Tips (oefeningen) voor oefenen bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Tips (oefeningen) voor oefenen bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:15

Ik heb een verzorgpony, maar even goed aan de hulpen is ze eigenlijk niet, maar ik heb ook geen mogelijkheid tot bak met haar. Vooral op benen reageerd ze eigenlijk alleen maar met gevolg ---> sneller...

maar kan iemand wat tips geven wat ik tijdens het buitenrijden zou kunnen doen om haar beter aan de hulpen te krijgen? Ik heb namelijk geen mogelijkheid tot het rijden in een bak.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:18

gewoon overgangen rijden op een recht pad, of op de hei ofzow Tong uitsteken weet je waar ze vet sterke achterhand spieren van schijnen te krijgen? (moeten ze wel al redelijk getraind zijn) achterwaarts de heuvel op. Ow ja, en probeer als ze redelijk goed is eens heuvel af draven, maar zonder sneller te gaan

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 08:02

overgangen rijd ik wel, dat is het probleem ook niet, ze reageert gewoon verkeerd op de hulpen, maar ik heb geen bak om daaraan te werken. en achterwaarts een heuvel op en in draf een heuvel af klinkt nou niet bepaald als geheel veilige dingen Verward

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:29

Idd niet veilig. Maar je kunt ook in de buurt kijken of er ergens een veldje is waar bijna geen mensen komen. Dat kun je dan als een soort bak gebruiken en daar kun je dan oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:10

Als het mogelijk is kan je een maisplak ook prima als bak gebruiken. Je hebt dan heerlijk veel ruimte om oefeningen te doen.
Moet je wel eerst even controleren of je pony er niet te ver in wegzakt.
Ik deed dit vaak als de bak te nat was om te rijden 's winters.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:12

Volgens mij bedoelt ze meer hoe ze de pony aan beenhulpen voor wijken en buiging enzo kan leren, kan natuurlijk aan mij liggen... Zoals ik het lees reageert ie alleen maar voorwaarts op beenhulpen en wil ze ook andere reacties eruit krijgen...

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:30

mijn paardje is ook zo, wat bij hem wel helpt is als ik (probeer) ga wijken geef je been, maar niet om vooruit te vliegen maar om opzij te te gaan, je houdt gewoon goed je buitenteugel erbij, en het doet er niet toe hoe hij wijkt in het begin gaat er gewoon om dat hij leert dat je benen niet enkel bedoelt zijn om vooruit te vliegen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:52

Ik moet zeggendat ik dit wel een boeiend probleem vind. Niet omdat ik het zelf ook heb gehad, maar omdat dat wel iets is wat ik me zelf ook afvraag. Het eerste wat je een paard altijd leert is dat been betekent onvoorwaardelijk naar voren en dan wel zo snel mogelijk. Vervolgens wil je aan buiging en stelling gaan werken en dan opeens mogen ze niet meer naar voren op dat been...

Misschien zie ik het heel verkeerd (heb nog nooit zoiets aan een paard hoeven leren), maar het dwaalt al een poosje in mn gedachten rond...

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:53

heb t zelfde probleem met de draver waar ik op rij! die gaat steeds harder,
ik zet haar dan op de volte en probeer zo steeds mijn binnenbeen eraan te houden en stelling te vragen. dan kan ze niet alsmaar harder gaan (zo ja, wordt de volte gewoon kleiner) en moet ze wel anders reageren op mijn been.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:04

weet je wat het probleem gewoon is. Dat paardje word echt ALTIJD buiten gereden, het is ook zeg maar nooit echt nodig geweest dat ze zijwaarts op de beenhulpen reageerd. het ging altijd alleen maar om overgangen rijden. maar ik merk soms, dat ze de neiging heeft de kont naar links te zwenken terwijl ik aan de rechterkant op een weg rijd. Dit is dus gevaarlijk want dan word ze breder, maar als ik dan been hulp wil geven dat ze haar kont bij zich moeten houden, dan snapt ze dit totaal niet, en gaat of verder zwenken of dus harder lopen, (meestal een combinatie)

Ze is dus eigenlijk gewoon alleen te sturen op de teugels, en ik wil gewoon dat ik ook kan sturen met been. Heb alleen geen bak om te oefenen, dus ik zoek oefeningen om buiten te doen. Ik kan me zo ook geen veldje bedenken in de buurt waar ik zou kunnen oefenen.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:25

Tessya schreef:
Als het mogelijk is kan je een maisplak ook prima als bak gebruiken. Je hebt dan heerlijk veel ruimte om oefeningen te doen.
Moet je wel eerst even controleren of je pony er niet te ver in wegzakt.
Ik deed dit vaak als de bak te nat was om te rijden 's winters.


wat is een maisplak nou weer?? Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:26

Ik moet altijd een kwartier rijden naar een bak en doe dan oefeningen zoals schouder voor en schouder binnenwaarts. Halthouden, overgangen enz.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:32

let wel op als je op een akker rijdt. een konijnenpijp is geen pretje als je paard derin stapt.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:35

Wij doen altijd dressuurofeningen gewoon ion de berm, op rustige weggetjes etc. als de bak te nat is.
Voor de veiligheid zou ik iemand meenemen (op een fiets) die met paarden vertrouwd is. Is ook voor het paard rustiger.