Gister wedstijd, weer links giga sterk:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Gister wedstijd, weer links giga sterk:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 15:34

Hij liep wel goed bij de Overijsselse maar weer de linkerteugel giga blokkeren.
Ik vraag elke keer links en laat weer los maar hij blijft maar trekken en vasthouden. Er zat daarom ook geen nafeeflijkheid in. Wat kan ik nou doen om hem lichter op de linker teugel te krijgen. De rechterteugel is verder prima. Hoe kan ik hem nou beter van de hand af rijden zonder dat ik kilo's aan de teugels heb hangen. Moet ik links vragen en ontspannen en rechts erbij houden, dus niet zoveel mee doen? Of rechts vragen en ontspannen en links erbij houden, en dus niet zoveel mee doen.
Links zit vast maar als ik daar aan vraag en ontspan is er geen verschil. Na een uur rijden nog geen verschil, hij blijft ontzettend sterk!!!! , en hangen (punten waren dan ook 147 en 153, B dressuur) Op mijn protocol stond ook van als je paard meer aan de teugel loopt krijg je voor elk onderdeel een punt erbji. Maar hoe rij ik hem netjes aan de teugel als de boel geblokkeerd is?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:20

Dat heb ik linksom ook gedeeltelijk, en dan buigt ze zich er ook nog eens niet bij..

Dus ben benieuwd Lachen

bounty

Berichten: 157
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:43

vraag op de langezijde eerst een stukje stelling naar rechts en dan naar links dan weer naar rechts. Er zijn ook figuren die erbij kunnen helpen, ga bijvoorbeeld veel voltes 10m rijden en door een S van hand veranderen en meteen weer terug door een S van hand veranderen (een soort kleine acht) rij slangevoltes en slangevoltes met voltes 10m er in. Doordat je steed stelling overneemt wordt je paard waarschijnlijk losser.
Je kan ook je paard af en toe te longeren met bijzet. Doe de binnenste bijzetteugel iets strakker waardoor je paard naar binnen moet buigen (maar zorg dat de andere niet loshangt er mag niet te veel verschil zijn) zo hoef jij niet sterk te zijn maar leert het paard toch los te laten.
Nou succes ermee ik hoop dat je er wat aan hebt!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:54

bedankt Lachen

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 16:56

Okee, ga ik proberen. Maar hij houdt dus links vast. Moet ik dan meer vragen aan de linker kant of juist meer vragen aan de rechterkant. Aan de linkerkant ga je dan druk uitoefenen (de vaste kant) Vragen, loslaten. Maar dan houdt hij nog meer vast. Of moet ik juist de vaste kant gewoon erbij houden en meer op de rechter kant vragen dmv vragen en ontspannen?
Linkerteugel houdt hij vast, hoe ga ik daarop inwerken? Is dat dan dus meer stelling en buiging en vragen en weer los laten met mijn linkerhand of juist het tegenovergestelde? dat ik meer moet doen met mijn rechterhand (die is dus niet vast, daar moet de druk op die teveel is van de linkerkant)

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:12

Als ik het goed begrijp is je paard dus links heel erg sterk en rechts helemaal niet? of heb je daar gewoon contact?
Ik heb dit probleem namelijk ook, mijn paard is linksom erg moeilijk in te buigen en rechtsom gaat het bijna vanzelf en heb je niets in je rechterhand. Het probleem zit hem dan juist aan de rechterkant en niet links. Klinkt heel raar, maar rechts neemt je paard het bit niet aan en wordt daarom links heel sterk.
Je moet proberen om als je linksom rijd, heel goed je rechterteugel erbij te houden en dus goed contact te houden rechts (niet trekken) Links houd je heel ontspannen en zodra je voelt dat ze daar sterk word, meteen teugel geven en absoluut niet trekken aan die teugel!! Probeer niet te veel stelling te nemen naar links (in de hoop haar te dwingen los te laten) maar probeer haar eerst goed recht te krijgen zonder dat ze vastpakt.
Op de rechterhand probeer je ook druk te krijgen op je rechterteugel en niet te veel ontspannen als ze rechts inbuigt, maar gewoon contact houden en niet losgooien of iets. Probeer op deze manier inderdaad veel voltes te rijden (niet meteen heel klein, want het is erg moeilijk om ineens je linkerteugel onspannen te hebben en alleen druk op rechts) en slangevoltes willen ook wel helpen.
Heel veel succes hoop dat je iets aan mijn advies hebt!!

bounty

Berichten: 157
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:15

je moet wanneer je linksom rijdt zorgen dat je rechterhand goed begrenst. met je linkerhand vraag je stelling het is niet alleen een kwestie van los vast maar probeer echt stelling te laten nemen en dus naar binnen te laten kijken. wanneer je dus je stelling verwisselt wordt je linkerhand je buitenhand en laat je deze staan en neem je stelling met je rechterhand, door veel stelling te wisselen word het paard waarschijnlijk losser. maar je mag dus best je binnenhand van de hals zetten als hij anders geen stelling neemt maar zorg wel dat je buitenhand goed begrenst anders valt je paard weer van de hoefslag of "valt" hij door de bocht.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:15

Simpelweg rechtrichten dus.

Jammer dat de jury niet ziet dat je paard gewoon scheef is Boos!
Lang leve jury's

Voor meer tips en info www.hoefkatrol.com.

Of gebruik de zoekfunctie op rechtrichten.

PS: nooit gewicht zetten op die vasthoudende teugel, hoe meer gewicht hoe meer het paard er onderuit uit komt.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 09:42

Dus.... Hij zit niet links vast maar rechts. Inderdaad Obiwan op rechts heb ik weinig contact. Met rechts gaat alles heel soepeltjes. Links niet hij buigt daarop heel moeilijk in. Ik moet dus de rechterteugel erbij houden en met de linker hand (teugel) stelling vragen? Moet ik dan meer op de linkerhand rijden? (dan is de vaste kant op de binnenhand en deze moet ik ontspannen?) En op de linkerhand voltes enz.. rijden? Jemig wat een toestand zeg.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:09

Ga eerst weer bij het begin beginnen en rij je paard recht, dan ben je denk ik al een stuk geholpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:55

Idd cowgirl, rechtrichten.

Nu ga je ook links liggen hannesen met je handen, maar het probleem zit niet links, het zit rechts. Daar heb je geen aanleuning.

Probeer recht meer gewicht te krijgen door hem met je linkerbeen naar de rechterteugel te rijden.

Maar via i-net is dat niet goed uit te leggen, daar moet je instructie je mee helpen.
Zegt je instructie er nooit niks van, is het tijd een nieuwe te zoeken.