slecht voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mannie
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-02-03

slecht voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 22:40

Mijn ruin van 10 jaar speelt een spelletje met mij.
Ik heb hem al heel lang en hij is altijd wat flegtmatiek geweest.
Het wordt nu steeds erger. Als ik been geef, reageert hij nauwelijks, of hij moet er erg lang over denken voor hij reageert.
Als ik met sporen rijd is de reactie iets beter, maar ik moet dan wel regelmatig even aanprikken.
Als ik met zweep rijd is er op het moment dat ik hem pak een supergoede reactie (hij kan het dus wel!!!) en dat zwakt heel snel af.
Als ik hem dan een beste oplawaai verkoop (zweep omdraaien en een beste mep) gaat het weer even goed. Maar dit wil ik niet. Ik wil niet telkens mijn paard in elkaar hoeven slaan.
Van mijn instructie moet ik maar scherpere sporen aantrekken, maar dit vind ik geen oplossing.
Als hij iets eng vind aan de kant van de bak lijkt het wel een gifkikker, zo gek kan hij dan doen, dus energie is er wel.

Medisch is er niets mis met hem, de DA is nog niet zo lang geleden geweest voor dit probleem en hij kon niets vinden. Hij heeft ook het zadel bekeken en die was goed.

Het werk is gevarieerd, dressuur, sprongetje, balkjes, buitenritje, longeren.

Ik weet het niet meer, iemand tips?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:36

Tja, mijn paard is ook zeer flegmatiek. Als ze ergens bang voor is of zich ergens druk om maakt, dan is daar echter niets van te bespeuren >;)

Ze wordt dit jaar 15 jaar en we hebben haar al vanaf 6 maanden. Het is altijd al een trage geweest. De oplossing is toch zèèr consequent te zijn. Ik rijd ook met sporen, alleen gewone stompe sporen geeft ze geen ene donder om, met als gevolg dat je constant zit te prikken op niks af en dat is niet de bedoeling. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een grove wielspoor. Ze heeft hier ontzettend veel respect voor, zelfs na 9 jaar, want zolang rijd ik hier alweer mee. Als je het met de zweep op wilt lossen, blìjft het een onrustig beeld. Elke keer als je een optater geeft dan loopt je paard wel, maar hij weet donders goed, dat als je weer twee handen aan je teugels hebt, hij de macht weer over kan nemen. Met als gevolg dat je weer 1 hand los moet laten om een tik te geven, gevolg;
onrust en het helpt niets.

Een grove wielspoor is niet persè een martel werktuig, dat wordt het pas bij verkeerd gebruik. Ik vind bij een flegmatiek paard een zweep een groter martelwerktuig, omdat je hem tè vaak en tè grof moet gebruiken.
Mijn paard luisterd na 9 jaar nog net zo naar mijn spoortje alsof ik ze voor het eerst om heb. Als ze traag voor mijn been wordt, dan "rol" ik mijn spoor langs haar buik, gevolg; een goede "elektische" reactie op mijn been en mijn volgende beenhulp wordt dat weer gerespecteerd. En zeer consequent blijven, zelf niet verslappen. Elke keer als je paard niet reageerd, moet je aktie ondernemen. Als je ook maar 1 keer denkt, och laat maar ff, dan ben je gelijk weer terug bij af.

En veel schakelen. Heel veel overgangen, stap, draf, stap, draf, galop, draf, galop, draf, stap, galop enz. Niet te lang wachten tussen de overgangen, probeer bij elke letter een overgang te maken. Dit doe ik vooral bij het losrijden en tussen door om haar goed allert te houden. Ook stukjes verzamelen en stukjes wegrijden. Alles om haar achterbeen aktief aan het werk te krijgen, zodat ze lekker op haar eigen benen loopt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:49

Met sporen zou ik persoonlijk niet rijden.
Die dienen als verfijning van de hulpen, niet om ze vooruit te drijven.
Je moet heel consequent zijn. Zelfs in stap, als jij been geeft voor sneller te gaan of voor een overgang moet hij ook reageren. Reageert die niet kun je ofwel: Harder been geven, of been met tik van je zweep (beste achter je kuit).
Je moet je paard niet smeken, en zeker niet bang zijn om hem eens heel duidelijk te maken dat hij vooruit moet.

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:50

probeer inderdaad heel consequent te zijn! luisterd je paard niet. gelijk een tikje geven, als je steeds maar blijft aansporen met je benen dan worden ze dood voor je been!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:20

continu overgangen rijden, zodat ze wel allert moet blijven. je moet je paard steeds blijven ' verrassen' dus als ze net lekker rustig stapt, gelijk weer naar de draf en andersom.