problemen met galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 12:25

mijn verzorgpaard kan dus niet goed galoperen
ik rij er nog niet zolang op en daarvoor is ze ingereden geweeste en meer dan een jaar stilgestaan dus ze had veel verleerd
maar ze leert snel bij OK dan! het einge waar we nog problemen mij hebben is de galop, ik rij bij haar thuis gewoon in de wei maar daar kon de galop niet echt oefen (zij gaat heel moeilijk in galop en heeft totaal geen evenwicht er in dat voel je ook als je er opzit,) ze wil wel maar ze kan het niet echt
in de wei kan ze de bochten dan niet pakken en er is niet zo een lang recht stuk
heb 1 keer met haar in een bak gereden maar daar was het het zelfde
nu zou ik graag weten hoe ik haar galop kan verbeteren enz?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:20

Dit klinkt als hetzelfde "probleem" als wat je vaak met jonge paarden hebt.
Weinig evenwicht, tegenhangen in de bochten (met de kans om plat te gaan) en vooral erg hard gaan (type: ongeleid projectiel *LOL* ).
In de wei zou ik het voorlopig even niet proberen, de kans is nl. best groot dat je op je plaat gaat, zeker als de wei een baggerpoel is Clown

Je kunt wel beginnen met galop aan de longe.
Zo leert je paard beter evenwicht en controle te houden en krijgt er meer gevoel door.
Als dat beter gaat, dan zou ik het in een bak proberen (of in de wei, als die tenminste normaal begaanbaar is).

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 13:25

ja het probleem is dus dat ik momenteel alleen maar in de wei zou kunne longerene en dat is nu een en al moder dus dat kan ik niet doen
rijden kan ik wel nog in een bak een beetje verder op maar daan kan ik niet gaan longeren
ja het is ook het zelfde probleem als bij de jonge paarden Lachen is 7 jaar maar maar laat ingereden en daarna niks meer meegedaan

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:31

Andere mogelijkheid maar dan heb je wel een binnenbak nodig. Dit is de Johan Hamminga methode Knipoog
Je laat je paard galloperen tegen het schot aan, zijn hoofd mag stelling naar buiten hebben en je laat hem/haar zelf afremmen op het schot. Het enige wat jij moet doen is stil blijven zittenn en een stille hand hebben. Als je voelt dat je paard in de hoeken terugkomt, rijd jij weer naar voren. laat het haar zelf even uitzoeken dan leert het paard ook beter op 4 benen te galloperen en het evenwicht te houden.
Zo heb ik mijn ongeleid projectiel als 3-jarige ook leren galloperen en gebruik het zo nu en dan nog wel eens als e.e.a. er te verhit aan toe gaat Knipoog Dan leren ze zelf beter opletten en de passen afmaken.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 15:04

maar ze is niet overhit ze kan haar evenwicht gewoon niet houden
het duurt al een half jaar voor ik in galop zit en als het dan zover is word ik helemaal door elkaar geschud

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:04

Wat Zwelgje hierboven schrijft is inderdaad een goede methode om een jong paard (en voor het gemak reken ik die van jou daar ook even bij, hij is tenslotte nog onervaren) te leren om meer op eigen benen te lopen en balans te krijgen.
Je paard leert om z'n lichaam meer onder controle te houden, zonder (tegen)werking van de ruiter.
Maar ja, die binnenbak he? Knipoog

Ik ken het probleem van rijden in een blubberwei helaas maar al te goed, heb ook jaren zo aangetobd.
Zelf zou ik de galop even laten voor wat het is en er straks als de omstandigheden beter zijn, er veel aandacht aan gaan schenken.
Je kunt beter even wachten dan dat je straks met paard en al onderuit gaat, dan ben je veel verder van huis.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 18:31

ja maar ik rij nu ook ook niet in de wei veel te glad
maar ik kan ergens in een binnebak gaan rijden waar ik tevoet heen kan dus dat wat zwelgje zei zal ik dan doen Lachen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:41

Kun je niet een eind met haar naar buiten gaan? Dan kan ze wel een stuk rechtuit galopperen, dan kun je de bochten later wel gaan leren...
Zwelgjes methode helpt vast wel, maar dan moet je hem wel begrijpen, en ook kunnen... Ik snap hem geloof ik niet helemaal, en zou hem dus ook niet gebruiken... Blond
Nou ja, in ieder geval heel veel succes, en onthoud: one step at the time Knipoog

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:51

ja ik kan ook buiten rijden maar weet niet of ik alleen mag gaan
en mijn andere verzorgpaarden zijn 26 jaar...