Hoe verschillende hoofdhoudingen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoe verschillende hoofdhoudingen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 17:31

Een beetje een vage titel misschien maar ik kon niets duidelijkers wat toch bondig was bedenken.
Wat ik echter wil vragen is: hoe rijdt ik het verschil tussen:
-halsstrekken (neusje naar de grond)
-laag & rond ( wel aan de teugel dus maar dan met de hals lager dan normaal, voor het losrijden dus).
-Wedstrijdhouding aan de teugel.

Pjelk kan namelijk heel netjes aan de teugel lopen maar heeft dan waarschijnlijk zijn hals er teveel op staan oid Verward want soms gebruikt hij zijn rug niet genoeg. Iig heeft hij niet zoveel bespiering op zijn rug terwijl ik hem toch minstens een jaar aan de teugel rij.
Nu ben ik de laatste tijd dus bezig het boven genoemde laag & rond te oefenen maar Pjelk loopt dan als ik hem wat hoger in wel stellen gauw te laag en is zwaarder in mijn hand dan anders.
Oh ja, voordat iemand het op merkt: Ik heb WEL les maar ik was even benieuwd of jullie me misschien een duidelijk antwoord konden geven. Ik zal er vanavond in de les ook even naar vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:39

dat wat je zegt van die bespiering komt waarschijnlijk omdat je de achterhand er meer onder moet rijden ((schijn)overgangen, verzamelen etc.) ook dat ie op je hand gaat hangen komt daar denk ik door.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:36

Achterhand eronder en benen erbij. Veel ontspannen op je paard, dan krijg je vanzelf het goede gevoel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:00

vooral goed actief maken met je been, zodat hij meer gaat dragen met de achterbenen, dan word een paard meestal vanzelf lichter in de hand. Je kunt ook oefenen met losrijden aan de lange teugel, met heel weinig contact op zeg maar met neusje naar de grond. Als je paard in stap draf en galop lekker los loopt en niet hangt (teugels die lang genoeg zijn zodat je zelf goed kan blijven zitten) dan kan je vandaaruit de teugels meer op maat nemen zolang het contact licht blijft. Het paard wordt gedwongen op eigen benen te lopen i.p.v. op je hand te leunen. Dit wordt moeilijker als je een paard hebt die juist met neus in de lucht loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:46

Even een kritisch vraagje: waarom wil je je fjord laag en rond rijden? Ik ken maar weinig fjorden waarvoor dat goed werkt. Voor de meesten is het alleen maar een uitnodiging om gruwelijk op de voorhand te vallen.

Een trainingsmethode is niet automatisch voor elk type paard geschikt.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:24

Sonja schreef:
Even een kritisch vraagje: waarom wil je je fjord laag en rond rijden? Ik ken maar weinig fjorden waarvoor dat goed werkt. Voor de meesten is het alleen maar een uitnodiging om gruwelijk op de voorhand te vallen.

Een trainingsmethode is niet automatisch voor elk type paard geschikt.


Omdat ik zelf dacht dat hij daardoor zijn rugspieren beter gebruiken zou. Maar of laag en rond de goede manier is kan ik ook niet met zekerheid zeggen. Misschien is het een beter idee om eerst te proberen hem in alle gangen zijn hals te laten strekken. Dan maakt hij zijn rug ook vrij lang en dat vind hij ook nog best moeilijk