tinker niet vooruit te branden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

tinker niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 17:32

Wij hebben een tinker van 1.60 hoog en wij hebben haar ik denk ander half mnd als ik het goed bereken...en voordat wij haar kochte had ik er op gereden en was ze heel erg voorwaards..maar nu hebben we haar thuis en is ze niet vooruit te branden in de bak ik heb al met zweep gereden, maar super veel reageert ze er niet op.

Dat ik heb alles nagekeken i.v.m pijn, maar dat had ze niet want het zadel zit goed en het bid is goed.
Is dit gewoon een kwestie van uitdagen?

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:51

Het kan ook een kwestie van voer zijn. Juist te veel (maandagziekte/begin hoefbevangenheid) of juist toch te weinig (mineralen/vitaminen tekort) kan een paard/tinker heel suf maken! Vooral omdat je zegt dat ze eerst wel goed voorwaarts was zou ik dit héél goed onderzoeken..!!
maar het kan ook gewoon iets anders zijn!
Ik merkte, toen ik veel met jonge en moeilijke tinkers werkte, dat tinkers snel verveeld zijn -->dat zelfde rondje in de bak--> ik stop gewoon lekker! of hè wat doe je nu, ik snap het niet Ziek --> ik doe maar niks meer!! Zweep is vaak bij zo'n paard geen optie, daar zijn ze dan niet/weinig van onder de indruk (en een zweep is een aanwijsstok en geen rausmiddel dus als ze op een aanwijzing toch niet reageren kun je hem beter weglaten), en natuurlijk dan ook sporen --> helemaal geen optie omdat ze al te weinig reageren en je hun velletje dan al snel doorprikt!!
Als er niks met haar gezondheid is, dan is het een kwestie van uitdagen zodat ze zin+plezier heeft/krijgt in het lopen/rijden. Ik zag bij de tinkers waar ik mee gewerkt heb, dat je ze echt moet overtuigen dat het leuk is om mee te werken en te willen lopen/rijden en dat lukt (dus niet door een zweep, maar daar was je ook al achter) maar door veel geduld/veel afwisseling en vooral niet te moeilijke dingen!!! Met ze naar het bos/buiten gaan wandelen of rijden hebben bij velen een positieve invloed (rechtdoor en in natuur is veel makkelijker en leuker Haha! )en natuurlijk helpen "vriendjes" die wel graag lopen, ook heel goed als stimulans!!!
Het kan verder zijn dat ze iets van haar oude situatie mist (omdat je ook al aangeeft dat je haar nog niet zo lang hebt), maar ja hoe je erachter komt wat ze dan mist??!!
succes ermee en hopelijk heb je snel weer een leuke tinker, want ze zijn zo geweldig en kunnen zo lekker vlot zijn!!!!!! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:52

Heb je les?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:53

Veel overgangen en heel consuquent zijn. 3 keer aandrijven --> geen reactie --> zweep en als ie dan nie reageert een echte zwieper.
Maar alleen als ze nergens pijn heeft, want ze zal je inderdaad wel uitproberen en ej als ze weten dat ze één keer iets mogen dan doen ze het nog vaker.

Het is gewoon lui, dus vooral veel overgangen (houd je de aandacht) en tempowisselingen en dan heel consuquent zijn...Hoop dat het helpt.
Les nemen en het voer checken zijn ook goede ideeën !
Iemand die er verstand van heeft en ernaast staat kan meer zeggen in 10 min. dan wij...

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 18:05

grid schreef:
Het kan ook een kwestie van voer zijn. Juist te veel (maandagziekte/begin hoefbevangenheid) of juist toch te weinig (mineralen/vitaminen tekort) kan een paard/tinker heel suf maken! Vooral omdat je zegt dat ze eerst wel goed voorwaarts was zou ik dit héél goed onderzoeken..!!
maar het kan ook gewoon iets anders zijn!
Ik merkte, toen ik veel met jonge en moeilijke tinkers werkte, dat tinkers snel verveeld zijn -->dat zelfde rondje in de bak--> ik stop gewoon lekker! of hè wat doe je nu, ik snap het niet Ziek --> ik doe maar niks meer!! Zweep is vaak bij zo'n paard geen optie, daar zijn ze dan niet/weinig van onder de indruk (en een zweep is een aanwijsstok en geen rausmiddel dus als ze op een aanwijzing toch niet reageren kun je hem beter weglaten), en natuurlijk dan ook sporen --> helemaal geen optie omdat ze al te weinig reageren en je hun velletje dan al snel doorprikt!!
Als er niks met haar gezondheid is, dan is het een kwestie van uitdagen zodat ze zin+plezier heeft/krijgt in het lopen/rijden. Ik zag bij de tinkers waar ik mee gewerkt heb, dat je ze echt moet overtuigen dat het leuk is om mee te werken en te willen lopen/rijden en dat lukt (dus niet door een zweep, maar daar was je ook al achter) maar door veel geduld/veel afwisseling en vooral niet te moeilijke dingen!!! Met ze naar het bos/buiten gaan wandelen of rijden hebben bij velen een positieve invloed (rechtdoor en in natuur is veel makkelijker en leuker Haha! )en natuurlijk helpen "vriendjes" die wel graag lopen, ook heel goed als stimulans!!!
Het kan verder zijn dat ze iets van haar oude situatie mist (omdat je ook al aangeeft dat je haar nog niet zo lang hebt), maar ja hoe je erachter komt wat ze dan mist??!!
succes ermee en hopelijk heb je snel weer een leuke tinker, want ze zijn zo geweldig en kunnen zo lekker vlot zijn!!!!!! Haha!


nee ik heb geen les met onze tinker, dat wat ik ben vergetn te zeggen is dat als ik aan het rijden ben op Myrthe dan doet ze in het begin goed haar best...maar als ze evenlater na overgangen enz... weer naar stap moet gaan dan vind ze het wel goed geweest.
En als je niet oplet dan zoekt ze heel erg de dingen op en gaat ze met opzet schrikken...dus om makkelijk te zeggen ik moet haar echt blijven vermaken anders gaat ze klieren.

Ik heb al gemerkt dat de zweep niet werkt...en met longeren wil ze juist wel vooruit en dat is alleen het rare.
En net wat Grid zegt...klopt meerdere deel wel van

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:30

ja ...dat is toch wel een echt tinker trekje wat ik veel gezien heb (met natuurlijk de nodige uitzonderingen nagelaten, zoals sayla die vliegt voor een zweep)
tinkertrekjes... terug naar stap --> ik ben klaar , ik verveel me--> wat zal ik eens verzinnen.... (verschieten, juist links gaan als ik rechts moet enz enz)
nu ik nog wat extra toelichting heb, denk ik toch dat de kern is: haar bezig houden en vééél afwisseling!!! om haar "aan de praat" te houden. Hopelijk vind je snel haar knopjes en blijft het "eigenwijze"(is ook wijs) van de tinker LEUK zodat je er plezier in blijft houden!!!....... ennnuh LES is altijd goed/belangrijk(van een goede instructrice natuurlijk) al is het maar 1x in de maand!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:34

ik zou met spoed op zoek gaan naar een goede instrukteur....... idd al is het maar eens per maand!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 18:38

grid schreef:
ja ...dat is toch wel een echt tinker trekje wat ik veel gezien heb (met natuurlijk de nodige uitzonderingen nagelaten, zoals sayla die vliegt voor een zweep)
tinkertrekjes... terug naar stap --> ik ben klaar , ik verveel me--> wat zal ik eens verzinnen.... (verschieten, juist links gaan als ik rechts moet enz enz)
nu ik nog wat extra toelichting heb, denk ik toch dat de kern is: haar bezig houden en vééél afwisseling!!! om haar "aan de praat" te houden. Hopelijk vind je snel haar knopjes en blijft het "eigenwijze"(is ook wijs) van de tinker LEUK zodat je er plezier in blijft houden!!!....... ennnuh LES is altijd goed/belangrijk(van een goede instructrice natuurlijk) al is het maar 1x in de maand!!


heel erg bedankt maar weet jij misschien nog meer opties voor als het niet werkt want dan kan ik me nu al voorbereiden want we willen haar niet verpesten wanr ze is nog maar 4 jaar.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:56

Lekker plezier hebben!!!leuke dingen doen!!!, zoals dus wandelen/bosritten enz... ennuh niet té veel dwingen (wel consequent zijn natuurlijk) maar als ze écht niet willen dan gaan ze toch staken!!! en ik heb gemerkt dat je het bij een tinker nog langzamer moet opbouwen als bij een ander (jong) paard!!!!!, dus bv liever 20 minuten dat het goed gaat dan 40 waarvan je 20 minuten moeilijk aan het doen bent..... en dus op tijd ophouden/ op een moment dat het goed gaat...... en natuurlijk vooral concentreren op de positieve dingen (dan hoe je er lol in) .....ennuh dat ze nog maar 4 is dat verklaart ook veel... heb geduld!!!.............ps ik beloon mijn paardje als ze goed in de bak heeft gelopen met lekker uitstappen (ca 15 min of zo)buiten/in het bos, dat vind ze heerlijk/en ik ook,hihi!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:43

ik zeg het je... je kan met een tinker niet zonder les want mijn ervaring is ook dat ze al snel doen wat zelf willen.

en is ze wel gelukkig? kan ze met jullie andere paarden overweg? als ze ongelukkig is vreet dit ook energie.

en het voer is al genoemd, ontzettend belangrijk!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 08:33

Nou ik heb gisteravond op haar gereden en heb ik direct les gekregen het ging heel goed en ze luisterde al meer naar mijn kuiten alleen ik had op het laatste waarneer ze moest stappen dat ze er genoeg van kreeg..en toen begon ze over van stap...en ik wou dus doorlopen bleef zij achteruit lopen..ik heb haar toen wat teugel gegeven en toen liep ze weer.
Heel soms was ze niet normaal, maar ze was gelukkig wel vooruit te branden...gelukkig ging dit goed maar als ik iets langer had gedaan dan begon ze weer met klieren...dus met klieren bedoel ik...hoofd omhoog gooien (maar ze zocht wel steeds mijn hand op), vanuit stap niet meer naar draf willen, en als ik even ging doorzitten vond ze dat niet fijn en begon ze te klieren en dan weet ze dat jij je been er niet goed aan hebt door het doorzitten...!
Maar verder ging alles goed en ze zweete ook behoorlijk...maar we hebben haar goed drooggestapt eerst erop toen met de hand.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:38

ook goede punten Pellie, altijd belangrijk om dat te weten!! ....ennuh omdat je meldt dat ze behoorlijk zweette: écht opletten dat je haar niet overvraagd!!!, dan worden ze ook héél vervelend en het duurt heel lang om ze dan meewerkend te krijgen (heb er 3 moeten trainen die echt geen lol meer hadden in álles, en dat was een héle klus!!). Wat ik al eerder zei: liever 20 minuten netjes dan 40 minuten waarvan de laatste 20 minuten een "gedoe" is. Heb bijvoorbeeld met de mijne ook eerst, ca 2 maanden, 1x per week half uur les gehad dat was meer dan voldoende voor haar!! ze had weinig conditie en stond anders echt véél te véél in het zweet, je merkte echt dat ze bij een uur overvraagd werd dus ben toen meteen overgegaan op half uurtjes les.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 18:33

grid schreef:
ook goede punten Pellie, altijd belangrijk om dat te weten!! ....ennuh omdat je meldt dat ze behoorlijk zweette: écht opletten dat je haar niet overvraagd!!!, dan worden ze ook héél vervelend en het duurt heel lang om ze dan meewerkend te krijgen (heb er 3 moeten trainen die echt geen lol meer hadden in álles, en dat was een héle klus!!). Wat ik al eerder zei: liever 20 minuten netjes dan 40 minuten waarvan de laatste 20 minuten een "gedoe" is. Heb bijvoorbeeld met de mijne ook eerst, ca 2 maanden, 1x per week half uur les gehad dat was meer dan voldoende voor haar!! ze had weinig conditie en stond anders echt véél te véél in het zweet, je merkte echt dat ze bij een uur overvraagd werd dus ben toen meteen overgegaan op half uurtjes les.


Bedankt voor je hulp...maar we hebben het ook zo kort mogelijk gedaan maar de bak was ook wel zwaaar en als ze niet luisterde dan moest ze werken en daar komt het ook door....en er reed vooor de eerste keer ook iemand anders bij haar in de bak.
En die pony is er vandoor gevlogen maar trok haar niks aan en dat was wel prettig Knipoog

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:12

Ik herken best veel. Ik heb mijn verzorgpony ook ongeveer "ingereden" en in het begin wilde ze 5 minuten stappen en heeel misschien een drafje als ik geluk had maar daarna vertikte ze het! Dan kon je doen wat je wilde maar ze stond gewoon stil!

Ik werd er echt radeloos van want zo was het rijden echt niet meer leuk!

Dit was dus in september en nu gaat het echt super in vergelijking met toen. Nu is ze zelfs een snelle tinker! Vandaag wilde ze telkens galopperen in het begin Bloos

Ik weet zo niet waardoor dat zo is veranderd, misschien omdat het nu winter is en dit een vorm van "frisheid"is?

Of was het dat ze het eerst niet snapte en er echt geen zak aan vond? Of een vorm van uitproberen? Nu heb ik het nog bij longeren. Eerst loopt ze goed en kan ik haar in draf laten gaan maar na 5 minuten zegt ze bekijk het maar en dan staat ze stil en kun je doen wat je wil maar loopt ze neit. Daarom ga ik nu lngeren met zijn 2e en dan loopt ze veel beter. En elke keer als ik met zijn 2e ben eventjes 5 minuten longeren en hopen dat ze dit ook beter gaat doen.

Succes ermee!