Overkruist in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Overkruist in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:04

Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen, maar ik gok toch even dat dit een topic voor RT is, althans, hier zullen veel mensen komen die mij een goede raad kunnen geven.

Met het longeren van Imker heb ik nl. een terugkerend probleem: In de galop springt hij goed aan, maar na een aantal passen springt hij achter over en dan zit hij dus overkruist. Dit doet hij alleen als ik hem met de bijzets longeer, ze zitten absoluut niet strak, maar gewoon op een manier waardoor hij optimaal loopt (in stap, draf en ook in galop, als hij tenminste niet overspringt).

Dit is echt een structureel probleem, wat bijna iedere keer als ik longeer, terugkeert. Ik neem hem nu iedere keer terug in draf als hij weer overspringt, en laat hem opnieuw aangalopperen.

Overigens springt hij tijdens het rijden nooit verkeerd aan of om.

Toos paardloos


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:13

Ik spreek hier wel over een paard van 14 jaar oud dat voorheen Z-startgerechtigd was, en tegenwoordig op L/M-niveau getraind wordt. Het is dus geen groen paard.
Achterhand is sterk, daar heb ik juist op getraind, dat kan het probleem niet zijn.

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:17

Ja, dat klopt RK, hij is rechts veel sterker en neemt ook stelling naar rechts (zelf).

Op zich zou het dan niet raar zijn, dat hij linksom, achter rechts overspringt, maar hij doet het andersom, op de andere hand dus ook.

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 20:30

germie schreef:
En als je hem bijzet met touwtjes aan de longe?
Of doet hij het alleen als je je paard zonder bijzet longeert, dus als je hem uit elkaar laat lopen?
Heb je een dubbele longe wel eens geprobeerd? Dan kun je meer inwerken aan beide kanten.



quootje mezelf

Citaat:
Dit doet hij alleen als ik hem met de bijzets longeer, ze zitten absoluut niet strak, maar gewoon op een manier waardoor hij optimaal loopt (in stap, draf en ook in galop, als hij tenminste niet overspringt).


Imker doet het dus met het longeren met de bijzets/slof. Hij loopt dan bij elkaar.

Bij het longeren met de dubbele longe naait hij er soms uit (geen omheinde longeercirkel), dus dat doe ik niet zo vaak.

De longe zit overigens door de binnenste bitring aan de longeersingel, zodat een juiste stelling genomen wordt.[/b]

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 09:49

Antoinette schreef:
Ik neem aan dat Imker dit voorheen dus niet deed? Magic begon ook ineens overkruist aan te springen. Eerst alleen als we haar bijgezet longeerde, later ook zonder bijzet.
Magic zat daarbij vast op links, dit was 1 van de dingen die me als eerste opvielen tijdens het rijden.

Ondertussen is het wel aardig bekend dat Magic heel veel last van haar spieren heeft (gehad).
Ze is nu een paar keer gemasseerd en sindsdien springt ze ook niet meer overkruist aan.

Misschien zit er bij Imker ook 'iets' niet lekker?


Imker heeft afgelopen zomer een spiertje in zijn lendenen gescheurd gehad, vanaf toen is het eigenlijk begonnen. Ik ben in oktober weer rustig aan met hem begonnen, maar wat ik toen merkte, was dat hij veel losser in het lijf geworden was.

Imker heeft toen trouwens therapie voor zijn rug gehad.

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 18:08

Volgende week moeten ze weer ge-ent worden, dan kan ik het meteen even vragen aan de DA.

Met het rijden is er overigens NIETS aan de hand en loopt hij prima.

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 19:47

Tyrza schreef:
Het kan best zijn dat hij tijdens het rijden voldoende door jou wordt ondersteund en deze steun mist bij het longeren, waarbij hij toch bang is om zichzelf te bezeren aan de oude blessure. Ik heb bv een lesklant van wie het paard voorheen ook een blessure heeft gehad en nu wat huiverig is om aan te galopperen, terwijl er fysiek niets meer aan de hand is.

Wellicht is het een optie om aan de longe korte overgangen draf/galop/draf te laten lopen zodat hij niet op tijd kan "huiveren" en omspringt.


Kijk, da's nou een tip waar ik iets aan heb OK dan! . Normaliter probeer ik ook wel die overgangen veel te maken, zodat ik de achterhand sterker maak, maar doordat hij elke keer overspringt, wil ik hem zelf terug laten springen. Dat werkt alleen niet altijd. Als hij nu goed aanspringt en dan achter omspringt, dan neem ik hem meteen terug en laat hem opnieuw aanspringen.

Zondag zal ik eens kijken of het werkt!!

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 08:38

Sorry Aqua, maar begin je hier nu weer met het promoten van je methode?

Ik stel een vraag en krijg meteen jouw theorie over me uitgestort. Eerlijk gezegd zit ik daar niet op te wachten, maar op een oplossing die Tyrza en RK aandragen, want daar kan ik wat mee.

Toos paardloos


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 09:01

Ik kan me je vraag goed voorstellen Zep.
Het is idd deels voor de afwisseling, deels het feit dat ik nog niet fit genoeg ben om Imker iedere dag zijn beweging te geven. Hij staat weliswaar de hele dag buiten, maar dat voegt niets aan zijn conditie/spieropbouw toe.

Het rijden wissel ik ook wel af, dan eens een buitenritje, dan dressuren, soms een sprongetje.

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 09:08

De dubbele lijnen gaan een kwartier goed, dan krijgt Imker het in zijn bol en gaat aan de race. Dan ben ik zo'n waterskieend poppetje wat erachteraan bengelt. Ik weet niet of dat wel zo'n goede optie is.

Toos paardloos

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 09:10

Haha Haha! !

Nee, zonder gekheid, ik heb het een aantal keer geprobeerd en het is geen succes... Blauw oog

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers