Losrijden duurt 3/4 uur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Losrijden duurt 3/4 uur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:26

Ik heb een probleem met mijn merrie. Ze laat pas na 3 kwartier rijden los. En dan is ze ook goed los, en kun je er echt alles mee. Dus het is niet zo dat ze het niet kan ofzow... Klachten heeft ze ook niet en met het zadel is ook nix mis.

Ik heb echt van alles geprobeerd, slof, alleen maar 8en en voorwaarts rijden, de hele tijd schakelen. En toch laat ze altijd na 3 kwartier los!

Daar ben ik best wel zat van. Ik zit er nu nogal lang mee. En als het beter lijkt te worden, weet mijn paardje weer een blessure te krijgen

Wat moet je nou met zo'n paard! Verward

Dankt voor de tips alvast *LOL*

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:47

Dat verschilt nou eenmaal per paard, mijn pony wisselde het ook een beetje af eerst was het na een kwartier al en nu weer klein half uurtje.
Het zal vast wel een periode zijn bij jou paard. Anders vraag je aan een instructrice of die je wilt helpen met goed losrijden. De dingen die je doet is goed, dus misschien is het iets met je handwerking, been zit en ik denk dat iemand bij jou het beter kan zien dan wij vanaf hier.

Ik dacht trouwens eerst dat je bedoelde 3 tot 4 uur loswerken Nagelbijten / Gniffelen Ik schrok al! *LOL*

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:50

m'n instructrice beweert dat het komt omdat mijn paard van nature heel ruim is, en zichzelf dus in de weg zit, als ik bijvoorbeeld schoudervoor rijdt, dan heeft ze zoveel impuls dat haar benen veel te ver onder treden (wat klinkt dat officeel) Tong uitsteken

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:34

Geen hulpteugels ed eraan hangen.
Elk paard heeft een bepaalde tijd nodig om op te warmen, mijn NFer heeft ook zeker een half uur tot 3 kwartier nodig om op te warmen en dan loopt hij super.
Hoe vaker ik rijd hoe eerder hij loskomt, maar dat gaat heel langzaam wil dat verbeteren.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:56

Komt ie verder z'n stal ook nog uit? Als mijn paarden overdag in de wei lopen zijn ze altijd zonder veel problemen vlot los te rijden, als ze eens veroordeeld zijn tot een dagje stal duurt het meestal langer.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:48

Volgens mij is dat veel te lang om los te worden voor een paard. Zelf heb ik dat probleem niet maar misschien kan je het paard eerst longeren voordat je gaat rijden. Longeren is namelijk erg intensief en 10 minuten longeren staat gelijk aan een half uur rijden! Met longeren is het paard ook nog onbelast. Het is denk ik wel het proberen waard. Je moet geen hulpteugels of touwtjes gebruiken die maken het probleem alleen maar erger. Ee plezierige manier van longeren met zadel en hoofdstel, vind ik zelf de longeerlijn door het bit en de neusriem en de teugels wikkelen in de keelriem.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:55

Wat voor voer geef je? Teveel suikers en koolhydraten (o.a. muesli e.d.) kunnen ook de spieren beinvloeden. Meer vetten toevoegen aan het rantsoen is juist weer zeer gunstig voor de spieren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:57

Tomaatje schreef:
m'n instructrice beweert dat het komt omdat mijn paard van nature heel ruim is, en zichzelf dus in de weg zit, als ik bijvoorbeeld schoudervoor rijdt, dan heeft ze zoveel impuls dat haar benen veel te ver onder treden (wat klinkt dat officeel) Tong uitsteken



nou heb ik best wel een hoop vaagheden gehoord......... maar een paard dat ruim is en met veel impuls en daarnaast goed ondertredend....... en dat moet dan reden zijn voor niet lossigheid......... Scheve mond

Misschien is je paard al wat ouder en daardoor wat stijver. Vaak hebben oudere paarden vooral in de winter wat opstartproblemen Haha!

Staat je paard elke dag op stal of staat ie ook op het land.......
Als hij elke dag op stal staat moet je eens kijken of er een mogelijkheid is dat hij s´ochtends even een uurtje in een bak kan ofzo, dat moet wel helpen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:58

Ik zat idd dezelfde kant op te denken als Cornelie. Misschien dat op een of andere manier in het werk de spieren te snel verzuren. Als je een vetrijk(er) dieet geeft, spreekt het dier eerst de vetten aan in de arbeid. Zou een oplossing kunnen zijn.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:26

Het is toch helemaal niet erg als het losrijden 3 kwartier duurt? Bij elk paard is het nou eenmaal anders. Zelf heb ik er een die na een kwartier echt lekker los is. Maar die heeft ook wel eens dagen dat hij een half uur nodig heeft. En mijn andere paard die is soms na een uur nog niet los, als ze zich niet kan concentreren. Maar dat maakt toch verder niks uit?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:41

't Is ook maar wat je verstaat onder 'los zijn' - je kunt het berichtje ook zo lezen dat ie zich pas na drie kwartier goed laat sluiten, wat eigenlijk een andere vraag is, want dan is het ook afhankelijk van de bouw van je paard, de graad van africhting, de manier en frequentie van training, enz, enz.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:01

Hee

Ik ken je probleem. Ik heb een groot,lang en stug paard die vaak 3 kwartier tot een uur nodig heeft om echt los te komen. Soms duurt het langer dan een uur. In de zomer gaat het ook allemaal nog wat gemakkelijker dan in de winter. In de winter moet ik gewoon echt lang losrijden, dus eerst lekker instappen, dan draven, weer stappen en wat meer oppakken en verder in draf en galop. Ook veel voltes meenemen en andere figuren rijden. Wat bij mijn paard vaak helpt is springen, daar wordt ie losser van en is ie gemakkelijker te bewerken en losser in zijn lijf. Ik vind het zelf soms erg vervelend dat het zo lang duurt, maar ja daar is nix of weinig aan te doen.

Groetjes Geriette

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 20:13

longeren heb ik wel geprobeerd, eerst 15 min. longeren, is ze na een half uur los, das dus nog steeds 3 kwartier... En het is best irritant is je gewoon 3 kwartier moet losrijden voordat je iets met je paard kunt gaan doen... Thanx voor jullie tips allemaal, ik zal het voer gaan controleren. In de wei komt ze trouwens altijd als het mogelijk is. en m'n moeder rijd 's morgens meestal ook

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:21

Hoeveel keer per week rij je?

kan best zijn dat bvb 3 keer rijden te weinig is. als je dan overschakelt op 5x in de week en dit volhoudt zul je merken dat na verloop van tijd het inrijden verkort wordt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:26

gijsenkim schreef:
Misschien is je paard al wat ouder en daardoor wat stijver. Vaak hebben oudere paarden vooral in de winter wat opstartproblemen Haha!


Ik krijg een visioen van een paard met een motor onder z'n buik. Broem Broem. Tong uitsteken Nou ja lekker boeiend. *LOL*

Oudere paarden zijn idd erg/stijver 's winters. Daar valt weinig aan te doen. Veel overgangen rijden, lekker losdraven, en neem eens een galopje met losse(re) teugel. Dat kan misschien ook wel helpen. Of geef een soort van natuurlijke stof die zorgt voor minder stijfheid. Dees heeft 't ook gehad en natuurlijk kan ik niet meer op de naam komen. Maar het heeft echt geholpen. Het is een kuur en het werkt ook nog daarna. Het is wel vrij prijzig. Cool

Gaat ze btw regelmatig de wei op? Probeer dat anders eens.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:31

Gewoon zo losrijden. Waarom heb je haast? Moet je de trein halen ofzow? Per paard verschilt het dacht ik zo. Hou er rekening mee met bijvoorbeeld wedstrijden. Heb zelf ook een pony gehad die pas na drie kwartier echt fijn liep en een ander al na 15 minuten dus het verschilt per paard.

Grts Des.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:52

inderdaad als ze die tijd nodig heeft dan heeft ze die nodig.
Niet gaan forceren ofzo daar berijk je niets mee.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 02:26

De enige tip die ik je eventueel zou kunnen geven is eerder gaan galopperen in je losrijden. Gewoon even lekker losstappen, paar rondjes vwnw draven (met wat tempowisselingen) en dan al vrij vlot aangalopperen en lekker vwnw rijden. Daarna pas meer oppakken. (in de draf) Bij de mijne werkt dit een stuk beter als eerst helemaal los werken in de draf.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 15:02

oud is ze niet (6jaar). ik rij 7x per week en m'n moeder rijd ook nog af en toe. In de wei komt ze zodra het kan. Voorwaarts nw wil niet :p voorwaarts wel, neerwaarst absoluut niet, das ook het probleem. Maar ik zou eerder galopperen en dan gewoon voltes galoperen wel eens kunnen proberen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:38

Mijn paard is ook pas na een tijd echt lekker los. 20 30 minuten of zo. Wil niet zeggen dat ik eerder niks met haar kan. Gewoon voltes, wendingen, wat wijken etc. Na 20/30 minuten komt ze losser door haar rug en hals en voel je meer verzameling... Is dat ook wat jij bedoelt?

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:47

Ik weet precies wat je bedoeld..
Ik heb met Destiny precies het zelfde probleem.
Pas na een dik half uur/3kwartier begint ze los te laten,meer te verzamelen en te ontspannen.
En daarna rijd ik super lekker,maar om haar zover te krijgen ben ik altijd wel ffies bezig Haha!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:18

Als dat vwnw je probleem is heb je je basis er nog niet in. Je vind je paard dus los als ie nageeflijk loopt of hoe moeten we dat zien? Denk dat je met losrijden toch eerst je paard wil warmdraaien?? Je kan ook losrijden met langere teugel en gewoon naar voren rijden en pas daarna aan die nageeflijkheid werken.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 18:49

Jady schreef:
Ik weet precies wat je bedoeld..
Ik heb met Destiny precies het zelfde probleem.
Pas na een dik half uur/3kwartier begint ze los te laten,meer te verzamelen en te ontspannen.
En daarna rijd ik super lekker,maar om haar zover te krijgen ben ik altijd wel ffies bezig Haha!


Jep, dat bedoel ik. Tot die tijd heb je gewoon een plank onder je, wil niet buigen, niet nageven, niet op haar achterhand lopen, stelling wil nog een beetje. En daarna is ze zo makkelijk te rijden... Kun je gewoon bezig met travers oefenen, moeilijk doen, verzamelen. En daarvoor kun je helemaal niets!!! Verward

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:43

de leidingen ontdooien.
eens deze ontdooit zijn, kan je 'echt' beginnen met rijden.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:09

Owh oke tomaat. Maar dat bedoel ik dus. Je bent nu puur bezig met basiswerk om em nageeflijk te rijden.