over het schouder weg lopen tijdens wijken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

over het schouder weg lopen tijdens wijken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 10:05

ik ben al heel lang met het wijken bezig en in het begin ging dat super alleen nu heeft ze heel veel buiging in de hals>> tsja ze loopt over het schouder weg....

nu heeft mijn instructeur al gezegt: je moet je binnenteugel niet te veel gebruiken dus:
ik laat uhm de eerste tijd in een klein boogje alleen zelfs dan heeft ze heel veel buiging in de hals:

wie kan mij tips geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:08

Je paard recht proberen te houden, dus niet te veel stelling vragen. Hou 'm recht tussen je teugels en tussen je benen, en probeer niet te veel te wijken. Twee passen wijken, stukje rechtuit. Twee passen wijken, stukje rechtuit.
Werkt veel beter dan bij A afwenden en helemaal naar de hoefslag proberen te wijken. Bovendien kun je dan veel beter blijven bewaken of je het voorwaartse niet verliest en of je je paard nog wel recht hebt.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:48

Je instructeur heeft gelijk, probeer geen stelling te vragen. Een heel klein beetje stelling komt wel als het lukt. De tip van Sonja is ook heel goed.
Dennis doet het ook een enkele keer. Ik los het meestal op door als ik een keer buiten rijd de hele weg over te wijken. Beetje links, beetje rechts, beetje recht door. De ene keer helemaal naar de berm toe, de andere keer niet. En je kan dan veel makkelijker recht blijven vind ik.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:14

Idd niet teveel in 1 keer. Een paar passen is voldoende, daarna gelijk weer naar voren. Als ze eruit valt, direkt naar voren of op een volte zetten.
Houd je buitenteugel er goed bij, die wil nog weleens meegaan opzij. Met die teugel moet je de buitenschouder schouder goed begrenzen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 12:38

heel erg bedankt ik denk dat ik hier vast wel wat mee kan ik ga het zeker proberen!! Haha! *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:11

op het moment dat je paard wegloopt rechts over de schouder, snel een kleine volte rechtsom indraaien, zodat het paard meer respect krijgt voor die teugel.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:26

Let je ook op het tempo? Vaak als je pony over de schouder wegvalt, gaan ze ook steeds sneller draven. Probeer dan eens onder het tempo te rijden.

Om er op te letten of je pony niet teveel ruimte krijgt aan de buitenschouder, moet je erop letten dat je je buitenhand goed laag plaatst. Desnoods zet je hem op je zadel, om jezelf te controleren.