Ja en toen........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Ja en toen........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 13:44

Mijn paard trekt ontzettend, als ik ga rijden heb ik echt een aantal kilo aan de teugels hangen en hij houdt de ene keer rechts vast en de volgende dag is het de linkerkant.
Ik hou hem echt voorwaarts, geef been, tikje met de zweep bij geen reactie, ik probeer hem van de hand te laten lopen maar doordat hij elke keer het bit vast houd gaat dit helemaal niet lekker. ik blijf die kilo's eraan houden en hij blijft maar het bit vast houden. Wat kan ik nou nog meer doen??? zodat hij eens ontspannen gaat lopen.Ik doe zo mijn best maar merk echt geen vooruitgang. Wat doe ik nou verkeerd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:47

Hoe zit het met je instructie?

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 13:56

ik krijg dressuurles, in die les wordt ook gezegt van dat ik hem van de hand moet rijden, dat doe ik ook maar van de hand krijg ik hem niet, ook niet in de les het blijft het zo. Wat ik ook doe hij blijft vastzitten en sterk van voor. Ik weet het niet meer. Als mijn lesgever, die rijdt Z dressuur dus weet wat ze moet doen en ik ben nog maar B en weet het niet, erop gaat zitten dan gaat het wel goed, hij blijft wel sterk maar komt wel door op een gegeven moment. Maar dan ga ik er weer op en hup, weer vast, trekken en giga op de voorhand lopen. En wat doe ik nou verkeed??? Zeg het maar. Ik weet het niet meer.

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:58

Dat is moeilijk vanaf hier te beoordelen. Je kunt het beste vragen aan je instructeur wat die doet, en jou dat stapje voor stapje ook bij te brengen. Heel veel succes ermee!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:33

hm.. ligt het niet aan je bit? hoofdstel? Misschien moet je eens een ander bit proberen.. Eentje waar hij meer mee speelt.. waar door hij zn hoofd niet laat hangen maar gewoon ontspannen houdt>??...

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:53

Ik heb precies hetzelfde probleem!!! Ik werk veel met mijn paard maar ik probeer veel af te wisselen(figuren, veel van hand veranderen, kleine voltes, schouderbinnenwaarts en vanuit stap in galop aanspringen zodat hij zijn achterhand wel moet gebruiken). Ik ga ook geregeld buitenrijden of ik zet een sprongetje op voor de afwisseling. Toch helpt dit niet afdoende. Iedere keer dat hij gaat hangen geef ik een zithulp en een halve ophouding. Ik maak schijnovergangen etc. Het gaat gewoon helemaal niet lekker terwijl ik volgens mij wel de juiste oefeningen in de training betrek. Wie heeft er nog tips???

B.V.D.!!!

ps. is het mogelijk om zelf te bepalen of een paard haken op zijn tanden heeft? Nog niet zo lang geleden heeft de dierenarts zijn tanden bijgevijld, maar omdat het rijden zo slecht gaat, denk ik toch weer aan haken op de tanden. Hoewel ik vermoedelijk zelf iets fout doe met rijden wil ik toch eigenlijk zeker weten dat hij nergens last van heeft. En de dierenarts voor niks laten komen is zo duur....

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:59

Marit:
Je kan zelf ook voelen of er haken aan de kiezen van je paard zitten (wel voorzichtig doen). Als je rustig met je hand langs de wang van je paard zijn mond in gaat kun je langs de kiezen voelen of er scherpe randjes of puntjes aan zitten. Ik zou dit allen niet doen als je paard net gegeten heeft... Misselijk

Even terug on topic:
Een ander bit is nooit een oplossing. Misschien tijdelijk, maar dan komt het toch weer terug omdat je het niet rijtechnisch op kan lossen. Ik kan je geen tips geven, want ik heb nog nooit een trekkend paard onder mijn gat gehad (gelukkig). Je zou hier toch met je instructrice uit moeten komen, en als ze Z rijdt, lijkt me dat ze toch wel oplossingen voor jou moet hebben. Zij kan zelf wel op jou paard gaan rijden, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing, want je paard heeft wel door dat hij bij jou wel kan trekken. Sorry dat ik geen tips voor je heb, succes!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:51

ander bit is meestal een goed plan, hielp bij mij ook erg goed.
verder korte ophoudingen geven, als hij niet reageerd heftiger.
En daarna gelijk je hand ontspannen. Je kan hem ook proberen met een lange teugel te rijden, en dan weer oppakken, en dan weer met een lange teugel.
en blijf je hele tijd door ophoudingen geven!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:39

ik heb dit ook gehad en ik moest dan gewoon de teugels loslaten, hand naar voren en voorwaart rijden, dan weer rustig oppakken, zo kan hij niet op jouw gaan steunen, zorg dat je zelf goed ontspannen bent je je hand en niet zelf ook je hand vastzet en verder neem ik aan dat de instructie je er ook wel wat mee kan helpen.
en ander bit is soms ook de oplossing, maar als die bij de instructrice wel goed loopt denk ik dat de oorzaak ergens anders ligt.
in ieder geval succen ermee

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:47

een ander bit is misschien wel een heel erg goed plan het kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon geen manieren heeft Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:01

Mijn ervaring is dat als je instructrice je niet kan helpen dit op te lossen dat je dan beter een andere instructeur kan zoeken. Ook al doet hij het wel als zij er op zit. Als mijn instructrice (Tyrza) even op Maddox heeft gezeten, dan is hij daarna voor mij echt een stuk makkelijker.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:31

Houd je hem zelf niet te vast ? Sommige mensen willen te veel controle houden over hun paard en blijven maar aan die teugels trekken. Wat gebeurt er wanneer je zelf ontspant en de druk van de teugels afhaalt ? Hierdoor heeft hij niets meer om aan te trekken en moet hij ook meer op zijn eigen benen gaan lopen.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 17:10

Dat is heel moeilijk. Ik geef elke keer toe en probeer niet te trekken maar hij strekt mij uit het zadel. Als ik hem dan teugels meegeef loopt hij met giga lange teugels rond. ik moet hem kort houden met het rijden. Dan door het trekken glijden de teugels door mijn handen en dan is het weer van "teugels korter nemen" Dan neem ik ze weer korter. Maar hij blijft echt sterk en vasthouden. Er zit totaal geen ontspanning in zodat hij eens lekker los laat. Ik rij altijd met een tientonner aan de teugel. Ontspannen??? Wat is dat???

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:16

en wat doet hij als je met lange teugel rijdt?
gewoon de teugels lang laten, engoed vooruit rijden, dan de teugels beetje korter maken, en weer vooruit, veel figuren, etc.
pakt huij het bit vast op de ene kant, dan begrens je hem met je andere hand, en de hand waar hij vast zit maak je hem los( spelen met teuegls, selling nemen, halve ophoudingen)
normaal beginnen ze na een tijdje te kauwen op het bit en laten ze los
succes
hou ons op de hoogte!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 04:11

Jouw paard heeft een balans probleem en dat moet je oplossen met een deskundige instructeur. Je mag maar 2 0ns druk maximaal in je hand hebben. Eigenlijk jammer want ik kan me voorstellen dat rijden op deze manier ook voor jou niet echt plezierig is.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:08

Ik had dat probleem ook, totdat ik van instructie wisselde....... Zij lette toen ook veel meer op mijn houding, handen etc en leerde mij om los te laten op de momenten dat het nodig was. Nu heb ik een heerlijke ontspannen aanleuning Lachen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:07

cornelie schreef:
Ik had dat probleem ook, totdat ik van instructie wisselde....... Zij lette toen ook veel meer op mijn houding, handen etc en leerde mij om los te laten op de momenten dat het nodig was. Nu heb ik een heerlijke ontspannen aanleuning Lachen


Zoals ik hierboven ook al schreef: voor mij geldt hetzelfde. Ik heb ook 2 jaar lang gereden met het idee dat ik een 'heel lastig" paard had, wat maar niet los wilde laten. Puntje bij paaltje ligt het natuurlijk helemaal aan mezelf en mijn eigen houding.

Heb je de mogelijkheid om een keer andere instructie te proberen? Waar woon je?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:36

normaal mag het niet, maar je kan lichtjes proberen links rechts links rechts, dat heb ik laatst bij een manege paard moeten doen! hij hing ook op de teugels en mijn lesgever zij, of halve ophoudingen geven of lichtjes zagen, maar niet te veel want dit doet wel pijn als je het te fel doet

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:57

ik zou dat van dat zagen niet aanbevelen, wat voor jouw hard is is voor mij lichtjes
je kunt er zo veel mee verprutsen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:04

Laat hem gewoon eens los dan Lachen
Gewoon zo laten "vallen"
Sommige gaan dan een keer op hun snuffel, maar dan hebben ze meestal wel in de gaten dat ze dat niet meer moeten doen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:01

rij met lange teugel!!!!! Hij moet over de achterhand lopen en als hij dat doet gaat hij niet op je handen hangen, eerst 100% over de achtehand en dan pas aan de voorkant aan prutsen

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:30

van bit veranderen heeft geen zin als je paard bij je instructeur naar een poosje wel lekker loopt.
Ik zal een prive les van je instructeur nemen en dan kijke wat hij anders doet dan jij..
veel succes dr mee

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:15

Het ligt per paard aan of ze inderdaad licht zijn in de hand. Er kunnen meerdere factoren meespelen: flegmatiek, verkeerd gebruik van achterhand, fysiek probleem (pijn?), verkeerde instructie en ook een stukje onzekerheid van de ruiter.

Let er wel op dat er natuurlijk geen toverspreuken zijn die je paard in een uurtje van zwaar naar superlicht maken. Daar gaat gewoon een hoop tijd overheen. Dat betekend dus ook dat er consequent gereden moet worden en dat je (voorlopig) even geen wedstrijden rijdt om de basis er goed in te krijgen.

irisjan
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Puurs -België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:37

wat je hier zegt is eigenlijk dat je paard niet op zijn eigen benen loopt. Je paard heeft jouw hand nodig om in evenwicht te kunnen lopen. Dat moet je dus proberen te beletten door elke keer wanneer hij ongevraagd je hand als steun neemt, je hand weg te geven. Wanneer hij hangt, steek je je hand naar voor zodat hij zijn steun kwijt is. De eerste weken , dagen zal hij waarschijnlijk wel wat meer struikelen. (afhankelijk hoelang hij al met steun loopt, natuurlijk Knipoog ) het is een probleem dat niet op één twee drie opgelost is, maar zeker niet onoverkomelijk is. Gewoon altijd weigeren dat je handen steuntjes voor hem worden. Veel succes!

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:54

pharagirlke schreef:
normaal mag het niet, maar je kan lichtjes proberen links rechts links rechts, dat heb ik laatst bij een manege paard moeten doen! hij hing ook op de teugels en mijn lesgever zij, of halve ophoudingen geven of lichtjes zagen, maar niet te veel want dit doet wel pijn als je het te fel doet


Zal ik nou eens heel dwars zijn en hier tegen in gaan. Dat paard hangt niet omdat hij dat zo leuk vind, er is dus ook een goede oplossing voor en dat is NIET zagen. Stop zelf eens een stukje ijzer in je mond en beweeg eraan, dan voel je pas hoe gevoelig dat is.

Jumper: ik zou een andere instructrice zoeken, die jou wel verder kan helpen. Mensen die Z hebben gereden weten ook niet alles.