jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskija
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: in een weids veldje

jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:00

Hallo, ik heb een jong paard van 3,5 jaar oud, een arabier hengstje. Haha! Nu vind ik hem nog wat jong om al volop mee te beginnen dus wil ik in maart beginnen met hem langzaam aan te longeren en te wennen aan zadel en bit en gewicht. Hij is dan bijna 4 jaar. Heeft iemand ervaring met het inrijden van een al wat 'ouder' paard. In mijn omgeving zijn veel paarden op 2,5 of 3 jaar al aan het werk of zelfs al ingereden. Huilen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:03

Nou zielig is het niet om 2,5/3 jarigen in te rijden hoor! Wij rijden ze om die leeftijd ook goed in en rijden ze goed door en dan komen ze op rust varierend van een half jaar tot een jaar. De merries krijgen dan een veulen.

Maar ik zou iemand zoeken die samen met jou hem kan beleren. Veel verschil in leeftijd is er niet met het beleren. Aangezien het een arabier én hengstje is kun je er beter iemand bij nemen die er veel verstand van heeft! Het is prachtig werk! Spreek uit ervaring Haha!

Ennuh is dit een rijtechnisch probleem Verward

saskija
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: in een weids veldje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:32

Het is niet echt een rijtechnisch probleem maar ik wist niet goed waar het anders onder te zetten. Ik bedoelde er niet mee dat ik het zielig vind dat een paard van 2,5 3 jaar oud al ingereden is, maar ik vond het eerder vreemd dat mijn paard dat nog niet is. Ik heb hem net gekocht. Ik heb alwel eerder geholpen bij het inrijden van een paard maar ik heb nu ook hulp van mijn instructeur en van een kennis. Bedankt voor de adviezen en ik heb er nu al heel veel zin in om te beginnen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 04:03

zoals als jezelf al zegt gewoon eerst zadel en hoofstel,bit laten wennen dan aan 1 kant hangen en dan erop.zou wel eerst aan een longeer lijn doen als je voor het eerst erop gaat.laat wel iemand jou helpen is wel fijner voor het paard en voor jezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:09

Bij een ouder paard denk ik aan een paard van een jaar of 8.
4 is helemaal niet oud en die maak je ook hetzelfde zadelmak als een 3 jarige,

Als je daar zelf geen ervaring in hebt zou ik een ervaren zadelmak maker vragen je te helpen en dan komt alles goed.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:21

Ik vind het helemaal niet vreemd dat ie nog niet is ingereden. Bij mijn paard zijn we ook pas begonnen toen hij vier was.

Denk niet dat je in jouw geval kan spreken van een 'wat ouder paard'.
Zeker als je bedenkt dat een paard pas met een jaar of 6 volledig is uitgegroeid! Neem lekker de tijd en geef je paard de gelegenheid rustig aan alles te wennen.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:47

hoi dat is geenprobleem met het inrijden hoor, ik heb een poos bij een fokker gewerkt en daar reed ik de meeste paarden in als ze 4 waren, en soms werd er een fokmerrie verkocht die dan toch nog zadelmak moest ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, em deze waren soms al 9 jaar.
veel succes, en zoek hulp bij het inrijden van je paard!!!!
iets wat fout wordt aangeleerd is veel moeilijker te corrigeren !!!!

saskija
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: in een weids veldje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 21:34

Allemaal bedankt voor de adviezen en tips. Ik ga inderdaad langzaam aan beginnen en neem er ruim de tijd voor. Ook krijg ik hulp van mijn instructeur.