Logisch vind ik dit niet klinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Labello
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-02-04

Logisch vind ik dit niet klinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 13:16

Mijn instructrice ziet veel in mijn paard dus we pakken er steeds wat meer bij op. Zoals laatst moest ik me aanwennen als ik b.v. rechtsom aangallopeer dat ik danmijn rechterheup naar voren druk. Zodat dat later in de wissels makkelijker word. Vind ik niet echt logisch, maar dan kan het paard veel beter z'n wissel springen later. Dus linksom dan je linker heup naar voren draaien! apart hoor! Hebben jullie het ook zo geleerd?

trouwens op www.zadelkamer.nl en bij de foto gallerij kan je foto's zien van me paard! Lady fortuna heet ze!

Groetjes!!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:23

Ben je ook al echt aan wissels toe met je wedstrijden?

Ik heb dt nooit zo geleerd... maar ik ben daar dan ook nog lang niet aan toe... (Ik moet mijn paard de wissels afleren om een goede contragalop te kunnen rijden)

Labello
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 14:22

je begrijpt me verkeerd. Wissels doe ik niet, maar mijn instructrice vind het belangrijk voor de basis dat ik dat al leer met mijn heupen zo bewegen! dus als ik er eenmaal aantoe ben, het paard makkelijker me begrijpt. Zodat ik niet met de ruwste handelingen haar in de andere gallop hoef te laten vallen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:28

Bedoelt ze niet gewoon dat je paard juist moet kunnen aangalopperen (en blijven galopperen) op je gewichtshulpen. Normaal heeft je heup vanzelf de neiging om zo een beetje te kantelen. Dus misschien heeft het paard al snel door dat recher heup naar voor rechts aanspringen betekent (en gewicht naar binnen). Een galopwissel zal wel gemakkelijker gaan als je paard de gewichtshulpen ook goed kent.

Maar zoals je instructrice het zegt klink het allemaal wel heel geforceerd.
Je moet alleszins eerst de eenvoudige galopwissel (met enkele passen draf ertussen) goed onder de knie hebben.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:22

ik rijd B/L niveau en mijn instructrice hamert ook erg op zithulpen. Op kleine hulpen voorwaarts (zo min mogelijk been) overgangen door de beweging te maken van de gang waar je heen wil en zijgangen door te kijken in bepaalde richting en je schouders en heupen zo te draaien.
Als je paard op je zithulp in de goede galop aan kan springen, dan is het later alleen maar makkelijker. Dit is een goede basis waar aan gewerkt word en wil helemaal niet zeggen dat jullie dan heel snel galopwissels zouden gaan doen. Je kunt het toch beter in 1 keer goed aanleren dan het straks weer op een andere manier te moeten doen?