dominant of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

dominant of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 22:14

Zoals de meeste van jullie wel weten heb ik een tinker van 22 maanden Sterre!
Sterre is nogal pittig in de kudde en hoe jong als ze is, ze is iedereen de baas wie ik er ook bij zet. Het probleem is echter dat doordat ze nooit door de kudde wordt gecorrigeerd ze van zich zelf ook wel vind dat ze goed en sterk is en daardoor heb ik soms mijn handen vol aan haar. Ze is nergens bang voor (mijn eigen schuld vrees ik omdat ik haar van veulen af aan het opgevoed en los mee naar buiten heb genomen en veel aan free style heb gedaan) en zelfs haar moeder krijgt slaag!!!
Nu weet ik dat een kudde belangrijk is voor zo'n jong ding omdat zij dingen aan elkaar leren! Ster mag echter al niet meer bij bepaalde paarden lopen omdat zij als die mensen hun paard uit de wei halen vol op ze af rent en niet wil dat dat paard weg wordt gehaald. Bij mij flikt ze dat nooit dus kan ik het niet coorigeren.

Vandaag was dus de dag dat ze op mijn verzoek bij het gemeenste paard van allemaal kwam te lopen (tegen paarden is hij een vechtersbaas) zodat ze op haar nummer werd gezet!! wat denk je!!! er gebeurde niets en ze zijn gelijk aan elkaar en staan vrolijk in de wei. Ze kreeg een waarschuwing waarna zij haar kont ook draaide en het was goed. Nu is mijn vraag kan dit kwaad? die arrogantie? krijg ik daar met rijden problemen mee? en wat zijn de tips? in de omgang is ze lief en vol vertrouwen maar ze is bere sterk!!

Bedankt

Marije

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:50

Misschien moet je eens proberen voor een dominante ruin,
net gecastreerde hengst ofzo bij haar te zetten?
Ik weet het niet, of misschien is ze gewoon zo.
Is ze ook dominant tegenover jou? of enkel tegen de paarden?
Ik heb namelijk ook zo'n paard (ook een merrie) die dominant is tegenover alle paarden en heel lief en braaf tegen mensen en onder het zadel

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:06

Je kunt er problemen mee krijgen tijdens het rijden, als jij je laat kennen door je paard en niet duidelijk de baas over hem bent. Mijn merrie is in de kudde ook behoorlijk dominant en was dat onder het zadel ook. Omdat ik altijd op brave paardjes heb gereden, en mijn vorige paardje ook een supermak beestje was, was ik al snel bang en heb een poos niet meer op haar gereden. Zij wist nu dus duidelijk dat zij de baas was. Gelukkig heb ik met behulp van NH mijn positie boven haar weer weten te bemachtigen. Wat ik dus wil zeggen is dat je altijd duidelijk moet zijn tegenover zo'n dominant paardje, omdat ze snel de touwtjes in handen zullen nemen.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:57

of je paard nu dominant is of onderdanig ,je moet er altijd boven staan.
altijd duidelijk en conseguent zijn en wanneer nodig is streng.

dan ben jij de leider en eis je respect en heb je geen extra problemen met rijden later.