D-trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

D-trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 17:03

Mijn paard is erg gevoelig voor teugeldruk. Het is een draver en ze gaat alleen maar harder als er wat druk op de teugels komt. Ik houd mijn handen vrij rustig en ga ook mee in haar beweging tijdens het rijden. Maar met overgangen is het erg lastig om geen teugeldruk te geven... het meest doe ik nu op mijn zit maar dit is ook niet ideaal.

Ze heeft nu een watertrens met bitringen.

Zou een D-trens goed zijn voor haar?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:40

Ik rij ook met een D trens. Mieke is ook erg gevoelig in de mond. Ze loopt hier erg goed op. Ook had ze een tik met de mond open en dicht te doen. Nu ze een D-trens heeft doet ze dat niet meer. Aan die D-trens zitten van die soort ringentjes. Ik weet ook niet wat dat is. Nu heeft ze iets in de mond om mee te spelen. Ze loopt hierdoor veel rustiger

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:33

Ik heb wel eens gehoord dat een enkel gebroken bit bij sommige paarden tegen het gehemelte aankomt waardoor ze er erg gevoelig op zijn.
Misschien is een een dubbel gebroken bitje iets om uit te proberen?
Met een D-trens heb ik verder weinig ervaring.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:28

Van VMR naar RT.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:10

miekelover schreef:
Aan die D-trens zitten van die soort ringentjes. Ik weet ook niet wat dat is. Nu heeft ze iets in de mond om mee te spelen. Ze loopt hierdoor veel rustiger


Mag ik vragen wat je hiermee bedoeld, rij zelf namelijk ook met een D-trens maar heb hier nog geen ringetjes aan kunnen ontdekken??

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:08

dan zit er een tongspeler in het midden van het bit. Een soort rondje met wat ijzeren stukjes eraan die kunnen bewegen.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:18

Aha, dan snap ik het. Heb zelf gewoon een 'kale' D-trens. Hiervoor reed ik met een dikke dubbelgebroken watertrens, dit omdat hij hiervoor erg fout gereden was, veel ruk en trekwerk en weinig ontspanning. Dacht dat een zachter bit een welkome afwisseling zou zijn voor hem maar ik merkte dat hij er niet super op liep. Heb toen een D-trens aangeschaft en hier loopt hij een stuk beter op.

kjoedie

Berichten: 205
Geregistreerd: 20-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:48

Een D trens heeft door de D vorm van de ringen een bijzonder lichte hefboomwerking ten opzichte van een watertrens. Niet ieder paard vind dat prettig. Ook is die doorgaans enkelgebroken. Er zijn best paarden die en dubbelgebroken bit prettiger vinden. Het is een kwestie van proberen. Misschien kan je eens een bit van iemand anders lenen. Het verschil tussen een D trens en een watertrens is niet enorm groot. Het verschil tussen een enkelgebroken en dubbelgebroken bit is groter. Een enkelgebroken bit geeft meer druk op de lagen en een dubbelgebroken bit geeft ook lichte druk op de tong. Een tongespeler verandert niets aan de druk op het bit. Een D trens is vaak wel prettig voor beginners of mensen met een licht onrustige hand

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 11:16

OK dan!

Bedankt voor de tips...
Ik ga kijken of ik van iemand een dubbelgebroken bit kan lenen en een D-trens. Dan kan ik het allebei uit testen bij haar.