Aanleuningsproblemen ...ander bitje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 21:50

de E-pony heeft nu een dubbelgebroken bitje in(met plaatje in het midden ) ,is altijd wel goed gegaan .Nu moet ze harder werken en gaat ze dus tegenwerken.Kop in de lucht, alles kwijt ,lekker sterk maken enz.Als je haar van voor met rust laat is er dus niks aan de hand Verward
Ik heb verder geen andere bitjes om te proberen.Kan er wel om vragen denk ik .
Iemand nog tips?

Fokje
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-01
Woonplaats: Kollum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 22:25

Ik heb weleens gehoord, dat je met een dubbelgebroken trens minder aanleuning hebt... dus dat kan best weleens de kwaal zijn! Ga gewoon verschillende bitten uitproberen om er zo achter te komen waar jou paard het beste op reageert.

Groetjes Fokje

sandy
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 22:36

ik denk niet dat het met het bit temaken heeft .
als ze eerst er wel goed op loopt .
en nu ze wat harder moet werken tegenwerking geeft .daar is ze dus niet mee eens.
kop in de lucht en ik doe het niet meer .
ik denk dat je beter is met een slof kan proberen om haar te laten zien van he ik wil dat je het wel doet .
sterkte er mee en zet hem op .
groetjes sandy

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 22:43

Betekent harder werken dat je haar meer in de mond zit? Wat jij beschrijft als een dubbelgebroken bit met plaatje... is dat plaatje plat? Dan werkt ie namelijk sterker in dan wanneer ie rond is. Als dat het probleem zou zijn, dat het bit te scherp inwerkt, zou je een dubbelgebroken met rond middenstukje kunnen proberen.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je probleem bij het bit zit. Wat versta jij onder harder werken? Wat voor oefeningen doe je? Zit het goed met de basis? Is je paard goed aan je been?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 11:25

Is er weleens vaker zo'n periode geweest waarin de pony dat deed?
Ik heb dat nl. ook wel, dan kom je in het werk een stapje hoger, rijd je hem weer iets verder aan elkaar, en dat vinden ze moeilijk.
Dan is het evenwicht even weg tussen been en hand/ achterhand en voorhand, zo bekijk ik dat dan maar.
Ik rijd altijd gewoon door (heb net zo'n bit trouwens), ze vind het moeilijk in het begin, en later gaat het wel weer beter met de aanleuning, als er een nieuw 'evenwicht' is en pony en ruiter gewend zijn aan de 'nieuwe' houding.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:56

Als het eventjes geleden wel gewoon goed ging op dit bitje, dan zou ik toch even wat langer doorrijden er mee. De kan sdat het aan de zwaardere arbeid ligt en je paard dus daar in moet groeien kan van alles te maken hebben met het nieuwe protest. Blijf rustig, doe in je rijden een stapje terug richting de basis en probeer wat langzamer opnieuw.
blijf zacht met je handen, dan maar eens de kop omhoog, terugtrekken zal je alleen maar verder van je doel af brengen. net zoals geklooi met bitten (ik kan het weten, ik bezit een selectie van tientallen soorten, vanwege geklooi dat me NIETS heeft opgeleverd en dat paard is nu verkocht).

Bedenk waar het verzet anders weg zou kunnen komen. ik denk dat de kans heel klein is dat je paard nu nog zo heftig op dat bit reageert....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:36

jep ik ken het wel. Soms heeft lot een tijd dat ie gewoon moeilijk mee werkt ook dan loopt ie door mijn dubbel gebroken bitje heen. En dan hang ik voor een paar weken een enkel gebroken dikke trens in. die is dikker en lopen ze wat minder makkelijk door heen.
daarnba ga ik weer terug naar mijn favo dubbel gebroken bitje

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 20:40

Vergeet ook niet de tanden te checken. Het kan zijn dat ze bij meer inwerking last heeft van haken en/of wolfstandjes.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 22:39

We zullen het morgen eens overleggen met de instructeur ,en de gebitsverzorger komt morgen middag !
Dank voor de reacties Pling

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 21:47

Gebitsverzorger is vanmiddag geweest en trof aan beide zijden kapotte wangen aan Verward
Alles gladjes gevijld ,nou ja leuk vond ze het niet!
Die zal vast beter lopen zei ie .Nou vanavond in de les sopte ze erover en speelde dankbaar met het bitje Party!! Party!! Party!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 21:57

ligt denk ik aan het feit dat ie niet goed aan je been is. Zolang jij niet te veel vraagt, vind ie alles oke, maar wanneer je meer vraagt, dan niet meer. Wanneer hij hier de kans toe krijgt, is hij waarschijnlijk niet goed aan het been. Dus dat zou ik eenn proberen, dus beter aan het been rijden

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:26

Welke gebitsverzorger heb jij Gerrie, als ik vragen mag?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 23:32