hoe van angst afkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

hoe van angst afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 23:10

hallo,
ik zit het nu al een tijdlang voor mezelf te ontkennen, maar nu moet ik er toch echt eens gaan werken. Ik zal bij het begin beginnen:

2 jaar geleden heb ik(een onervaren ruiter) een (onervaren) springpaard gekocht.
Jack was een sterk paard, maar met behulp van volwassenen op stal, is het toch nog goed gekomen Haha! Knipoog .Ook sprongen we veel, ik kon het niet zo goed(hij wel). dus we gingen ook niet zo hoog, maar we hadden wel heel veel lol.
Niks was ons te gek: parcoursjes,in-uitjes etc.
Totdat het misging......
We namen een hindernis, en plotseling week hij uit, ik verloor mijn stijgbeugel en was nogal verbaasd omdat hij dit nog nooit had gedaan.

terwijl ik mijn stijgbeugel indeed, ging hij plots als een bezetene door het parcours galloperen, waardoor ik zonder stijgbeugels met grote angst eropzat.Ik ben er toen afgevallen, en had nogal wat gekneusd dus mocht een paar dagen niet rijden.
Toen ik weer mocht rijden, stelde ik het springen steeds uit, tot ik gewoon doordat dat ik bang was geworden.

Daarna ben ik(om andere redenen) naar een dressuurstal gegaan, waar zowiezo niemand spring.
Ze hebben 2 binnenbakken aanelkaar, die worden gescheiden door een dressuurhekje van ong. 30 cm hoog. Jack was uiteraard erg kijkerig en schrikkerig, en heeft toen een periode van een maand gehad, waarbij hij er alleen maar vandoor ging, en over de hekjes sprong.
Dit heeft mijn angst vergroot. en ik kan nu niet normaal meer in de binnenbak rijden, ik weer nu precies waar hij schrikt/schrok (de achterste helft van de bak) en waar hij er dus vandoor gaat. Nu doet hij dit niet zoveel meer.Maar ik blijf gespannen en gestresst, waardoor hij het ook is.Ook maakt hij hier misbruik van, hij gaat er dan niet langs, en steigeren, en hierdoor heb ik weer niet het lef om het aan te pakken.
Het komt wel eens voor dat ik zo boos word, dat ik hem dan wel aanpak, maar hij blijft het doen.
Ontspannen lukt me gewoon niet. Verward Boos! Ik probeer het al een half jaar.

Ik denk dat dit allemaal met mijn springangst te maken heeft. Maar heb gewoon niet de mogelijkheden om met een rustig paard te gaan springen(zowiezo word er niet gesprongen, en mag het alleen in de binnenbak Scheve mond )

Wie heeft er tips voor mij?, of iets soortgelijks meegemaakt? kortom, alle info is welkom
ps: sorry voor het lange verhaal Bloos

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:28

Ten eerste OK dan! dat je er voor uit komt dat je bang bent, er zijn genoeg mensen waarvan je ziet dat ze het zijn, maar hier niet aan willen toegeven.

Ik denk dat er 2 problemen zijn:
1. jouw angst, dat eerst meer springgerelateerd was, maar nu een algehele angst is geworden voor het rijden op je paard.
2. jouw paard dat deze angst oppikt en hierdoor of zelf ook onzeker wordt, of hier gretig gebruik van maakt.

Punt is dus om zelf van je angst af te komen en samen het vertrouwen weer op te bouwen, eerst voor het gewone rijden en later voor het springen. Dit zou ik doen met een instructeur/trice die weet waar ze mee bezig is en jou jouw vertrouwen weer kan geven. Het liefst op je eigen paard. Ook kun je zelf je paard blijven rijden of tijdelijk iemand anders je paard het vertrouwen weer geven en deze weer leert hoe het wel moet. Hierna kunnen jullie samen weer verder en langzaam opbouwen, ook met springen.

Op een ander/rustiger paard gaan springen kan helpen, maar kan ook anders uitpakken, als: ik durf op alle paarden te springen, behalve m'n eigen paard (en daar spreek ik uit ervaring, terwijl die andere paarden veel maffer doen).

In ieder geval veel succes!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 03:37

goed van je dat je zegt dat je bang bent de meeste mensen zeggen dat niet OK dan!
ik zou hem eerst lekker longeren,liefst in de binnenbak zelf (maar denk niet dat dat mag?)
nou daarna ga je erop en ga lekker stappen .ga je eerst op een volte waar hij niet van schrik en dan steeds de volte groter maken doordat je overal door de bak ben gegaan ,nou dan weer op de volte in draf en de volte ook weer groter maken .en hetzelfde in galop.zou krijg je meestal je vertrouwen een beetje terug.en dan als de volte's goed gaan dan kan je de hele bak door zonder problemen OK dan! probeer zelf niet te laten merken dat je bang ben als je erop .zit haal een paar keer diep adem.
wat ook welleens help dat iemand in de bak staat ,dat geef je jezelf ook vertrouwen. of als je iemand anders op je paard zet en je ziet dat het goed gaat dat je daarna er op gaat! als alles weer goed gaat je gaat de hele bak door dan kan je balkjes lopen geef je dat weer vertrouwen zet je een lage kruisje enz.
ik hoop dat je hier wat aan heb.en heel veel succes het komt goed OK dan!
beetje lang verhaal maar ik wil je helpen Knipoog

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 02:00

knap hoor dat je er voor uit komt!
Dit zegt mijn gevoel:
Jij behoort de leider te zijn van je paard.
Jouw paard hoort jouw te volgen.
Hij ziet louw als baas, als leider.
Nu is de leider bang / angstig.
Paard wordt hierdoor onzeker en angstig.
Paard is door deze gevoelens die hij voelt bij jouw en daardoor ook bij hem zelf erg onzeker.
Paard heeft geleerd dat jij zegt hoe het moet en dat het allemaal goed is.
Nu is het paard dit kwijt en moet in ene op zn eigen benen staan.

Volgens mij is er wel een oplossing om deze angstige gevoelens kwijt te raken.
Niet alleen bij jouw maar ook bij je paard.
Ga eens een join up doen met je paard.
Als je niet weet wat het is is er genoeg te lezen op bokt en internet.
Deze join up is ervoor een om een goede verstandshouding te verkrijgen tussen ruiter en paard.
Je leert het paard, dat jij te vertouwen bent en dat ie op jouw kan steunen.
Ga als de join up lukt, dan zal je zien dat jij je ook gelijk beter voelt.
Ga vandaar uit verder met allerlei grondoefeningen. (internet)
Leer m dat jij te vertrouwen bent.
Als dit na verloop van tijd goed gaat dan kun je de stap weer eens wagen.
Stap op je paard en doe deze grondoefeningen nu in het zadel.
Val terug in je angst, doe dan weer een join up.
Stop je oefening waarmee je paard bekent is en waarvan je weet dat ie het wel goed kan.
dat geeft je paard zelfvertrouwen.
wees consequent dat geeft jullie beide zelfvertrouwen.
Nou ja ik hoop dat je hier wat aan hebt
succes

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:52

Goed dat je erkent dat het zo niet verder kan.

Ik denk dat je veel les moet gaan nemen en niet op je paard stappen als hij fris is. Dan eerst longeren, zodat hij gemakkelijker is in de omgang. Onder begeleiding van een instructeur/trice kun je dan ontdekken of het angst van hem is of dat ie je in de maling aan het nemen is.

Succes!!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:24

Ook van mij, compliment dat je er voor uit komt!
Ik heb geen tips voor je helaas.
Zelf heb ik met mijn vorige paard een aantal angsten doorstaan die maar niet verdwenen.
Het klikte tussen ons ook niet. Nu ik een ander paard heb voel ik me veel zekerder. Ik ben niet meteen een held, maar doordat ik voel dat dit een betere combi is gaat het goed.
Maar denk nu niet dat het paard verkopen bij jou ook de oplossing is hoor!
Bij mij toevallig.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 21:15

Allemaal heel erg bedankt voor de lieve reactie's, en tips.

MacavityL:
Met het springen ga ik het binnenkort op een wat ouder en ervaren springpaard proberen, zodat ik mischien zelf ook wat meer vertrouwen krijg

Sharonaollie:
bedankt voor de tip:), ik heb het uitgeprobeerd, en het ging heel goed met de volte's *LOL*

Texela:
M'n grootste dank gaat naar jou Knipoog Haha!
ik heb veel aan je berichtje gehad, en uit je mailtje put ik veel herkenning, ik heb hem nog niet helemaal gelezen, maar ben het zeker wel van plan.

Marita:
Ik heb maandag les gehad, het probleem aan m'n instructise voorgelegd, en zij vind dus dat hij misbruik van mijn angst maakt, en overal van schrik, omdat ik toch niet boos op hem word. Toen ik hem 2 x flink op z;n kop heb gegeven, heb ik heerlijk gereden. Schijnheilig


Ik heb vandaag gereden in de buitenbak, met veel volte's, en op het laatst zelfs zonder beugels Tong uitsteken . Hierdoor moest ik hem wel vertrouwen, en ben van plan om in de binnenbak de 1e paar keren aan de longe te gaan. Samen met mijn instructise gaan we eraan werken

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:48

Nou idd goed dat ej et zegT! Maar misschien had je eerst je paardje goed onder controle moeten leren houden voordat je gaat springen. Dressuur gaat altijd voor springen. Als je dat meer onder controle hebt gaat het springen je ook al veel beter af! Dus ik zou zeggen. Neem dressuur les, als je dat beheerst zal ik springlessen nemen! Veel suc6!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:34

Knap van je dat je dit van jezelf toegeeft. Ik weet uit ervaring dat dit niet makkelijk is Ik heb niet zo heel veel tips om van je angst af te komen, ik ben er zelf nog niet achter hoe ik van mijn angst en onzekerheid af moet komen. Ik weet wel dat ik me zekerder van mezelf ben gaan voelen door op andere (rustigere) paarden te gaan rijden. Ik durf nu meer op paarden maar ben nog steeds niet zeker op mijn eigen.. Dus het lost niet je probleem op..

Wat ik wel weet is dat het belangrijk is om hulp te vragen van anderen. Als jij iets niet durft of hulp nodig hebt, gewoon om vragen en niet jezelf in situaties brengen waar je nog banger van wordt. Ook niet te hoge eisen aan jezelf stellen die misschien ook niet haalbaar zijn. Rustig aan beginnen, desnoods veel grondwerk.

Heel veel succes en sterkte!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 09:43

Lieve Kim
Ik vind het echt heel erg wat ik hier lees,ik heb dit nooit aan je gemerkt!
Mocht er ooit wat zijn waarmee wij je kunnen helpen,laat het dan weten,wij zijn er voor jou en Jack!
Liefs en een knuffel van Lundi

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:22

Wat ik zou doen is zorgen dat je paard weer vertrouwen in jóúw krijgt, en andersom ook. Ga een keer samen wandelen.
Maak een gezellig ritje, gewoon in de bak, of als het kan buiten. Lekker losse teugel, laat je paard merken dat je zijn vríend bent! Vertrouwen is ontzettend belangrijk bij paardrijden, en als je eenmaal vertrouwen hebt, is het héérlijk! Veel succes ermee, bouw het rustig op.