tips voor springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deniesje
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: moergestel

tips voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 14:50

Wie springt er allemaal hier ??
wie kan er een paar tips geen ???
het paard waar ik wel eens op spring springt veel te hoog
als het balkje kei laag is springt hij nog kei hoog
geef a.u.b. een paar tips
dat is wel handig haha

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:58

Veel doen. Balken lopen kun je in principe dagelijks doen. Je moet het paard leren dat jij het tempo bepaalt en dat het paard er niet bang voor hoeft te zijn.
Een jong paard overspringt zichzelf geregeld. Dit gaat vanzelf over als je vaker springt. Wel eens springen is te weinig. Wil je het paard echt springen leren, dan zul je ong. 1 keer per week wat lage sprongen moeten maken, en tussendoor ook nog een keer het paard wat hout laten zien door balkjes te lopen e.d. Een jong paard leert dan snel genoeg. Ik ga nu wel uit van een paard dat verder dressuurmatig prima in balans loopt en goed aan de hulpen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:00

Oefenen, oefenen en oefenen.
Dan leren ze na een tijdje wel dat de balk niet in de benen bijt en ze er wel op gewone hoogte overheen kunnen. Haha!
En bij het een paard valt dat kwartje eerder dan bij het ander.

Maak je er verder ook niet druk om, dus blijf zelf ontspannen en dan komt dat vanzelf wel een keer goed.

En dan zul je ook nog merken, dat hij dadelijk op de hindernissen die hij kent, normaal gaat springen, maar ga je een keer ergens anders springen, dan gaan ze ook weer huizen hoog.
Maar ook dat is veel doen, zodat het paard vertrouwen krijgt in de vreemde hindernissen.

Ik persoonlijk zie liever zo'n paard, dan een die elke keer de balk 4 meter voor zich uit schopt.

Succes.

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:51

ik spring met mij pony ik ben reservenkampioen maar mijn pony springt altijd maar ik weet nog wel een paar tips nooit je pony in houden want als ik mijn pony tegenhoudt dan gaat die niet dus niet tegenhouden!!!!!!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:40

Ik ben het helemaal eens met runningkawa!!!
Daar ben ik op dit moment ook heel erg mee bezig gewoon veel oefenen en dan gaat het met stapjes vooruit!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:12

Citaat:
nooit je pony in houden want als ik mijn pony tegenhoudt dan gaat die niet dus niet tegenhouden!!!!!!!


Ik geloof niet dat ik deze tip ga opvolgen Haha! Haha!

Ben 't met de rest wel eens... Nog een tipje dan: zorg voor passende afstanden in je lijntjes etc. Daar krijgt een paard vertrouwen van. En gewoon 1x per week springen en een keer wat gaan knooien met balken, de rest gewoon dressuren en buitenrijden. Het moet allemaal wel leuk blijven.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:14

helemaal eens met kawa en Annegti

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:10

ja je moet gewoon veel oefenen en dan komt het vanzelf wel goed!

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:15

ja ik zou ook proberen zo vaak mogelijk balkjes in de bak te leggen en het hem dan afleren en dan rustig aan op bouwen mischien helpt dat Verward

deniesje
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:32

hier zal ik wel meej voorruit kunnen met deze tips !!!!
bedankt en ik ben het ook niet eens met nooit je pony tegen houden want als ik hem niet een beetje tegen houd dan sprint hij er overheen dus bedankt he

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:12

Gewoon heel vaak balkjes lopen en kleine hindernisjes springen.

Elke keer als je traint gewoon in je dressuurrijden er een paar keer overheen gaan. Alsof je niets anders gewend bent.
Zorg wel dat hij dan goed doorloopt zodat hij ook naar voren loopt/springt in plaats van alleen omhoog.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:51

annegti schreef:
Citaat:
nooit je pony in houden want als ik mijn pony tegenhoudt dan gaat die niet dus niet tegenhouden!!!!!!!


Ik geloof niet dat ik deze tip ga opvolgen Haha! Haha!


Dat zal ik maar wel doen want anders gaat het echt fout dan stopt ie echt snel! Ik heb er alle ervaring mee Schijnheilig

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:13

Als ik dat doe vlieg ik binnen de kortste keren met paard en al over de kop en krijg ik dubbels als in-uitje (7 meter) en op 10 meter met 1 galopsprong ertussen. Dat wil je niet in het M hoor. Maar als het voor jou werkt; prima toch, vooral zo doorgaan. Maar ik zou het niet als tip aanraden aan iemand. That's all.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:22

of je meer voorwaarts of juist in moet houden ligt gewoon aan de gangen van je paard.

Mijn vorige paard maakte bijna 2 galopsprongen in een dubbel (7 meter) als het niet goed uit kwam. Maar je hebt idd ook mensen die hem bijna als in-uitje nemen Bloos!
Het ligt dus aan de grootte van de galopsproingen van je paard. En het is wel handig als je die zelf kunt verkorten of verruimen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:43

ben t ook met kawa en annegti eens. en ik denk dat het wel of niet tegenhouden afhankelijk is van je paard en je eigen kunnen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:09

Ik heb meestal liever dat een onervaren paard er veel te hoog over springt dan dat ie niet springt of zijn benen niet optilt, vertrouwen komt vanzelf. Juist fijn als een paard vorzichtig is.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:59

ik zou idd ook liever een paard hebben dat veel te hoog springt dan een paard dat altijd nipt springt. je paard leert dit met de loop der tijd wel af.
vroeger deed ulla dat ook, maar na een paar weken worden ze dit beu en hebben wel snel door dat ze niet zo hoog moeten springen.
gewoon dagelijks met je paard springen, natuurlijk niet overdrijven.
gewoon na een dressuurles een paar hindernissen nemen, of voor je gaat wandelen ff opwarme een paar hindernisse neme en dan gaan wandele. natuulek ook wel een paar rustdagen nemen voor je paard:)

deniesje
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 21:43

bedankt bedankt bedankt voor alle tips die jullie gegeven hebben
!!!