dubbele longe voor de beginner;-)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 00:08

Wie helpt mij. Binnenkort komt Homero als het goed is, en wil dan ook gaan longeren met dubbele longe, ook voor zijn afwisseling. Maar ik weet niet hoe dat allemaal moet....Wie wil mij dat in een duidelijk stappenplan uitleggen? Natuurlijk ga ik niet alleen aan de gang. Is het trouwens heel veel verschil in inspanning dat een paard moet leveren aan de gewone longe en dubbele longe?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 01:23

2 longes, halster hoofdsel,.

( het is moeilijker dan het lijkt)

je maakt een longe vast aan de rechterkant, de andere aan de linkerkant.

de buitenlonge gaat langs het lichaam op ongeveer het midden van het lijf, en dan achter zijn kont, in een V-vorm naar de andere longe toe die jij dus ook in je hand hebt.

je moet dus met de binne longe beetje stelling vragen, en op je buitenlonge het paard "opsluiten"

kijk der wel vooruit dat de longes niet op de grond gaan hangen anders kan het echt mis gaan.

suc6 groetjes Lara

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 13:45

Koop: "Longeren met Lammert Haanstra" of "Werken aan de lange lijnen" . Kun je heel veel uit leren alvorens te beginnen Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 13:48

Ik zou dan nog een longeersingel omdoen met van die ringen en de lijnen daardoorheen doen. Dus ook de binnenlogeerlijn door zo'n ring. Maar er zijn natuurlijk meerdere manieren om te longeren met 2 lijnen.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:23

Onderschat de inwerking van de lange lijnen niet!
Die inwerking is heel veel sterker dan de gewone teugelvoering. met name aan de buitenste lange lijn heb je heel veel invloed, wees dus heel voorzichtig met de mond van je paard. Begin eerst maar met de lijnen bevestigen aan een halster, dan kan jij wennen, kan je paard wennen (en wegrennen van die lijn achter zijn billen langs!) zonder dat je hem te sterk in de mond zit....

Weet wat je doet hoor! Onderschat het niet, een verkeerde aanpak kan heel vervelend uitpakken. Probeer er hulp bij te krijgen van iemand die er ervaring mee heeft. Succes!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:26

Wij doen gewoonlijk de buitenste longe door de stijgbeugel langs die kant en dan naar het bit.
De binnenste longe gaat rechtstreeks van het bit naar de longeerder. Net alsof er geen 2de longe aanzit.
Doe de binnenste longe NIET doorheen de binnenstijgbeugel. Dat wordt zeer veel gedaan, maar is ontzettend moeilijk en vooral nergens voor nodig. Bovendien krijg je dan makkelijk verkeerde stelling zonder buiging, zeker als je paard ervandor wil gaan.

Let wel op, de eerste keer kan je paard heftig reageren tegen de buitenste longe. Zorg er dan ook voor dat je die in het begin helemaal los laat tot het paard die longe aanvaard. Pas dan kan je beginnen met de buitenste longe aan te sluiten.

Als je geen ervaring hebt, laat je dan best bijstaan door iemand die hier al wat handiger in is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:29

Tim: ik kan me herinneren dat jij ooit een topic plaatste over de pessoateugel, dat deze op sommige punten juist heel slecht zou zijn. Vind je dat niet van dubbele longe dan? Het principe is nl hetzelfde... toch?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 16:31

hmm ik ken helaas niemand die er meer vanaf weet als ik op dit moment.....denk dus dat ik dat maar niet ga doen, vooral omdat hij soms nogal heftig kan reageren Haha! Dank voor de reacties!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:43

Citaat:
Op 2001-11-29 15:29, schreef Laura:
Tim: ik kan me herinneren dat jij ooit een topic plaatste over de pessoateugel, dat deze op sommige punten juist heel slecht zou zijn. Vind je dat niet van dubbele longe dan? Het principe is nl hetzelfde... toch?


Verward Het princiepe is volledig anders. Enige gelijkenis is dat er ook iets achter de achterhand gaat bij de pessoa teugel.

Met dubbele longe kan je het paard makkelijk recht richten en daarop laten nageven. Enkel door zacht te sturen. Zonder het paard te dwingen in gelijk welke houding. Het paard zoekt zelf evenwicht.

Pessoateugel is gebaseerd op het nageven door druk op de mond, zonder dat de voorwaarden voor in de hand zijn vervuld worden. Een niet rechtgericht paard geeft na op de pessoa teugel, maar zal daarop zeker niet ontspannen (misschien wel moe worden)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:33

ik geloof dat je dit idd ook bij het topic over pessoateugel zei. Maar nu moet je me toch eens uitleggen hoe je een paard recht kan richten als ie op een cirkel loopt Haha!
Of bedoel jij dat je als het ware achter je paard aanloopt, als in 'voor de kar'principe?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:06

Tim, zoals jij het beschrijft kan je het paard alleen maar op de volte laten lopen. Misschien is dat ook wel de bedoeling, maar mijn paard is aan de lange lijnen getraind, en dan wil je ook van hand veranderen, wijken etc. en moeten beide teugels dus hetzelfde zitten, dus allebei door de ringen/stijgebeugels, of allebei rechtstreeks aan het bit.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 00:54

Met rechrichten bedoel ik helemaal niet rechtuit gaan. Maar het vinden van vertikaal evenwicht. Dat wil zeggen dat het paard niet meer naar binnen mag vallen dan wat de snelheid en de wending toelaat. Is dit evenwicht verstoord dan is het paard niet rechtgericht, ontwikkelt het één zijde sterker, kan het maar in één richting buigen en is er geen sprake van nageefelijkheid en verzameling. Over rechtrichten kan ik zo mogelijk wel nog een hele avond vertellen, maar dat is hier niet de bedoeling.
We zijn bezig een artikel aan het schrijven waarin rechrichten vrij uitgebreid aan bod komt. Als het op de website komt plaats ik hier wel een berichtje.

En Jura, inderdaad spreek ik enkel over longeren. Zijgangen komen er maar aan bij een verzameld paard. En voor verzameling heb ik nageefelijkheid nodig. En die krijg ik dan weer door drang naar voren en rechtrichten. Zijn die voorwaarden vervuld, dan kan je verder gaan. Dubbele longe gebruiken wij vooral om te werken met "probleempaarden". In dat geval is de dubbele longe een prachtig hulpmiddel om nageefelijkheid te bereiken op een ongedwongen manier.

Meg
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 14:08

Hoi!

Gebruik nooit twee longeerlijnen als je gaat longeren met dubbele longe. Je hebt dan namelijk te veel lussen in je handen om nog soepel en snel de lijnen te stellen. Koop bij Divoza een dubbele longe (of een andere zaak, maar de dubbele longe van Divoza is erg goed), het boekje 'Longeren met Lammert Haanstra' en in principe zou je dan aan de slag kunnen gaan. Alleen: je paard moet goed aan de longeerhulpen staan en moet goed doorgelongeerd zijn om de stap naar de dubbele longe te maken. Je moet zelf ook erg handig zijn met longeren om goed te kunnen werken met de dubbele longe. Eerst een paar keer oefenen met een paard dat al bekend is met die manier van trainen is geen overbodige luxe!

Meg