flegmatiek paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 17:59

hallo allemaal.

Een kort maar krachtige vraag. Wat vinden jullie van flegmatieke paarden.? Wel of niet doen???

groetjes joyce

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:00

Als je ermee om kan gaan zou ik het doen

Zelf kan ik er niet goed mee omgaan.
Ik heb ze liever wat pittiger en voorwaartser.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 18:21

en in hoeverre zou dit te maken hebben met hengst zijn en evt ruin worden. Ze zeggen toch dat hensten vaak flegmatieker worden?

groetjes joyce

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:25

Daar heb ik geen idee van.
Ben zelf niet vaak in aanraking geweest met hengsten (kwa rijden dan).

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:26

Wat is flegmatiek als ik vragen mag?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:31

fleg·ma·tiek (bn.)
1 onverstoorbaar kalm

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:38

okee dank je wel Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:46

Feetje schreef:
fleg·ma·tiek (bn.)
1 onverstoorbaar kalm


Dat klinkt toch niet zo slecht?
Wat zijn de nadelen van dit dan? *heeft er wel van gehoort maar geen idee wat het inhoud, nooit mee te maken gehad blijkbaar Haha! *

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:50

Sily"]
[quote="Feetje schreef:
fleg·ma·tiek (bn.)
1 onverstoorbaar kalm


Dat klinkt toch niet zo slecht?
Wat zijn de nadelen van dit dan? *heeft er wel van gehoort maar geen idee wat het inhoud, nooit mee te maken gehad blijkbaar Haha! *
[/quote]

Sommige van deze paarden zijn "niet heet te krijgen".
En sommigen zijn gewoon een beetje lui Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:52

Owww dan zou ik Par afentoe wel ene beetje flegmatiek willen hebbben Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:50

EEn sportpaard is per definitie een bloedpaard vertelde Sjef ooit op een clinic. Een sportpaard moet van zichzelf looplust hebben. Dat maakt een felgmatiek paard dus niet geschikt voor de sport.
Maar voor een recreant, jachruiter of iemand met een lichamelijke beperking kan het het ideale paard zijn dat men zoekt.
Wel of niet doen hangt dus af van wat je er van verwacht.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:04

Sily"]
[quote="Feetje schreef:
fleg·ma·tiek (bn.)
1 onverstoorbaar kalm


Dat klinkt toch niet zo slecht?
Wat zijn de nadelen van dit dan? *heeft er wel van gehoort maar geen idee wat het inhoud, nooit mee te maken gehad blijkbaar Haha! *
[/quote]

Arti is flegmatiek van haar zelf...althans meestal Schijnheilig
De kunst is om der toch voorwaarts en actief te krijgen, lukt je dat, loopt ze heerlijk Lovers
Dat ze niet geschikt zijn voor de sport is wel een beetje onzin... misschien niet voor GP niveau, maarja dat kan zoiezo niet met een pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:24

Als ik het heb over 'de sport' dan denk ik altijd aan de ZZGP wedstrijden. Misschien is het zo duidelijker.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:54

Jippie schreef:
Als ik het heb over 'de sport' dan denk ik altijd aan de ZZGP wedstrijden. Misschien is het zo duidelijker.

Dat schreef ik al, dat kan dus nooit met een pony...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:05

ik heb een Noriker (Oostenrijks koudbloed) die bij z'n vorige baas weg moest omdat ie te flegmatiek was om marathons te lopen.

Dat klopt wel, behalve koel in de kop is ie niet vooruit te branden, als ie eenmaal loopt, dan loopt ie. *LOL*
Vergelijk het met een oude diesel Clown

Het wil in mijn geval overigens niet zeggen dat het een paard is waarop je je oma van 98 weg kan sturen....hij is enorm lomp en als ie ergens van schrikt, is het erg heftig!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:20

Een algeheel flegmatiek paard hoef ik niet, hoewel ik er wel gehad heb welke als flegmatiek versleten werden maar die gewoon even geen zin meer hadden. Een paar keer een rengalopje door de duinen doet dan wonderen.

Ik heb nu een paard wat van zichzelf een wat flegmatiek achterbeen heeft, maar welke zich er wel heel goed aan laat werken. Dan vind ik het ook nog niet zo'n probleem. Een perfect paard kan ik toch niet betalen Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:52

dan moet je een rijke vent trouwen sjuim

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:56

Je moet er tegen kunnen. Ik heb nu meer als 10 jaar een flegmatiek paard. Kon er in het begin goed mee omgaan. Maar nu heb ik een heethoofdige merrie die altijd wil lopen en die ik altijd bij me moet houden. Ik heb nu voor het eerst ervaren wat "voorwaartse drang" is. En nu kan ik ook niet meer zonder. En dat mis ik vaak bij mijn flegmatieke paard. Ik krijg het er bijna niet in gereden, die voorwaartse drang. Ik moet er erg mijn best voor doen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 11:18

Ik ken zelf een meisje dat ook een flegmatiek paard heeft en die rijdt er Z2 mee. Zij zelf zegt dat het ook een beetje ligt aan de mate waarop hij flegmatiek is.
Is dit ook in verschillende mates? of is een paard flegmatiek of niet??

En weten jullie verschil tussen hengst en ruin? qua flegmatiek dan he. Haha!

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik bezig ben met een paard te kopen. tis een 2.5 jarige hengst. Kan super bewegen Maar volgens zeggen een beetje flegmatiek.. Maar ongelooflijk braaf paard. Wat vinden jullie hier van????


groetjes joyce

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:32

als hij goed kan bewegen. Kijk, je kunt in je rijden een paard actief maken he. Hengsten en ruinen zijn vaak flegmatiek hoor, is niets uitzonderlijks.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:37

Kans dat het overgaat als je hem laat castreren is groot,
de mijne zat als hengst op het randje van trapzak *LOL* Maar is nu eerder het tegenovergestelde, ook zijn achterbeengebruik is stukken beter nu zijn ballen niet meer in de weg zitten.
Garantie heb je echter nooit...

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:54

Mijn pony is in principe heel flegmatiek (liever lui dan moe) maar er kan ineens een knopje omgaan en dan wordt ze superdesuperheet. Ik heb dus twee paarden voor de prijs van een.

Persoonlijk vind ik een heet paard makkelijker te rijden dan een hele flegmatieke. Als het je ligt zou ik zeggen doen. Maar je hebt flegmatiek en flegmatiek. Als hij een beetje lui is kan je daar met rijden heel veel aan verbeteren, maar met een rasslaapkop zal je van hele goede huize moeten komen!

Succes met je keus!

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:59

Sjuimpje schreef:
Kans dat het overgaat als je hem laat castreren is groot,
de mijne zat als hengst op het randje van trapzak *LOL* Maar is nu eerder het tegenovergestelde, ook zijn achterbeengebruik is stukken beter nu zijn ballen niet meer in de weg zitten.
Garantie heb je echter nooit...


Nee, en niet alle hengsten zijn flegmatiek. Ze zijn wel lui van nature (ach wat, het zijn mannen he? Knipoog ) maar die van mij heeft inmiddels een zeer goed en actief achterbeen. Het ligt er maar net aan wat voor paard je hebt.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:06

Ik ken een paard dat de afgelopen twee en een half jaar uiterst flegmatiek is geweest. Ondanks de onverstandige kilo's sportbrok die hij kreeg (en waardoor hij tweemaal maandagziekte kreeg) werd hij steeds slomer en minder voorwaarts. Sinds een half jaar is hij onder behandeling bij de DA die ernstige bloedarmoede constateerde. Wat hij gedaan heeft, weet ik niet, maar het is een heel ander paard geworden. Vrolijk, levendig en voorwaarts, haast te druk. Het kan dus ook nog medisch zijn.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:08

Ik ken wel wat "flegmatieke" paarden die het toch goed doen in de sport. En dan bedoel ik vanaf Z niveau tot hoger. De truc is om heel consequent te zijn: niet lopen of niet reageren = schop of tik. Als ze dit eenmaal doorhebben, kun je gewoon lekker rijden hoor ! Dandy was eerst ook heel erg flegmatiek. Toen heb ik hem 1 les lang écht streng aangepakt, en nu is het over. Hij weet dat als hij niet gelijk naar mij luistert, hij een flinke schop of tik krijgt. Dit hoef ik overigens nog maar zelden te doen. Maar zodra er een ander op rijdt, verandert hij weer in een aartsluie knol. Knipoog
Ik kan me wel voorstellen dat als een paard zó flegmatiek is dat hij ook niet opschrikt van een tik of schop, dat je er dan weinig mee kan in de sport ...