Mijn paard gaat ervandoor als ik buiten ga rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Larome

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Meerhout, BE

Mijn paard gaat ervandoor als ik buiten ga rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 00:51

Hallo allemaal!

Ik heb een heel lief paard die nergens van schrikt als ik buiten in de bossen ga rijden en is altijd superbraaf geweest buiten. Voordat je in het bos bent moet je altijd een stuk over de weg waar auto's erg hard rijden.

Nou heeft mijn paardje een nieuw spelletje bedacht, namenlijk keihard naar huis rennen. Ik kan haar dan niet meer houden. Ik heb geprobeerd het op te lossen met een passoabit. Dat is voor even goedgegaan, maar nu werkt dat ook niet meer.

Nou weet ik niet wat ik moet doen. Ik moet het op zien te lossen want ik wil graag buiten blijven rijden.

Ze gaat er alleen vandoor als we op de weg zijn.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

Groetjes Maaike

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:38

Je zult het toch dressuurmatig moeten oplossen, het is gewoon ongehoorzaamheid. Zo gauw je merkt dat hij weer een klein beetje versneld moet je streng zijn en hem gelijk terug laten komen in tempo. Paarden zijn daar vaak heel slim in en als ruiter heb je het vaak pas door als ie al een flink stuk harder gaat. Goed opletten op je tempo dus. De eerste tijd zou ik niet alleen gaan buitenrijden maar met een braaf paard erbij. Daar kun je dan gelijk je tempo mee in de gaten houden. In de bak veel overgangen rijden en laten terugkomen op een zo klein mogelijke hulp. En meetellen om zelf een betere controle over het tempo te krijgen zodat jij uitmaakt op hoeveel bpm er gedanst wordt ipv je paard.

Larome

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Meerhout, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 12:16

Met dressuurrijden is hij superbraaf en luistert uitstekend naar mijn hulpen.
Met buitenrijden draait hij om en op het moment dat hij omspringt is hij weg. Ik weet dat het ongehoorzaamheid is, maar ik moet wel een oplossing hiervoor zien te vinden. Het heeft ook niet ermee te maken dat hij bang is of geen vertrouwen in mij heeft, maar het is voor haar gewoon een spelletje.

Bedankt voor je reactie

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:48

Je moet dus het omdraaien voorkomen.

Alert blijven zodat je het vantevoren aan voelt komen , goed aan het been houden en goed voorwaarts houden zodat hij de kans niet krijgt om om te draaien.

Het gaat er niet om om hem tegen te houden als hij op weg naar huis is , je moet "gewoon" voorkomen dat hij omdraait.

Door goed voorwaats te rijden en aan het werk te zetten , alert te blijven.
En als je NET te laat bent en hij TOCH omdraait , DIRECT reageren en hem nog verder door laten draaien zodat hij toch weer de goede kant op staat.

Zolang hij nog niet gaat rennen heb je nog alle kans om het terug rennen te voorkomen. Dat is dus VOOR de draai , maar ook TIJDENS de draai rent hij nog niet en heb je nog de kans om hem desnoods met een paar rukken en schoppen helemaal rond te laten draaien zodat hij weer de goede kant opstaat. Of in ieder geval zijn nek zo scheef naar je toe te trekken dat hij geen kant op kan.

Dat kun je imo op dat moment het beste doen.

Mooier is natuurlijk als je dit gedrag kunt voorkomen , door bvb. het rijden leuker te maken zodat hij daarvoor kiest en niet voor het omdraaien en terug rennen Lachen

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:25

Ik had er ook zo één die het af en toe leuk vond om vliegensvlug 180 graden te draaien en dan weg te racen. Dat gaat in het begin zo snel dat je het pas merkt als ze al weg is (bij die van mij dan), maar na een tijdje voel je het aankomen (dan voel je gewoon die spieren net even spannen) en op dat moment - als ze wil gaan draaien - moet je d'r in d'r draai gelijk de andere kant op trekken. Desnoods laat je d'r een (paar) rondje(s) ronddraaien, als jij de controle maar weer hebt.

Je moet het gewoon niet toelaten en zo snel mogelijk reageren, het is gewoon ondeugend wat ze doet, ze maakt er gebruik van dat jij (nog) niet kan ingrijpen.

Succes ermee!

Larome

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Meerhout, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 17:01

Het is inderdaad zo dat ze al weg is voordat ik in kan grijpen. Maar omdat ik het niet aanvoel gaat ze er wel vandoor. Ik heb tot nu toe nog altijd gewonnen om haar toch uiteindelijk weer om te kunnen draaien en de rit afmaak. Maar dan is het haar toch alweer even gelukt. Daardoor brengt ze mij, zichzelf en andere weggebruikers wel in gevaar. Is er geen hulpmiddel die goed zal zijn om te gebruiken om te voorkomen dat ze wegrent.
Het buitenrijden vindt ze erg leuk maar het is gewoon een streek van haar.
P.S Ik heb geen schrik buiten en ze doet het ook niet altijd.
Bedankt voor je reactie!!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:10

ik had dr inderdaad gewoon omgetrokken... ze heeft maar te luisteren..
ook al is ze al een klein stukje snel, na de draai.. alleen let op dat je niet te snel gaat want tja.. er is ook nog zoiets geks al zwaartekracht.. Haha!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:59

Ik had er in het begin inderdaad ook moeite mee, dan hing ik er opeens weer half naast (reed namelijk altijd zonder zadel) en ondertussen stormde m'n paardje bokkend en al de andere kant op, haha.
Maarre, ja ik ging op een gegeven moment aanvoelen wanneer ze weer iets wilde uithalen. Ik weet niet wat je er anders aan kan doen voordat ze zich heeft omgedraaid. Als ze nog niks doet, kan je natuurlijk nog niks doen en als ze in d'r hoofd krijgt dat het wel leuk zou zijn om weer gek te gaan doen, is het al weer bijna te laat. Ik zou gewoon de hele tijd alert blijven (maar wel lekker ontspannen blijven rijden natuurlijk) en op elk dingetje dat ze probeert d'r hoofd in de goede richting houden en naar voren drijven.
Anders weet ik het ook niet, succes en veel rijplezier!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:26

Mijn oplossing hier bij paarden die er vandoor gaan tijdens buitenritten.
- Bij de paarden die het kennen gooi ik wel eens de slof om (stalgenootjes gebruiken ook wel thiedeman, oke geen voorstander van hulpteugels, maar zet ik me er even over heen, dan gaat mijn veiligheid even voor en vaak kan ik dan ook stukje beter aan de gehoorzaamheid werken, ben namelijk begonnen met slof te rijden, had 'm echt nodig....nu na er mee te werken, eigenlijk nooit meer...). Deze gebruik ik dan eigenlijk niet, maar zodra ze het op een lopen zetten en ik ze met geen mogelijkheid terug krijg dan pak ik 'm er wel bij.
- Andere oplossing, bij paarden waar ik beter op ingespeeld ben, voel ik het wel aankomen en deze zet ik op die momenten dus ook even flink aan het werk. Op dat moment moeten ze dus niet druk zijn met hun eigen race-idee maar met mij.

Loopt ze verder trouwens door je been heen? Ik heb altijd bij zo goed als elke pas die m'n paard zet mijn been erbij zodat mochten ze uitwijken dan kan ik ze meteen begrenzen.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:15

ik heb ook wel eens gehad dat een pony steeds omdraait. wat bij mij hielp: ging mijn vader een tijdje ernaast fietsen en de pony vast houden hij kon toen geen kant op en na 3 keer ofzo kon ik weer los want toen deed hij het niet meer...

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:06

mij verzorgpony heeft dat ook maar als er een andere pony/paard mee is er niks aan de hand maybe moet je dat ff proberen suc6 er mee

Larome

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Meerhout, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 13:06

Als ik aan het rijden ben is ze voor het been en reageert ze alert op mijn hulpen. Ze loopt niet door mijn been heen.
Maar op zo'n moment dat ze er vandoor wil gaan en omdraait, spant ze haar spieren zo aan dat ik niks te zeggen heb. Dan is het een hoop spier. Ik heb een keer met twee handen bijna bij mijn bit gezeten aan één teugel en haar om proberen te trekken en toch gaat ze vrolijk verder.
Het is makkelijk gezegd dat ik meteen in moet grijpen en haar niet om mag laten draaien. Een meisje die mee buiten ging rijden zei ook; ïk zie jou trekken en werken en vanalles proberen, maar Larome gaat gewoon rechtdoor.

Ik ben inderdaad ook voor zo min mogelijk hulpteugels, maar ik heb ook gedacht aan een slof. Die kan ik ook los laten hangen, maar mijn veiligheid gaat inderdaad voor.

Bedankt voor je reactie!!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:28

Nadat ik de rest van je reacties ook gelezen heb zou ik ook tot de conclusie komen dat een slof eraan knopen weleens een goeie oplossing kan zijn zodat je direct kunt ingrijpen als meneer het weer flikt. Na een aantal keren zou ik hem overigens wel weer in de kast hangen waar ie hoort...

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:54

probeer in eerste instantie een bitring tot op je knie trekken.
wel die bitring waar de auto's niet rijden.
geef hem gelijk tijdig een een paar flinke schoppen met je buitenbeen tegen zijn schouder.
als je paard daar niet op reageerd, dan laat je de bitring in een keer los.
het paard moet zich nu enorm vlug herstellen om niet te vallen.
vaak kun je op dat moment het paard tot stilstand brengen.
is het gelukt dan omkeren en rustig verder rijden alsof er niks gebeurt is.
je hebt grote kans dat ie niet wil omkeren.
zet m dan in zijn achteruit richting huis (of waar hij ook naar toe wilde).
ja het klinkt gemeen maar dit is dan ook een gevaarlijk kunstje wat ie met jouw flikt.
wees cordaat in je optreden en je kunt m beter 1 keer goed op zn laser geven dan steeds een beetje, want daar heeft hij zoals ik het lees lak aan.

misschien heb je hier ook nog iets aan

http://paardnatuurlijk.xs4all.nl/index_js.htm?http://paardnatuurlijk.xs4all.nl/weetjes/onerein.htm

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:01

Ik heb die keuren ook welleeens gehad, Dus ik doe een slof er om heen. Maar gebruik hem niet, tenzij het dus nodig is.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:12

een slof is gewoon te gevaarlijk.
Andere oplossing:ONE REIN STOP
WWW.PAARDENATUURLIJK.NL ( bij weetjes als het goed is)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:13


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:12

pony25 : sorry had ik dit niet al geschreven?
Laatst bijgewerkt door texela op 17-02-04 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:19

Lijkt er niet eens op.
Dit is een reflex en is dus geen kracht voor nodig (beter lezen!!) en het kan dus ook met een halster.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:33


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:39

ik gaf wel reactie op jou dus lees eerst eens wat er achter die link staat en kijk dan nog eens naar wat jij met het woord "schoppen" enz bedoeld en zeg dan of het wel of niet hetzelfde is. (niet banketstaaf bedoeld maar eerst lezen en dan bleren svp Schijnheilig )

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:10

als mijn paard een loopje met me zou nemen op de manier zoals larome hierboven schrijft dan zou mijn manier zijn zoals ik hierboven al aangaf.
omdat het paard levensgevaarlijk in de weer is!

dat bericht bij paardnatuurlijk.nl staat de oplossing, maar daar heb je veel gedult en tijd voor nodig om je paard die one rein stop te leren!

het lijkt me dat larome in de tussentijd toch nog wel eens wil buitenrijden?
dus ik geef een noodoplossing (en natuurlijk is die niet leuk voor het paard)
daarom gaf ik daarbij, via die link, de de beste oplossing.

ik beweer niet dat de one rein stop en mijn noodoplossing overeenkomen of iets dergelijks.

ik zei goed lezen omdat jij 2 x een link doorgeeft die ik al had opgeschreven!
en natuurlijk heb ik die link eerst doorgelezen!
mijn paarden kennen de one rein stop al, dus weet hoe het werkt en waar ik over praat.

goed lezen en dan pas bleren!!!!!!!!!!!!!!!???????????
volgens mij snapte we mekaar effe niet Scheve mond
Laatst bijgewerkt door texela op 17-02-04 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:13

Doei, doei

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:56

mmh heb die tekst van one rein stop eens doorgelezen en moet zeggen: Hier heb ik geen moeilijke methodes voor nodig. Dit doe ik zo ook al! Er wordt puur vanuit gegaan dat je met een 'normale' stop 2 teugels gebruikt......not me!! Dat is voor mij geen normale stop....dat is een kinder-stop!
En oke ik gebruik dus geen halster...waarom niet?? Ehh meet mijn paard...daar kun je aan trekken wat je wil, maar als ze echt wil!? Dan heb je met een halster en touw veel minder te vertellen als met hoofdstel...ondanks het zogezegde 'fabeltje'...zal dan wel weer aan het ras liggen Frusty

Citaat:
probeer in eerste instantie een bitring tot op je knie trekken.

Bedoel je dat je helemaal voorover moet gaan hangen om het bit te pakken te krijgen en die dan weer naar je toe trekken!???....pittig!

Citaat:
zet m dan in zijn achteruit richting huis (of waar hij ook naar toe wilde).

Een paard wat echt gek is vertikt dit...die gaat rechtop staan...nog gevaarlijk dus!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:42

Dit probleem had een vriendin van mij ook altijd
Haar oplossing : niet heen en dezelfde weg weer terug maar gewoon een rondje rijden zodat je paard niet weet dat hij naar huis gaat.....
Bij haar heeft het goed geholpen en na een tijdje deed hij gewoon heel braaf.....
veel succes