recht achterwaarts gaan ??? hoe???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

recht achterwaarts gaan ??? hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 20:21

hoe krijg ik mijn paard recht achterwaarts?????

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:24

Handen laag houden! Als je een ophouding maakt met je rechterhand je linkerbeen tegelijker tijd naar achter en als je een ophouding maakt met je linkerhand je rechterbeen tegelijker tijd naar achter! Zo heb ik het geleerd en het werkt prima!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:44

Inderdaad hand laag, maar probeer eens het hoofd wat licht tegen te stellen, dus weet je dat hij bij voorbaat naar links gaat, stel bij de inzet het hoofd wat naar links in, en bij rechts anders om, rustig blijven en niet gaan rukken en plukken. succes

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:21

gelijke druk op de teugels, gelijke beendruk en rechtzitten. Zo gaat het bij mij altijd goed. Als mijn paard niet recht achterwaarts gaat doe ik altijd een van deze dingen fout.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:25

ben het met de rest eens.
je kan ook 2 balken naast elkaar leggen ,en dan ertussen gaan staan en dan achterwaart dan gaat die vanzelf recht naar achteren ,of over de balk Knipoog

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:02

Ik zie dat je op dit forumeen hoop vragen stelt over het rijden.
Misschien kun je eens les nemen?
dat kan heel verhelderend zijn!
Succes!

tinkerpunto
Berichten: 60
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:23

Je kan met de hulpen die hier al gegeven zijn het ook proberen op de hoefslag op de lange zijde's. Probeer eerst 1 of 2 passen, wanneer hij/zij scheef gaat direct weer voorwaarts rijden.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:18

je meot je handen inderdaad laag houden.. en als hij achterwaarts gaat... allebei je benen eraan houden zodat hij niet naar 1 kant af kan wijken.. dus je benen er goed tegenaan drukken.. dan moet het lukken lijkt me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:42

Is je paard wel rechtgericht?
Want is hij dat niet kun je alles wel compenseren met met de ene hand zus en zo.
Maar een recht gereden paard, loopt automatisch recht naar achteren.
Dus ik zou mijn aandacht dus meer verleggen naar het rechtrichten (voorkom je veel ellende mee) dan naar het achterwaarts gaan.

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:56

Waar je ook goed om moet denken is dat je zelf recht en goed in evenwicht boven je paard blijft zitten.
Want als je zelf scheef gaat zitten wil het paard onder het evenwicht gaan lopen.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:49

runningkawa schreef:
Is je paard wel rechtgericht?
Want is hij dat niet kun je alles wel compenseren met met de ene hand zus en zo.
Maar een recht gereden paard, loopt automatisch recht naar achteren.
Dus ik zou mijn aandacht dus meer verleggen naar het rechtrichten (voorkom je veel ellende mee) dan naar het achterwaarts gaan.


Amen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:50

runningkawa schreef:
Is je paard wel rechtgericht?
Want is hij dat niet kun je alles wel compenseren met met de ene hand zus en zo.
Maar een recht gereden paard, loopt automatisch recht naar achteren.
Dus ik zou mijn aandacht dus meer verleggen naar het rechtrichten (voorkom je veel ellende mee) dan naar het achterwaarts gaan.


Is mee weer eens voor hoor Haha! Haha!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:52

gijsenkim"]
[quote="runningkawa schreef:
Is je paard wel rechtgericht?
Want is hij dat niet kun je alles wel compenseren met met de ene hand zus en zo.
Maar een recht gereden paard, loopt automatisch recht naar achteren.
Dus ik zou mijn aandacht dus meer verleggen naar het rechtrichten (voorkom je veel ellende mee) dan naar het achterwaarts gaan.


Is mee weer eens voor hoor Haha! Haha!
[/quote]

Dat is nou net wat ik ook wilde zeggen!! Haha!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:29

sharonaollie schreef:
ben het met de rest eens.
je kan ook 2 balken naast elkaar leggen ,en dan ertussen gaan staan en dan achterwaart dan gaat die vanzelf recht naar achteren ,of over de balk Knipoog

het is makkelijker die balken dan op de bakwand te zetten, dat zo hoger liggen, naar voren kan ie niet omdat daar de wand zit, en omdat de balken hoger liggen is het moeilijker scheef te gaan.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:04

Ook zeker niet aan de teugels gaan zitten sjorren, hoe losser, hoe beter. Als je dat wel doet, kun je je paard uit evenwicht brengen en dan gaat ie schuin achterwaarts.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:42

Mij is ooit verteld dat als je je paard tijdens het achterwaarts gaan wil corrigeren, je je hand van je hals moet halen aan de kant waar hij naar toe wijkt. Het lijkt onlogisch, maar het werkt wel. Dus niet opzij trekken (met meer druk) aan die teugel, maar gewoon opzij houden met dezelfde druk als daarvoor.
Verder ben ik het overigens eens met het rechtrichtverhaal. Daar ligt de basis (maar dat wist ik nog niet toen ik het bovenstaande als tip kreeg).

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:10

Zorg eerst dat het halthouden voldoende is om achterwaarts te gaan. Je moet dus inderdaad recht kunnen halthouden, waarvoor algemeen rechtrichten weer noodzakelijk is (zoals eerder vermeld). Vierkant is dan niet echt noodzakelijk, maar het gewicht moet wel over vier benen verdeeld zijn. Probeer om het paard recht te richten de voorhand voor achterhand te brengen voordat je gaat halthouden. Hierbij wil je op beide teugels gelijke druk (paard dus op twee teugels rijden) en ook beide kuiten liggen ongeveer gelijk aan het paard. Er moet voldoende impuls zijn voor de overgang. Zo wordt recht en correct halthouden ook al makkelijker. Vanuit dit correcte halthouden wordt goed achterwaarts rijden eerder bereikt. Wanneer paard toch nog scheef gaat: eventueel aan de zijde waar het paard de achterhand heen wil bewegen > hand min of meer van de hals brengen en met been waken.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:51

wat doen jullie dat allemaal moeilijk! ik ben er ook geen held in, dus als mijn pony (paard kan het nog niet zo goed) niet recht wil,een paar keer naast de bakrand zodat hij wel recht moet, na een paar keer in het midden, en voila! (maar inderdaad wel recht zitten en niet sjorren,weet dat beest ook niet wat je wilt)