Hoe hoger hoe meer poeha. Waarom is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Hoe hoger hoe meer poeha. Waarom is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 00:16

Waarom is het nu zo dat je bij dressuur steeds meer moet gebruiken?
Ik bedoel waarom moet je bij de dressuur, als je verder komt dan b en l, op een gegeven moment sporen en stang en trens gaan gebruiken.
Ik snap dit niet.
Je zou eigenlijk moeten denken dat, hoe beter de combinatie ruiter / paard is hoe hoe minder je nodig hebt.
Eigenlijk zou het moeten zijn dat je je paard kan rijden zonder hoofdstel en zonder zadel.
Oke een beginneling kan hakken plukken en dergelijke.
en dan is het ook niet handig en verantwoord om bijv. sporen te dragen.
maar juist als je zo goed kan rijden dan heb je dit allemaal toch niet meer nodig zou je denken.
(Deze gedachte komt in me op telkens als ik weer eens hoor dat een combinatie super gaat met dressuur, maar die zelfde combinatie kan bijvoorbeeld geen stap langs de weg lopen om een gewoon buitenritje te maken.
ik denk dan hoe kan dat nou?)
ben bang Nagelbijten / Gniffelen dat ik nu een heleboel over me heen krijg maar denk een over dit gegeven na en geef dan pas je mening.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:23

T enige wat k kan zeggen is dat k er precies t zelfde over denk als jij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:34

Probeer jij maar eens met een onrustige hand met stang en trens te rijden, of een uitgestrekte draf over 60 meter netjes uit te zitten (doorzitten!) zonder dat je onafhankelijke zit in het geding komt en je met je sporen gaat prikken.

Dan weet je waarom Haha!

't Is de absolute verfijning van het rijden; de minimale hulpen, de finetuning tussen paard en ruiter....
EN ik ben van mening dat een wat hoger rijdende ruiter in principe ook met een touwtje om de nek zou moeten kunnen rijden. Zo'n paard is immers goed op zit gereden en wordt netjes met de buitenteugel gestuurd. Mag in principe geen probleem opleveren.

Overigens vind ik er meer voor te zeggen om juist beginners zo weinig mogelijk te geven. Eerst onafhankelijk leren zitten, leren sturen vanaf een halster etc.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:02

Ik heb er opzich geen problemen mee dat paarden met sporen en stang en trens gereden worden. Wat ik wel raar vind is dat het op wedstrijden verplicht is.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:06

Trouwens, een stang en trens is helemaal niet verplicht. Pas in het zz licht...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:16

sporen zijn er om je hulp te verfijnen en niet te verscherpen zoals veel mensen ze gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:25

Dat weten we dus je hoeft niet zo te schreeuwen Haha!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:32

word gewoon erg boos Stoom uit je oren op mensen die dat niet begrijpen ik mocht pas met sporen rijden toen ik wist waarvoor ze waren (daarom de uitdrukking "je sporen verdienen").
Nu kan iedere idioot met sporen rijden en dat vindt iedereen normaal (als je dan vraagt waarom de sporen gebruikt worden dan zeggen ze dat hun paard anders niet reageerd. Boos!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:35

texela:
ik vraag het me ook telkens af, ik heb er op de manege ooit een hele discussie over gehad, omdat ik het ook niet snapte (waarom met stang en trens rijden als het niet nodig is, waarom met sporen rijden als het niet nodig is) het enige antwoord dat ik er een beetje op kreeg was toen:
om je paard met zijn hoofd naar beneden te rijden daarvoor ijn de stang en trens, de sporen zijn er voor alle nieuwe en moeilijke oefeningen.
toen dacht ik en zei dat ook:
als het zo moeilijk is dan kan je denk ik het beste je paard dat rustig aan aanleren (wedstrijden hebben dan geen haast voor mij) dan hoef je ook geen harde hulpen te gebruiken en alles wat moeilijk is kan makkelijk worden het is gewoon een kwestie van goed oefenen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:36

Dan ga je met de verkeerde mensen om.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:39

Sonja schreef:
Dan ga je met de verkeerde mensen om.


ging!! Haha!
ze had nog meer van die acties, en op een gegeven moment mocht ik er niet meer echt. ik kon ook niet meer met haar opschieten.. en ergerde me dood aan haar! Scheve mond

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:41

ik vraag het me ook wel eens af... als het een 'proeve van bekwaamheid is' om met stang en trens te rijden... tja...

ik ben wel eens benieuwd naar de rijkunsten van GP-ruiters zonder hulpmiddelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:44

Ik weet niet wat jullie je van de trainingen van die ruiters voorstellen, maar die paarden lopen geen hele dagen met de mond vol ijzer hoor. De meeste van die ruiters rijden hun dagelijkse rondjes doorgaans gewoon op een even simpel trensje als jij en ik. En JA, dan lopen ze net zo netjes Haha! (overigens, een GPruiter weet wel dat een spoor een verfijning is hoor, die paarden zijn echt wel aan het been *LOL* )

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:55

als ik zie hoe die mensen reden waar ik stond op de manege, dan vraag ik me toch sterk af waarom die paarden nog zo lief bij ze waren (zelfs na het prikken van de spoor in de buik als het even niet goed gaat!!! "hij zette een pasje verkeerd bij het wijken)
die paarden kregen op hun kop zonder dat het hun fout was...
dan krijg ik daar best een apart beeld van (is niet aangevallen bedoeld hoor, zeg alleen wat ik er van denk na die mensen op de manege)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:56

ja maar de gewone recreatie ruiter weet dat meestal niet.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:58

pony25 schreef:
ja maar de gewone recreatie ruiter weet dat meestal niet.


de mensen waar ik het over had reden zelf in de M...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:00

sorry ik had het tegen sonja

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:03

pony25 schreef:
sorry ik had het tegen sonja


oops foutje van mij (ik zat al te denken of het aan mij was, dacht: antwoord maar) Haha!
sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:13

pony25 schreef:
ja maar de gewone recreatie ruiter weet dat meestal niet.


Ik ben ook maar een gewone recreatieve boshobbelruiter *LOL*

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:10

oke ik denk dat elke echte paarden liefhebber (of je nou recreatie dressuur springt endurance western) weet hoe die met sporen en bitten om moet gaan.
en dat je deze middelen kan gebruiken om eventueel je hulpen te verfijnen.
ze zijn zo scherp als hoe de hand en de benen van de ruiter zijn.

maar ik begon over dit onderwerp omdat ten eerste
je vele ruiter ziet rukken en plukken, houwen en stouwen, zagen en raggen en noem zo maar op.
dit zie je ook bij ruiters (als je ze zo mag noemen ik heb dan eerder de voorkeur om raudauwers te gebruiken) die verder zijn als B.

ten tweede:
waarom zijn juist meer hulpmiddelen nodig als je 'al zo goed kan rijden'?
ik zou juist zeggen dat hoe beter je rijdt hoe beter de harmonie en hoe beter de 'telephatische' overdracht is tussen ruiter en paard.
met telephatische overdracht bedoel ik als ik rijd dan wil en denk ik bijv. dat ik op de volte wil bij C.
en als reactie van het paard loopt hij die volte bij C.
ik bedoel een klein hulpje is al genoeg een gedachte is al genoeg, en het paard reageert meteen want hij weet allang wat je bedoelt.
maar wat zie je vaak: verfijnen ho maar, nee juist elke stap ondersteunen met je benen/hakken en trekken met handen/armen.
terwijl je zou juist denken dat 1 hulp genoeg moet zijn en het paard moet met deze aanwijzing doorgaan tot dat ie een andere hulp krijgt.

ten derde:
waarom wordt het aan vele ruiters zo dom geleerd?
het begint vaak al op je eerste rijles.
vaak op een afgestompt manegepaard (kan paard niks aan doen).
elke stap aandrijven, ja anders loopt ie niet door.
je leert vaak dat aandrijven de motor is en de teugels het stuur.
maar vaak leer je niet dat juist het paard moet op de ruiter zijn gewicht moet rijden en dat de teugels en je benen vaak alleen maar nodig zijn voor eventuele correcties en ja hier komt ie, de verfijning van je hulp!

en daar zit die rare tegenovergstelde gedachte:
waarom heb je die hulpmiddelen dan nog nodig?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:21

Hoe verder je komt, hoe beter je om kunt gaan met sporen, stang&trens en andere hulpmiddelen. Beginners zouden daar juist niet mee mogen rijden. Met sporen kun je je hulpen verfijnder geven, maar je kunt ze ook niet gebruiken terwijl je ze wel om hebt, tenminste als je ervaren bent. Een beginner kan dat nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:43

Maar ik vind ook nog steeds dat yhet raar is dat stang en trens verplicht zijn in de hogere proeven. Ik bedoel, als iemand die proef nou net zo goed kan rijden op een simpel trensje waarom zoiu je hem dan erplichten zo'n bit te gaan gebruiken. Heb trouwens in mijn omgeving nogal vaak genmerkt dat mensen die met stang en trens rijden dit als een soort statussymbool zien....

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 19:39

sporen om
stang trens in
hoedje op

kijk eens mama zonder handen!

sorry bokkers dit is een misplaatst grapje
even de Clown uithangen kan ik soms niet laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:46

Meteen ff het vooroordeel over Z dressuurruiters weg halen Tong uitsteken
Deze Z dressuur ruiter en paard houden ook van een sprongetje Haha!

De eerste foto is zonder teugel, maar met touwtje om de nek.
De 2e met een zachte hackamore
En dezelfde ruiter gaar ook vaak een sprintje in het bos trekken.

Maar rijdt dan ook soms met S&T, niet omdat ik anders niks met mijn paard kan beginnen. Haha!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:06

Eerlijk gezegt had ik daar van de week ook een hele discussie over.

Aan de ene kant snap ik dat het de verfijning van de hulpen is....het is geweldig als je ene paard bepaalde figuren en oefeningen ziet uitvoeren en niet ziet waar de hulpen vandaan komen.
Snap de bedoeling helemaal Haha!

Aan de andere kant heb ik zoiets van tsja...het moet toch ook zonder kunnen?
Nou kon en ken ik wel Z dressuurruiters die in hun vrije tijd gewoon lekker op een trensje reden, zonder sporen en het paard liep ook lekker.
Heb zelf ook op een aantal van die paardne gezeten en het was echt lekker rijden.
Maar heb er ook gezien die zonder deze hulpmiddelen hun paard gewoon niet meer lekker aan de loop kregen.
En dan is het naar mijn mening geen verfijning van de hulpen meer.

Dus op wedstrijd ok....maar in hun vrije tijd vind ik het altijd prettig om te zien dat ze ook nog gewoon "normaal" kunnen rijden.