hoe verzamelen met een moeilijke pony??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

hoe verzamelen met een moeilijke pony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:14

hoi ik heb bij [HAW] een topic geplaatst:

[HAW] In de les met Sjonniej als fotograaf Tong uitsteken

Op deze foto's valt het me wel heel erg op dat mijn pony TE erg op zijn voorhand loopt.

Hij is erg gevoelig in zijn mond, en moet met een zachte hand gereden worden, wat soms erg moeilijk is als hij erg ondeugend is.

Hoe kan ik mijn pony nou het beste op zijn achterhand laten lopen?
Hebben jullie nog meer tips?

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:39

nou.. dit wordt veel gevraagd.. maar het enige wat je kunt doen is je paardje voorwaats houden.. heel veel overgangen rijden, veel figuren.. maar die overgangen zijn wel heel belangrijk.. en niet te kort/ te lang houden aan de voorkant .. en dan moet het lukken !! succes!!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:45

Dankje, maar als ik mijn paard korter ga houden op de voorhand, schiet zijn hoofd ineens weer ophoog, opzich niet zo erg, maar als ik hem dan voorwaards ga rijden gaat zijn hoofd dus weer zakken, zo ken ik hem.

Ik zal het proberen jullie horen het zondag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:02

Ik vind het wel meevallen hoor met dat op de voorhand lopen, hij loopt gewoon nog niet nageeflijk volgens mij, maar dat komt vanzelf.
En dat probleeme dat ie zn kop omhooggooid als jij aanpakt had ik ook met mijn voprige pony en daqar moet je gewoon streng en consequent in zijn en hem niet laten bepalen wanneer ie naar beneden gaat, maar er zelf naartoe rijden. Gewoon ff dr doorheen dus.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 16:21

Ja maar elke dag heeft hij een andere bui, dus als hij 'saggo' is (hhhaha) dan wil hij lopen voor geen meter, verlede keer was hij ook vervelend, toen ging mijn instructrice erop en toen wou hij nog niet lopen, maar sommige dagen is hij weer super makkelijk, dan hoef ik amper wat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:44

Kijk, met zo'n slof heb je heel vaak dat ie aan de voorkant (lijkt te) werken en aan de achterkant niet of nauwelijks. Dan loopt ie dus op de voorhand. De achterkant krijg je er meer onder door overgangen, tempowisselingen enz. Je zou het ook eens aan je instructeur kunnen vragen, wat zij er van vindt.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:52

Veel overgangen rijden, ondersteunen met je buitenhand, corrigeren met je binnenhand. Simpel rijden en niet teveel in de mond gaan werken. Goed voorwaarts en aan het werk houden. Overgangen maken naar de galop zijn heel goed om de achterhand te activeren. Misschien is het slim om eens les te nemen?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:21

Assiej schreef:
Dankje, maar als ik mijn paard korter ga houden op de voorhand, schiet zijn hoofd ineens weer ophoog, opzich niet zo erg, maar als ik hem dan voorwaards ga rijden gaat zijn hoofd dus weer zakken, zo ken ik hem.

Ik zal het proberen jullie horen het zondag..


Hier had ik ook soms last mee, lang en laag loopt ze prima maar vanaf ze wat korter moeten lopen schiet ze weer omhoog. ben benieuwd naar andere reacties! Lachen Schijnheilig

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:57

mijn pony is ook erg gevoelig in zijn mond, maar moest ook meer op zijn achterhand lopen , zeg maar.

ik doe het altijd zo ( helpt):
veel aandrijven, tot hij bijna gaat draven ( en dribbelen zeg maar) en dan kneepjes in je teugels. Gaat hij dan langzamer, drijf je harder, gaat hij sneller dan knijp je in je teugels en maak je jezelf zwaar. Ondertussen doe je wat oefeningen. het is wel goed om je pony af en toe aan te laten draven, anders reageerd hij niet meer op de hulpen. als je aandraaft, ontspan je ook je handen. Succes!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:02

Anouska:

Ik heb op dinsdag zowiezo al les, ik wil op maandag privé les nemen, als et niet zo duur zou zijn, dus ik ga misschien een instuctrice van buiten af vragen, dus die we eigenlijk niet kennen, omdat dat wel wat goedkoper is.

Voor de rest kan ik niet vaker les nemen omdat ik mijn pony deel, en dat moet dus eerlijk verdeeld worden, allebei 3 standaard dagen, en de woensdag wisselen we om de week af.

Erg moeilijk dus om op die 3 dagen alleen les te nemen, want dan is het ook niet leuk meer want je doet het ook voor je plezier.

Ik heb van andere mensen ook erg veel tips gekregen, en ze duiden er allemaal op dat ik veel overgangen moet rijden en niet teveel moet klooien met het nageeflijk rijden.

Bedankt voor jullie reacties

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:46

Ik heb net de fotos bekeken maar ik vind hem niet zozeer op de voorhand lopen. Naar mijn idee is hij niet helemaal nageeflijk en maakt hij zich daardoor langer en is hij niet voldoende gesloten.

Wat bedoel je met 'gevoelig in de mond' ? Ik vind dat alle paarden namelijk met een zachte hand gereden moeten worden, of ze nou gevoelig zijn in de mond of niet. Een zachte hand betekend niet dat je geen inbreng kunt hebben. Je moet altijd reactie krijgen op je hulpen en anders krijgt hij een duidelijkere hulp.

Ik zou gaan werken aan de nageeflijkheid en niet op die stomme achterhand letten. Daar kun je niet aan werken als hij niet nageeflijk is.
Succes!!!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:25

Maar vroeger als ik dan haar heel traag liet aandraven en kneepjes maakte lukte het wel, maar soms begon ze dan ook te dribbelen tussen stap en draf en ging dat hoofd weer in de lucht, denk dat het dan beter is een duidelijke overgang te maken en dan pas weer gaan werken aan nageeflijkheid, of niet? Knipoog

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:32

Het belangrijkste is dat je je paard voorwaarts en aan het been hebt lopen. Als een paard goed aan het been is en de achterkant goed gebruikt, komt de voorkant vanazelf. Het heeft gewoon tijd en oefening nodig.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:01

Assiej:
Je hebt gisteren bij mijn les gekeken en daar waren we ook met niets anders bezig dan met David over de achterhand te laten lopen...uitslag: half uur bezig geweest en misschien nog niet eens de helft van de tijd heeft hij super over zijn achterhand en rug gelopen!
Maar ik weet niet of je goed kon zien/horen wat mijn moeder vertelde, wat ik deed en wat David's reactie was. Als je dat weet kan je dat eens op Moon gaan proberen, want ik had dus helemaal niets in mijn handen, want ik weet niet of je dat zag maar als ik meer kracht op me teugels aannam viel hij naar binnen en ging weer op de voorhand hobbele

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:13

Sjonniej schreef:
Assiej:
de helft van de tijd heeft hij super over zijn achterhand en rug gelopen!


Goed dat hij lekker door zijn lijf liep OK dan!
Maar hij kan pas echt goed met zijn achterhand gaan ondertreden als hij helemaal opgericht en verzameld is.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:21

Dat doet hij vanzelf Knipoog Dan gaat hij helemaal soort van dansen, das heel erg vreemd rijden, maar kreeg nu allemaal van die stukjes. en als je de achterhand er goed onder rijd, dan komt hij ook meteen met zijn hoofd op de plek waar die wezen moet, eigenlijk een super pony Knipoog Ik doe er eigenlijk te weinig mee dat hij die talente heb

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:36

Mijn paard loopt ook teveel op de voorhand. Om dat op te lossen rijd ik inderdaad veel overgangen, vooral draf-stap stap-draf, en dat in redelijk snel tempo achter elkaar. Dus als je in draf zit en hulpen geeft om te vertragen naar de stap, kun je op het moment dat hij net in de stap valt alweer opnieuw aandraven. Zo blijft je paard alert en stop je veel energie in de benen.

Ook helpt het om veel figuren te rijden; je kunt bijvoorbeeld slingerdeslang door de bak draaien (de figuur zelf doet er dan niet toe) (wel ff uitkijken als er nog iemand anders in de bak is, dat je die niet overhoop rijdt Tong uitsteken ) Daarbij probeer je eigenlijk je pony uit evenwicht te brengen. Hij kan dan alleen in evenwicht blijven door zijn achterbenen aktiever te gebruiken. Let er dus op dat hij in die bochten en wendingen zijn achterhand goed meeneemt, zodat zijn voorhand los kan blijven bewegen en sturen. Rijdt niet alleen voltes, maar ook een vierkantjes (met zo recht mogelijke hoeken) of zelfverzonnen figuren. (Ook schouderbinnenwaarts helpt heel goed; doe dit zo vaak mogelijk want je pony/paar knapt er veel van op.)

Als het goed is lost dat het probleem van het slaan met het hoofd ook op; slaan met het hoofd betekent vaak dat er teveel energie in het paard zijn lichaam zit (wat je er instopt met drijven) en die energie moet hij kwijt kunnen, hij doet dat dan door met zijn hoofd te slaan. Houdt je pony bezig zodat hij zich niet verveelt, en zorg er met behulp van die wendingen voor dat de energie naar zijn benen gaat.

Maar om te beginnen; zorg ervoor dat je pony ontspannen voorwaarts loopt, met zijn hals laag (slof zit hier bij vaak in de weg) Daardoor komt er wel meer gewicht op de voorhand te hangen, maar dat is niet erg. Dat kun je zelfs een beetje overdrijven door zijn hals nog lager te laten gaan. Om in evenwicht te blijven (en niet koppeltje te duikelen) moet hij namelijk... jawel, zijn achterbenen gebruiken! Zo leert je pony zichzelf in evenwicht te houden en zijn achterhand te activeren! OK dan! En nageven, tja dat komt dan later wel, het lichaam is belangrijker!

Maarre, waarom gebruik je die slof? Want als hem alleen hebt omdat je pony met zijn hoofd slaat, kun je net zo goed een martingaal gebruiken (totdat het slaan met het hoofd door RIJDEN over is) Dat heeft minder invloed op het rijden.

groetjes Ronja

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:42

Oja en nog iets; als je drijft met je benen, moet je dat doen als het achterbeen omhoog komt, zodat de energie naar het achterbeen gaat. Dat kun je aan de voorkant zien; rechts drijven als het rechtervoorbeen naar achteren komt, links drijven als het linker voorbeen naar achteren komt.

En succes he OK dan!

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:01

Anouska schreef:
Veel overgangen rijden, ondersteunen met je buitenhand, corrigeren met je binnenhand. Simpel rijden en niet teveel in de mond gaan werken. Goed voorwaarts en aan het werk houden. Overgangen maken naar de galop zijn heel goed om de achterhand te activeren. Misschien is het slim om eens les te nemen?





Daar ben ik het echt helemaal mee eens... Haha!
ik zou inderdaad eerst wachten totdat ze geveulent heeft

en gewoon veel overgangen maken


greetz

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 00:02

ehhhhh Verward:? dit zei je: ik zou inderdaad eerst wachten totdat ze geveulent heeft

Wat bedoel je hiermee?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 00:05

Oja mensen, ik heb vandaag weer gereden op mijn pony (niet erg lang van de cursus begon om 8 uur, en de manege lessen waren pas om 7 uur afgelopen, wat ik niet wist)

En ik heb gedaan wat jullie als tips gaven, en hij liep heel netjes op de achterhand.
Dansen deed hij niet, haha maar ik voelde het eigenlijk niet zo goed, moet ik eerlijk zeggen.
Ik merkte het wel aan mijn pony omdat hij meer nageeflijk ging lopen, en mijn hand op ging zoeken.

Ook werden zijn passen groter, (geen middendraf ofzo) dus dat ging iig goed, nadat hij op de achterhand ging lopen ben ik gaan galoperen, en naar mijn verbazing liep hij aan de teugel en op de achterhand in galop en dat doettie nooit Haha! ben nou zo trots op em Haha! ook wel beetje op mezelf omdat et me gelukt is Bloos:o:o:o En 20 maart heb ik een wedstrijd, en dan ga k hard mijn best doen!

Bedankt voor alles, het is me toch uiteindelijk gelukt, wat zonder jullie niet gelukt was Haha!:o haha nouja jullie horen het wel als er een nieuw probleem is haha

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:15

Goed les nemen is denk ik erg belangrijk. Paarden moeten eigenlijk uitzichzelf nageeflijk zijn zodra je erop gaat zitten. Hiervoor moet je een paard leren dragen. Daarbij moet je nooit hulpteugels gebruiken omdat die dwingen en dus spanning creeren inplaats van ontspanning. Een paard wat vrijwel uitzichzelf nageeflijk is heeft geen last van zijn rug en de ruiter. Op die manier kan je dus meer met je paard doen en uit je paard halen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 16:50

Hoe moet je je paard leren dragen dan? Hij liep gisteren netjes op zijn achterhand en ging ook uit zichzelf nageven.
Wat kan ik er dan zoal aan doen om hem te leren dragen?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:30

wat bedoel jij precies met dragen??

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:51

Probeer het te vergelijken met een mens die een zak aardappel van 30kg op zijn rug neemt. Je moet het paard leren jouw gewicht zo te kunnen opvangen dat jouw gewicht hem of haar zo min mogelijk hindert in zijn gangen. Je zou dus kunnen stellen dat je nagenoeg dezelfde bewegingen uit het paard wil halen die het dier heeft zonder dat je erop zit.