nageeflijk vragen-->trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

nageeflijk vragen-->trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 11:37

heey,
ik heb sinds ongeveer een maand ander halve maand een verzorg haflinger en ik rij ong twee keer per week op hem en longeer heb een keer per week. maar hij heeft een peesblessure gehad en lang stilgestaan(weet niet precies hoe lang) maar nu heb ik een probleem als ik hem nageeflijk wil krijgen en ik ga vragen dan duwd hij zijn hoofd naar de grond zodat ik naar voren val. ik kan er verder niks tegen doen dan met een beetje contact rijden. ik ga ook binnenkort met longeren, longeren met longeersingel en bijzet. het gaat wel steeds beter het nageeflijk krijgen maar hij wil niet mooi rond lopen alleen onspannen en een beetje met zijn hoofd naar beneden. en als ik dan de teugels bij pak dan trekt hij terug
ik weet niet wat ik hier tegen moet doen hebben jullie tips???

Afbeelding
hier een foto zover kan ik hem alleen naar beneden krijgen en soms ietsje meer Verward

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:17

Begrijp ik het goed dat je pony je uit het zadel trekt zodra je wat van hem gaat vragen?
Dat heeft mijn paard ook een tijdje gedaan. Het was een manier om onder het werk uit te proberen te komen. Ik moest van mijn instructrice de buitenteugel eraan houden, niet meegeven als ie trekt en dan veel buitenbeen geven. Hij zal het in het begin niet leuk vinden maar na een tijdje stopt ie er wel mee zolang jij maar consequent blijft. Als ie een poging doet ronder te gaan lopen ipv je uit het zadel te trekken dan met je binnenhand iets meegeven zodat ie ook ronder kan lopen, met je buitenhand blijf je wel 'streng' dus niet toegeven en m lang geven als je dat niet wilt.
Laat je vooral niet uit het zadel trekken, let goed op je houding en blijf goed op je kont in het zadel zitten. Zodra ie t weer probeert meteen been erbij zodat ie weer met z'n hoofd omhoog komt. Zodra ie snapt dat ie je niet uit het zadel mag trekken dan zal ie vanzelf ronder gaan lopen als je je been eraan houdt en zachtjes vraagt.

Veel succes ermee!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:44

Het kan natuulijk ook zijn dat hij trekt vanwege lichamelijk ongemak. Ik weet het effect van en vroegere peesblessure en langdurig stilstaan niet, jij wel? Of mischien heeft hij last van z'n mond. Mijn verzorgpony (ook haflinger) trok ook zogauw ik de teugels licht aanpakte. Bleek ie joekels van haken op z'n achterse kiezen te hebben! Naar paardetandarts geweest en meteen kon ik hem in aanleuning rijden. Vlak daarna ander zadel gekocht, het oude was te krap in de schouders en sinsdien kan hij prima aan de teugel (als ie wilt)!.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:48

Toen mijn pony vanwege spat ruim drie maanden stil had gestaan, was hij in het begin met rijden ook heel erg vervelend met zijn hoofd. Heel erg rukken aan de teugels, en het hoofd naar beneden trekken.
Na een tijdje gewoon door rijden en negeren ging het steeds beter en nu doet hij het nog maar af en toe (meestal aan het begin van het rijden) voor mijn gevoel was het wennen aan het contact met de teugel en het bit en wat dominant gedrag. Gewoon been eraan, niet terugtrekken, maar ook niet uit jet handen laten trekken en rijden... Longeren met bijzet/touwtjes zal je hierbij goed helpen, omdat die ook begrenzen zonder terug te trekken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 09:39

Heb je les?

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 09:51

nee helaas heb ik geen les omdat ik nog niet zo lang bij die stal over de vloer kom, ik heb nog niemand kunnen vinden die mij les zou kunnen geven.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:18

Ga dan actief zoeken naar les! Ipv tijd te verdoen door het op bokt te vragen kun je beter naar iemand zoeken die je IRL kan zien en kan helpen, nageeflijk rijden kun je niet aan de hand doen van een theoretisch verhaaltje op internet, hier heb je echt een goede instructeur voor nodig om je te helpen, veel succes nog.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:47

Trekken is het domste wat je kan doen! Daar schiet je bovendien niets mee op. Je moet dat rijtechnisch kunnen dus ook zonder hulpmiddelen. En daar heb je goede instructie voor nosig, denk ik.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:32

van achter naar voor rijden, heel actief bezig zijn. Lekker die kont eronder rijden, Vragen op de buitenteugel, binenteugel lucht houden. Wanneer hij jou uit het zadel trekt een flinke schop geven.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:55

Barvrouwke, ik denk niet dat het zo makkelijk zal gaan. Hierbij zal regelmatige instructie belangrijk zijn. Knipoog

Als ik mijn paard op die manier rijdt, zal er niet veel van terecht komen, dus ik ben bang dat een persoon die weinig ervaring heeft hier al helemaal niet uit zal komen....

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:45

Ik ben het volledig met aqau8horse eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:46

Laat die voorkant maar voor wat hij is.
Pas als je deskundige les hebt, kun je leren daarmee verder te gaan.