aan de teugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:42

hoe ga jij een manegepaard laten ontspannen in zijn rug?
best is van juist aan teugel te rijden, dan volgt die rug ook wel wat. ben je al een hele stap verder. het heeft geen zin vanuit de rug te werken op een manegepaard. dat lukt je nooit. (met 1x/week bedoel ik)

Enya - Daya :-)



ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:16

Wat ik bedoel is vwnw om die rug op te hogen, sorry slecht verwoord

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:20

ja, sorry, maar ik probeer het wat anders te zeggen, ik rijd ook op manegepaarden, en hoe goed ik ook wil, hoe ik ook vloek om hun vastgezette, stijve rug, ik krijg er niks mee gedaan. daar moest dus inderdaad vwnw staan. eerst lang en laag, en vanaf ze gaan ontspannen in de rug (dat voel je heel sterk bij zo'n paarden, soms voel je echt een verbeding onder je kont, zeker zonder zadel), kan je ze veel gaan buigen en stellen, en langzaamaan omhoog werken.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:03

dat is het ook. dat voel je gewoon. vooral als ze losgewerkt zijn. ze gaan zo extra hun best doen.

en dan in de praktijk veertjuh: niet elke pony gaat gemakkelijk naar beneden. vaak zijn ze bang: als ze met ontspannen rug lopen, doet het bonken in hun rug (van beginnelingen) vaak veel pijn. daardoor hebben ze 'geleerd' van hun rug vast te zetten.
je kan heel zachtjes links en rechts spannen, dus alleen je pols. je kan ook de buitenteugel gewoon aanhouden en laten afkauwen. je instructeur zal je wel zeggen welke methode je per paard best gebruikt.
het belangrijkste, dat zal je wel al gemerkt hebben, zijn dus je benen. die moeten al het werk van je handen ondersteunen. anders gaat het paard op de voorhand vallen, dat is niet de bedoeling. de bedoeling is dat de achterhand (de motor) goed gaat werken, en het paard DRAGEN. dat is heel belangrijk. als de hals daarbij naar beneden gaat worden de rugspieren sterker en gerekt. dan kun je op de juiste manier spieren gaan trainen. daarvoor moet hij los worden door zijn hele lijf. dat doe je dmv stelling (buiging in het kaakgewricht, maw buiten- en binnenstelling vragen op de hoefslag of volte) en buiging (een gebogen paard van kop tot staart, om het binnenbeen van de ruiter).

stelling verkrijg je met ondersteunende benen en stellinghulpen in de teugels (instructeur even vragen). buiging verkrijg je met een andere positie van de benen (ook even vragen, veel om uit te leggen).

en DAN, als dat allemaal goed gaat, kan je beginnen met waar de meeste paardeneigenaars meestal mee beginnen Knipoog (na wat vwnw): het oprichten. maar daar kom je de eerste maanden niet met manegepaarden.

iig is de theorie dan van ze meer op de achterhand te zetten, de voorhand meer te verlichten.

succes!!!!!

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 47 bezoekers