mijn paard loopt niet meer aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

mijn paard loopt niet meer aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 20:36

hoi.het gaat dus over mijn zevenjarige merrie FYFEL.eerst liep ze fijn en ontspannen aan de teugel.maar de laatste tijd bij het rijden ,als ik dan vraag om ' naar onder te gaan 'ik weet niet hoedat ik het moet zeggen dan doet ze dit niet,of wilt ze niet.en is ditte normaal=>ik reed eerst mijn paard met een straf bit,anders was ie gewoon niet te houden op wedstrijd Schijnheilig .nu rijd ik met een pelham of zo iets Verward .met een tussenstukke,dus een teugel aan iedere kant.in het begin liep ze dus heel fijn maar kan het zijn,hoe zachter het bit,hoe beter je ze kan onderin rijden?
groetjes elke Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:44

Ten eerste: [RT] FAQ: aan de teugel, hulpteugel, sporen en springen Daar staat vrijwel alles in over aan de teugel rijden.

Ten tweede: Het is niet het bit dat een paard aan de teugel laat lopen. Alleen een ruiter die het paard goed van voor naar achter rijd doet het op de juiste wijze. Meer info: Zie het eerste punt.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:11

Geen wonder dat je paard niet meer aan de teugel wil lopen met een straffer bit, zou ik ook niet doen Lachen Het is een totaal onstpanningsproces en als je paard in de krul moet getrokken worden met een straffer bit ben je verkeerd bezig, dan moet je binnenkort aan de slof vrees ik... zie de links zou ik zeggen!....

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:04

Ik zou ook eens de paardentandarts laten komen. Misschien heeft hij wat aan zijn kiezen.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:12

Astragirl schreef:
Geen wonder dat je paard niet meer aan de teugel wil lopen met een straffer bit, zou ik ook niet doen Lachen Het is een totaal onstpanningsproces en als je paard in de krul moet getrokken worden met een straffer bit ben je verkeerd bezig, dan moet je binnenkort aan de slof vrees ik... zie de links zou ik zeggen!....


Als ik haar stukje lees, heeft ze nu juist een minder straf bit, of ben ik nou gek?

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:48

Zo te horen heb je toch met het rijden iets fout gegaan. Bijvoorbeeld altijd als ze nagaf teveel druk gehouden. Dat is heel slecht, dan beloon je je paard niet voor het goede. Daardoor kan het zijn dat ze nu niet meer wil nageven, waardoor jij nu nóg meer druk op die teugels zet.
Wat ik je kan aanraden is om in het begin je pony lekker losjes te houden en eventjes wakker maken, dan ga je beginnen. Rustig vragen, houd druk op de buitenteugel, drijf veel met je benen, zit diep en maak kneepjes met je binnenteugel. Zorg dat je meer druk op de buiten dan de binnen teugel heb. Je pony moet erachter komen dat het fíjn is om na te geven, dan zal hij dat juist heel graag doen, nageven. Bij mijn pony heb ik het ook zo aangepakt, en als ik de teugels op maat neem gaat ze al nageven. Dus heel losjes en soepel zijn, en vrágen, niet dwingen. Veel succes ermee! Ik weet zeker dat het gaat lukken! Het ligt nóóit aan het paard.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:15

Weet je zeker dat ze lichamelijk niets mankeerd omdat ze het vroeger wel deed????

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:19

Dat zou ook kunnen, heeft ze niets opgelopen in de tijd dat ze bij jou was? Ik ken ook mensen met een hele goeie pony die super loopt, maar nu ook niet meer nageeft, dan ligt het wel aan de ruiter. Maar het kan zeker iets lichamelijks zijn. Laat een dierenarts langskomen (moet zowieso om de zoveel tijd). Maar beloon je pony vooral als ze ook maar 1 mm naar beneden komt! Dan krijgt ze het gevoel dat ze het goed doet en zal ze meer voor je willen doen. Veel succes verder!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:22

Ik zou eerst maar eens wat les gaan nemen............ als jij denkt dat je paard nageeflijk wordt van een scherper bit......... dan zit er iets heel verkeerd..........

Sylvia_Amin

Berichten: 65
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:46

nou volgens mij ligt dat gewoon aan hoe je zelf rijdt en niet aan het bit dat je gebruikt hoor Scheve mond

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:43

Idd. Een gewoon bitje kan in de handen van een onkundige ruiter nog scherper zijn dan een visdraadje in kundige handen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:46

Een Pelham kan ik nog geen zacht bit noemen hoor! Wat is er mis met een gewone bustrens?

Als jij je paard niet kunt houden op een trens, wat doe je dan op wedstrijden? Een scherper bit is NIET het antwoord! Ik proef hier een dominantieprobleem. Je paard luistert niet.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:27

de manier van rijden is inderdaad het foute punt hier, en zoals al gezegd, een scherper bit lost dan niets op !