steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 19:28

Ik heb sinds kort een verzorgpaard. Ze is zes, maar er is zeer weinig mee gedaan. Ze is zadelmak en kan sturen en de gangen dat is alles. Maar nu ik haar ga rijden, steigert ze de hele tijd, waardoor ik bang wordt (moet ik eigenlijk niet doen, dat weet ik Knipoog ) en zij gewoon lekker dwars gaat doen. Hoe kan ik dit het beste oplossen. Ik rij zelf nog niet superlang, dus echt aanpakken kan ik niet. Verdrietig

Groetjes Marijke

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:58

Ik zou zo snel mogelijk les nemen, en iemand gaan zoeken met ervaring die je bij het `gewone`rijden kan helpen. Ik denk nl niet dat je dit alleen op kan lossen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:02

kijk ook even of het zadel en dergelijke goed past! misschien zit haar iets niet lekker..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:42

Lachen hoi,mijn paard steigerd ook wel eens,maar dan als die niet van het erf af wil,vooral als ze hengstig is,en ook als er sneeuw ligt,maar dit is ook een probleem,maar dan op een ander gebied,wie heeft tips?? groetjes natalie Clown

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:52

Mijn paard had hier in het begin ook een handje van...Gewoon flink afstraffen die hap en vooral voorwaarts houden...Als je niet veel ervaring hebt,kun je het inderdaad het beste les nemen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:23

Gewoon goed voorwaarts houden en flink aanpakken als ze het weer doet dit is gewoon jou uittesten...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:29

Voorwaarts houden is ontzettend belangrijk. Een voorwaarts paard kan namelijk niet zo goed steigeren. De vraag echter is, of dit paard wel voorwaarts is? is het paard al voldoende aangeleerd om op het been voorwaarts te reageren? anders moet je met dit paard aan de longeerlijn en moet degene die longeert het paard met longeerzweep voorwaarts houden. Uiteraard altijd jij EERST met de benen, pas met de zweep er achteraan (aanraken, tikje of wat dan ook wat voor het paard voldoende is om op te reageren) om het paard zo aan te leren dat het moet lopen. Indien het paard op opdracht voorwaarts reageert belonen met stem. Jonge paarden zijn onzeker en hebben veel aanmoediging nodig.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:30

Eerst les nemen en kijken of het tuig goed past.......... Les nemen is het allerbelangrijkste..........

Voor loslaten, en aan het been houden...... als jij het voor vast hebt en je geeft been kan het paard maar een kant op en das omhoog!........ Neem les!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 19:39

dankjewel voor de tips.
Ik heb wel al les van een vriendin die heel veel ervaring heeft. Zij heeft er ook al op gereden, toen steigerde ze ook, maar was het wel na twee keer afgelopen.
Maar ik geloof dat het paard juist gaat steigeren omdat ze been voelt. Dus we zijn nu heel voorzichtig aan het stappen met haar aan de hand en ik erop en dan heeeel voorzichtig been aanleggen. Dus ik hoop dat het nog wat wordt. Ik denk het wel met heel veel geduld dat het moet gaan lukken. Dan doen we er maar wat langer over he.

Groetjes Marijke

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:44

Hen je les?

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:49

ik dnek dat je gewoon het beste les kan nemen! mijn verzorgpony stijgert ook, maar dat doet hij alleen op comando! Knipoog;)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:48

Mijn paard Bravura had er vroeger ook een handje van. Zo erg zelfs dat ik er niet meer op kon komen en ze zich na het steigeren liet vallen. Ze heeft toen 2 weken een heropvoeding bij mijn instructeur gehad, maar later ging ze er weer gewoon mee door. Een zachte (!) klap met de platte hand tegen het oor (doe maar eens bij jezelf). Het is een rot geluid. Als ze nu aanstalten maakt hoef ik alleen m'n hand opzij te doen zodat ze deze ziet, dan bedenkt ze zich in no time!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:50

hallo

idd je paaard de ruimte geven om naar voren te gaan zodra jij drijft.

heb je echt het idee dat ze je bang aan het maken is moet je eens een ei in een hand meenemen en zodra ze omhoogkomt tussen dr oren kapotslaan komt niet hard aan ei is zo kapot en druipt alles langs zijn hoofd naar beneden ik heb dit ooit eens gedaan bij een paard waar geen land meer mee te bezeilen was en alleen maar de lucht in ging was na dat ei de laatste keer

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:17

ben het met iedereen eens die zegt dat je je paard voorwaarts moet houden, je moet hem zo bezig houden dat ie geen tijd heeft om te steigeren. En voor de rest is het belangrijk dat je heel erg consequent zijn. Steigeren mag echt niet! Ik begrijp uit je verhaal dat ie echt vaak steigert, dus ik denk dan: elke keer (echt elke keer) als ie het doet: klap tussen zijn oren! Het klinkt heel erg gemeen, maar het is wel heel erg duidelijk tegen over het paard. De truuk met het ei lijkt me ook wel nuttig, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat het best wel zou kunnen werken Lachen

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:19

Groot risico hoor, klap tussen de oren. Hij kan zich dan juist achterover laten vallen. Ga eerst eens te raden waarom hij/zij zo steigert.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:49

mlvanmelle schreef:
ben het met iedereen eens die zegt dat je je paard voorwaarts moet houden, je moet hem zo bezig houden dat ie geen tijd heeft om te steigeren. En voor de rest is het belangrijk dat je heel erg consequent zijn. Steigeren mag echt niet! Ik begrijp uit je verhaal dat ie echt vaak steigert, dus ik denk dan: elke keer (echt elke keer) als ie het doet: klap tussen zijn oren! Het klinkt heel erg gemeen, maar het is wel heel erg duidelijk tegen over het paard. De truuk met het ei lijkt me ook wel nuttig, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat het best wel zou kunnen werken Lachen


Boos! orry hoor maar klap tussen de oren, kun je het niet anders oplossen. Boos!

Heb gewoon geduld je zei dat dat het elke keer kwam als jij je been eraan legt, ga verder met oefenen en vind een compromie..

Geef voor de ruimte en blijven oefenen het komt wel, ik heb het gehad met bokken en dat is nu ook helemaal (bijna) af..

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:14

marijkedam schreef:
dankjewel voor de tips.
Ik heb wel al les van een vriendin die heel veel ervaring heeft. Zij heeft er ook al op gereden, toen steigerde ze ook, maar was het wel na twee keer afgelopen.
Maar ik geloof dat het paard juist gaat steigeren omdat ze been voelt. Dus we zijn nu heel voorzichtig aan het stappen met haar aan de hand en ik erop en dan heeeel voorzichtig been aanleggen. Dus ik hoop dat het nog wat wordt. Ik denk het wel met heel veel geduld dat het moet gaan lukken. Dan doen we er maar wat langer over he.

Groetjes Marijke



daar gaan velen de fout in, men denkt dat ze gana steigeren door de druk, daardoor gooien de ruiters de benen er van af en heeft het paard het alsnog voor het zeggen! houd de druk eraan, met je been en met je handen! jij moet hem voor zijn! je moet op een gegeven moment kunnen aanvoelen wanneer hij omhoog gaat en dit proberen te voorkomen om hem goed aan het been en voorwaarts te laten gaan. zorg wel dat hij niet onder je vandaan loopt!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:20

mlvanmelle schreef:
ben het met iedereen eens die zegt dat je je paard voorwaarts moet houden, je moet hem zo bezig houden dat ie geen tijd heeft om te steigeren. En voor de rest is het belangrijk dat je heel erg consequent zijn. Steigeren mag echt niet! Ik begrijp uit je verhaal dat ie echt vaak steigert, dus ik denk dan: elke keer (echt elke keer) als ie het doet: klap tussen zijn oren! Het klinkt heel erg gemeen, maar het is wel heel erg duidelijk tegen over het paard. De truuk met het ei lijkt me ook wel nuttig, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat het best wel zou kunnen werken Lachen


Het zou kunnen werken, maar houdt wel in je hoofd dat een paard altijd tegendruk geeft en dus dat de kans bestaat dat hij alleen maar hoger gaat steigeren. Ik heb eens gelezen in een boek om je paard als hij steigert met een zacht touw een tik op zijn buik te geven. Omdat het paard dan denkt dat hij aangevallen wordt op een zwakke plek zal hij het snel laten om te steigeren. Dit moet je echter wel zelf als je erop zit doen, zodat hij niet weet waar de klap vandaan komt. Aangezien dit best wel moeilijk is en je geen ervaren ruiter bent zou ik hier niet aan beginnen, het beste kun je les nemen. Een instructrice zal je beter kunnen vertellen wat je moet doen. En controleer ook nog eens het zadel, hoofdstel en gebit, want daar zou het probleem ook wel eens kunnen liggen.

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:28

Vaak als paarden gaan steigeren ligt het aan de mond, *mondproblemen* als je dat hebt nagekeken kan het misschien aan je zadel liggen of wat dan ook voor probleem. Als het gewoon vervelendheid is moet je alsnog niet aan de mond komen en idd GOED voorwaarts houden, dan hebben ze de kans niet om de lucht in te gaan.
Sterkte!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:31

Als er bijvoorbeeld niets met het zadel of met zijn mond aan de hand is bijvoorbeeld dat ie alleen omhoog komt vanwege verzet!
Gewoon heel flink afstraffen! Mijn pony is ook 1 keer uit verzet omhoog gekomen en toen heb ik em een paar flinke petsen gegeven en sinds toen heeft ie nooit meer gesteigerd (nou alleen een beetje 10 cm van de grond komen of zo )

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 19:38

Ik ga morgen weer rijden, of althans erop proberen te zitten met uitstappen na het longeren, en dan probeer ik het eens met een ander zadel, misschien dat dat al iets helpt. Ik zal wel laten weten of ze nog gesteigerd heeft, voor eventueel nieuwe tips.
Groetjes Marijke

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:01

je moet er gewoon niet de kans geven om te steigeren
duzz rij um gewoon heel erg voorwaats
dan kan ie niet zow snel om hoog gaan

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:04

joortje schreef:
je moet er gewoon niet de kans geven om te steigeren
duzz rij um gewoon heel erg voorwaats
dan kan ie niet zow snel om hoog gaan

http://www.bokt.nl/forums/faq.php

poepbroek
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:09

hallo,
kijk idd even of het zadel goed past mischien heeft hij ergens last van wat hem een irritatie geeft.
joortje heeft gelijk,laat hem maar steigeren als hij dat wilt ja,en hou hem voorwaarts meestal lopen ze dan achteruit als je ze voorwaarts dwingt,ik zou dan een zweepje erbij pakken of op zijn borst tikje geven

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:16

poepbroek, joortje zegt iets anders dan jij......... natuurlijk laat je een paard niet ongestraft steigeren........ heb je enig idee hoe gevaarlijk dat is?