teugels glijden uit me handen!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 22:56

help!! de teugels glijden constant uit me handen en bij een overgang geef ik blijkbaar ook meer teugel. Heb ik zelf op dat moment niet door, maar me instructrice zegt het...

en kan het kwaad als ik met me paardje een wending om de 8erhand maak? Voor mijn gevole gaat het vaak wel goed en draait hij ook goed. heb het wel zelf geoefend, nooit les in gehad of zo. Het is wel een paard dat makkelijk zijwaarts gaat en wendt en zo...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:17

Probeer je teugels niet vast te houden door ze in je hand te klemmen, dan kun je ook geen soepele, meegevende handhouding hebben, maar door je duimen er op te leggen.
Of probeer met wat ruwere teugels te rijden, geen glad leer, maar bijvoorbeeld iets met rubber ofzo. Springteugels met dwarsstukjes vind ik niet fijn, omdat je dan eigenlijk alleen maar grip hebt bij zo'n dwarsstukje en dat is vaak dan weer net niet de goede teugellengte.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:12

jachteugels. Soort springteugel met dubbel stukken. Soort lusjes. ik heb daar ook in de zomer even mee gereden omdat het paard de teugels in het parcours steed uit mij ntrok en dat lukte omdat die teugels nat waren van het zweet en gingen glijden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:16

Jachtteugels zijn heel irritant om mee te rijden vind ik. Ik zou kiezen voor rubberen, en goede handschoentjes. Als je bij jachtteugels nl meer teugel wil geven ofzo moet je een andere lus vastpakken Frusty dus speling daarin is gewoon lastig. Ik heb wel een tijd met een knoop in de teugels gereden om te vorokomen dat ik steeds langere teugels kreeg Haha!
Succes
en wat betreft draai om de achterhand? Zou ik maar met je instructrice bespreken.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 14:47

Is niks lastigs aan als je gewoon handig bent hoor. Je hoeft de lusjes nog geen eens persee te gebruiken. Maar je hebt wel een richtlijn en als je rijdt hoor je je teugels ook niet te verpakken of je moet halsstrekken maar het valt reuze mee hoor en ze kosten 4 tientjes. je hebt jachtteugels en jachtteugels neem gewoon dunne normale. of je doet een stuke tape om je teugel waar je hem van je instructrice vast moet houden. handig hulpmiddeltje

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 15:32

gebeurde mij ook, heb ik springteugels genomen en nu glijden ze niet meer uit m'n handen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 15:52

'Mijn' jachtruiter rijdt ook altijd met die teugels maar ik vind het vreselijk. Voor besparing van die 4 tientjes zou ik persoonlijk gewoon eerst een knoop in je teugels maken zodat je ze niet langer kan laten worden. Net zo handig en goedkoop Haha!
En mocht je toch die jachtteugels willen proberen; we hebben er nog 6 paar liggen hiero Lachen

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 16:18

Ik heb van die teugels waarin elastiek zit gevlochten, dus niet helemaal van rubber maar van dat materiaal van springteugels geloof ik en daarin een hele stapel elastiekjes.
Snapje?
Maar, dan moet je wel handschoenen aan doen want dat doet best wel zeer als je paard een ruk geeft.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:30

ik heb dus rubberen dressuurteugels.
Ik vind ze perfect alleen het enige nadeel daarvan is is dat je op een gegeven ogenblik je handen open rijd.
Ik heb verder hetzelfde probleem. Mijn paard reageerd gelukkig heel goed op met lange teugels rijden.
Hij is er nu zo aan gewend dat hij niet goed loopt zodra je met te korte teugels rijd Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:58

Ik heb super teugels en super handschoenen en nog verlies ik stukje bij beetje de teugel. Heel irri omdat ik het niet dorheb totdat je merkt dat je paard ineens wat verder weg zit of mijn instructrice begint te mopperen!! Idee: tape om het juiste punt van je teugels binden, dan word je er wat allerter op en kan je goed zien als je teugels uit je handen glijden!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:31

Ik had hetzelfde probleem en kreeg van mijn instructrice de tip om eens met twee teugels te gaan rijden. (gewoon 2 teugels aan dezelfde bitringen). Door die twee teugels is het veel moeilijker als je de teugels laat glijden en weer op maat moet maken. (je raakt de eerste keren echt in de knoop..) maar daarna ga je ze wel veel beter vast houden.. Lachen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 23:26

hmmm vandaag gebeurde het dus weer, maar ik heb wel perfecyt gereden!! Ook met een langer teugeltje bleef ie goed lopen, maar goed het is niet de bedeoling en heel irri, omdat ik het dus niet doorheb....
ik ga die tape maar es proberen.... moet lukken tog?
thx voor de tips!!!
en wat die wending betreft, ik heb het en keer ter sprake gbracht maar ze zei niet dat het fout was of zo en dat je het niet zelf moest proberen...maar goed ik zal het er es laten ien hoe ik het doe en dan kan ze zeggen of het goed of fout is...