Hoe een jong paard goed aan de teugel leren lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Hoe een jong paard goed aan de teugel leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 15:30

Mijn paard is 4 jaar en ongeveer 4 maanden onder het zadel, hij doet het allemaal best netjes maar voelt in draf toch nog erg gespannen.
In stap loopt hij erg makkelijk aan de teugel gewoon handen stil houden en aan het been houden, zal in stap niet omhoog komen.
Maar in draf gaat het niet zo als het moet, als ik rustig draaf dan gaat het maar ik voel beduidend veel meer druk op mijn teugels.
Als ik in een normaal tot vlot tempo aandraaf dan gooit hij zijn nek eruit en loopt vanachter helemaal nergens meer.
Kan iemand me zeggen hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt.


mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 15:42

McLoessie,

Nou wat jij daar zegt ben ik het ook helemaal mee eens, maar snap niet waarom hij in stap zo makkelijk is.
In draf is hij heel erg voorwaarts maar door van voren telkens een ophoudinkje te maken lijkt hij er alleen maar tegenin te gaan.
Hij wordt dan narrig denk zelf dus dat hij het gewoon nog niet helemaal snapt.

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 15:48

Griebels,

Ja les heb ik 2 x in de week, 1 x op onze rijvereniging en 1 x thuis prive, maar ik vind dat ik er een ander kijk op naar houd als mijn instructrise.
Zij vind dat ik konstant op 1 ding moet oefenen, terwijl ik van mening ben dat je met een jong paard veel moet afwisselen.
Als iets niet zo lekker gaat kun je wel de hele tijd gaan strijden om het wel voor elkaar te krijgen, maar ik vind doe effe wat anders en pak het na 5 minuten er gewoon weer effe op.
Maar mischien zie ik het wel verkeerd?

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 16:03

Desiree,
Ja ik ga twee keer in de week met hem naar buiten en probeer dan ook wat te gallopperen.
En in de les galloppeer ik ook gewoon, alleen rechtsom springt hij kontstant verkeerd aan.


mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 16:10

Griebels,

Dat doe ik ook niet maar mijn instructrise wel.
Hij weet heel goed waar de uitgang zit en probeert daar ook te komen als je effe niet oplet.
Dus op de rechter volte wil hij wel eens drammen dat hij naar de uitgang wil.
Ik vind het niet zo erg als de volte dan niet zo heel mooi rond is als hij maar doorloopt.
Maar dan wil degene die mij les geeft er op en gaat dan wel een kwartier met hem de strijd aan om die volte netjes te lopen, daar wordt het bij hem alleen maar erger van.
Ik ga dan effe de hoefslag volgen en wat overgangen maken, probeer het er tussendoor weer.
Dat lijkt mij beter voor zo'n jong paard

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 16:18

mojo schreef:
Griebels,

Dat doe ik ook niet maar mijn instructrise wel.
Hij weet heel goed waar de uitgang zit en probeert daar ook te komen als je effe niet oplet.
Dus op de rechter volte wil hij wel eens drammen dat hij naar de uitgang wil.
Ik vind het niet zo erg als de volte dan niet zo heel mooi rond is als hij maar doorloopt.
Maar dan wil degene die mij les geeft er op en gaat dan wel een kwartier met hem de strijd aan om die volte netjes te lopen, daar wordt het bij hem alleen maar erger van.
Ik ga dan effe de hoefslag volgen en wat overgangen maken, probeer het er tussendoor weer.
Dat lijkt mij beter voor zo'n jong paard


Dit is maar een voorbeeld waarom ik het net altijd eens ben met mijn intructrise.

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 16:41

[quote="horselover23"]Waarom blijf je bij een instructrice als je het niet eens bent met haar manier van aanpakken?

Omdat ze wel goed les kan geven, toen ik met andere paarden bij haar lesde was het prima.
Mischien moet ik iets aan mijn manier van rijden doen als het om een jong paard gaat.
Ik stel deze vraag om duidelijkheid te krijgen of ik iets aan mijn manier van jonge paarden rijden moet veranderen, of dat gewoon iedereen een andere mening erover heeft.

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 20:17

Oke iedereen bedankt voor julie mening, meer meningen zijn ook nog welkom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers