Weinig/geen been bij achterwaarts gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 17:55

Soms wil Bolivia niet naar achteren (soms ook wel, vaag!). Ik moet in de les dan druk houden op mijn handen en mijn benen iets naar achteren leggen maar niet aandrijven.
Ik ben met Bolivia nog heel erg met de basis bezig, been is voorwaarts en hand is terugkomen, vandaar dat ik niet mag drijven tijdens het achterwaarts gaan.

Maar ik kan toch ook niet een kwartier gaan wachten tot ze eens teruggaat, dus drijf ik toch aan en dan gaat ze wel.

Ze kent de stemhulp 'terug' heel goed, maar voert m alleen uit als ze wil. Als ik naast haar sta en terug zeg en ik heb een peentje, dan neemt ze 10 ruime stappen naar achter. Als ik geen peen heb, dan moet ik echt op een hele duidelijke manier met mijn lichaam laten merken dat ze terug moet, dan werkt alleen stem niet.
Als ik er op zit, werkt de stemhulp ook niet.

Wat is de beste manier om je paard achterwaarts te leren?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-11-23 19:14 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 18:11

Mijn paard gaat ook achterwaarts op aanhoudende teugeldruk zonder been, daarbij verleg ikmijn been ook niet. De reden daarvoor heb je heel duidelijk uitgelegd.
Lois had dit principe eigenlijk heel erg snel in de gaten. Misschien dat jou paard het nog niet helemaal snapt. Misschien is haar geleerd juist achterwaarts te gaan op hand-en beenhulp en dan kan dit verwarring geven. Oefen het dus eerst rustig met een helper die je vanaf de grond kan helpen.
Als je zeker weet dat ze je begrijpt is het echt een kwestie van volhouden. Heb je de aanleuning wel voor elkaar wanneer je achterwaarts wil? Als ik mijn paard niet nageeflijk op 2 teugels heb gaat hij echt niet achterwaarts als ik een kleine druk op het bit geef, zo slim is hij wel Haha!
Ik denk dat daar bij jou het probleem zit. Zorg eerst dat je paard nageeflijk is en vraag dan een paar pasjes achterwaarts. Wanneer je dat niet voor elkaar hebt is het hele doel van de oefening weg.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 20:02

Bolivia is absoluut niet nageeflijk als ik haar achterwaarts laat gaan. Ze is namelijk het grootste deel van de tijd niet nageeflijk (gaat trouwens wel vooruit). Het achterwaarts gaan gebruiken we dus als oefening om het terugkomen op de hand duidelijk te maken aan haar. Ik weet zeker dat ze het begrijpt, dat is het frustrerende.

Ik vind het wel fijn om te horen dat het dus inderdaad goed is om je been niet te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:19

Toen mijn paard leerde om achterwaarts te gaan, gebruikte ik mijn been wel onder het mom 'achterwaarts is ook voorwaarts'. Zonder voorwaartse impuls gaat je paard niet netjes achterwaarts namelijk, het is eigenlijk de omgekeerde overgang naar voren die je tegenhoudt met je zit en je hand.

Nu rij ik het zodat mijn been ietsjes terug gaat en ik mijn bekken kantel, dan doet ie het wel redelijk (afhankelijk van bui). Met je zit geef je je paard ruimte om achteruit te gaan.

Bedenk wel dat de meest jonge of minder doorgereden paarden het achterwaarts helemaal niet leuk vinden en doe het dus niet teveel passen en ook niet te vaak. Door het af en toe te doen, plus je andere oefeningen wordt ie wat sterker en zal het steeds makkelijker gaan, neem daar de tijd voor want je kunt ze er erg zuur op maken als je te snel te veel wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:15

Citaat:
Op 2001-11-23 19:02, schreef Manon 2:
Ik vind het wel fijn om te horen dat het dus inderdaad goed is om je been niet te gebruiken.


Er zijn verschillende visies over. Lovely beschrijft heel duidelijk de klassieke visie.
In de visie die ik beschrijf ga je uit van het principe hand is HO been is GO. Je geeft daarin ook nooit hand en been tegelijk. Je paard moet onvoorwaardelijk voorwaarts zijn op je been en onvoorwaardelijk nageeflijk op je hand. Daarbij betekend een aanhoudende handhulp op een nageeflijk paard achterwaarts.
Ik geloof niet dat je moet zeggen dat dit goed en dat fout is. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 01:00

Juist, en om in Rome te komen, kies je de weg die voor jou en je paard het duidelijkste is. Voorkom in ieder geval een communicatiestoornis, leg je paard duidelijk uit wat je van hem wilt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 12:29

Ik doe het ook zoals lov.
Ik hoef dus bijna geen druk aan te nemen van voren.
alleen opvangen met zit is al genoeg.
ga ik druk geven van voren zonder been komt ie omhoog.,boos dat ik in z'n mond kom

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 14:50

Het zal waarschijnlijk ook per paard verschillen. Bolivia negeert de druk in haar mond volledig en zoekt m soms zelfs op om steun te krijgen.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 16:48

Probeer 't eerst 's met een helper, jij d'r op en die helper dus niet. En volgens mij moet je niet drijven, maar misschien kun je wel proberen om eerst wel te drijven en dan steeds een beetje minder. Succes!!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:00

mijn paardje is nog jong, 4, maar ze gaat fijn achterwaarts. op heel lichte teugelspanning en een beetje druk van de benen. ze is dan ook nog nageeflijk (superpaard! Lovers ) zo heb ik het haar geleerd en zo gaat t prima

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:08

Ik heb geleerd: been is actie. Of dat nu voorwaarts of achterwaarts is.
Zelf geef ik dus wel een beetje kuitdruk bij het achterwaarts gaan. Ik houd hierbij zo weinig mogelijk druk op de teugel, zodat ze niet met haar hoofd in verzet komt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:49

Lois van Jippie kan het idd geweldig... ik zat erop en hoefde maar 'terug' te zeggen of hij ging al *LOL*
Maar dat is idd een paard die hardtikke goed aan de hulpen staat. Iwaldo heeft het geleerd met kuitdruk en teugeldruk, maar ik vind Jippies manier eigenlijk logischer.