijn handhouding niet te vergelijken is met bijvoorbeeld 1 van de foto's van RK